Together Magazyn » Aktualności » MONOTEATR – Gdański Teatr Szekspirowski

MONOTEATR – Gdański Teatr Szekspirowski

MONOTEATR to cykl spotkań o charakterze artystycznym i edukacyjnym, eksplorujących unikalną formę teatru jednego aktora. W okresie od maja do listopada 2016 r. zapraszamy do Teatru w Oknie w Gdańsku twórców reprezentujących różnorodne oblicza sztuki monodramu z całej Polski.

Monodram jest sztuką intymną, ma w sobie zawsze element bliskiego kontaktu pomiędzy aktorem a widzem i zmusza tego drugiego do aktywnej percepcji. Pozostawia przestrzeń do reakcji, interakcji, a w końcu do refleksji. Oglądanie teatru jednego aktora jest więc dla odbiorcy przeżyciem wyjątkowego rodzaju – poprzez ten proces chcemy inspirować i aktywizować twórczo uczestników.

Zaprezentujemy doceniane i nagradzane spektakle z różnych zakątków Polski. Aktorzy profesjonalni wystąpią obok aktorów offowych, widzowie zobaczą propozycje z nurtu niezależnego oraz teatrów z mniejszych miejscowości. Prezentację monodramów poprzedzać będą „Rozmowy o teatrze jednego aktora”, czyli spotkania z kuratorem cyklu – Wiesławem Gerasem, stanowiące wstęp do spektaklu, wieńczyć zaś będzie spotkanie z artystą i dyskusja z udziałem publiczności, przybliżając odbiorcom tematykę i sposób tworzenia prezentowanego monodramu oraz sposób pracy aktora nad rolą. Prezentowane w ramach projektu monodramy podejmują uniwersalną i ważną tematykę, stanowić będą zatem doskonały punkt wyjścia do dyskusji z udziałem artysty i publiczności.

ROZMOWY O TEATRZE JEDNEGO AKTORA

SPOTKANIA Z WIESŁAWEM GERASEM

Gdy mowa o polskim i zagranicznym monodramie, trudno znaleźć osobę o większym dorobku i wiedzy niż Wiesław Geras. To pomysłodawca i dyrektor najstarszego festiwalu monodramów na świecie – zrodzonego w 1966 roku Ogólnopolskiego Festiwalu Teatrów Jednego Aktora (OFTJA), przekształconego we Wrocławskie Spotkania Teatrów Jednego Aktora, czyli znane w całej Europie WROSTJA. Widział kilka tysięcy monodramów i przykładał rękę do narodzin wielu festiwali teatrów jednego aktora, nie tylko w Europie. Jest laureatem wielu nagród  i wyróżnień – otrzymał m.in. Krzyż Oficerski Orderu Odrodzenia Polski, Złoty Medal Gloria Artis, statuetkę Laur Wrocławia, Złoty Medal Ministra Kultury Armenii, Honorową nagrodę miasta Torunia „Biały Anioł”. W 2013 r. Polski Ośrodek Międzynarodowego Instytutu Teatralnego iTi UNESCO powołał Wiesława Gerasa na przewodniczącego Polskiego Komitetu Monodramu.

To właśnie Wiesław Geras poprowadzi u nas odbywające się raz w miesiącu „Rozmowy o teatrze jednego aktora”, stanowiące wstęp do prezentowanych spektakli. Poprzez przybliżenie idei oraz nawiązanie do historii polskiego monodramu, spotkania zmierzać będą do rzucenia nowego światła na percepcję teatru jednego aktora w czasach współczesnych.

Wstęp na wszystkie wydarzenia jest WOLNY.

Obowiązuje wcześniejsza REZERWACJA miejsc pod adresem: monoteatr@ftg.pl

TEATR W OKNIE

ul. Długa 50/ 51 Gdańsk, tel. 583220414

Teatr w Oknie

TeatrSzekspirowski.pl

ORGANIZATORZY:

Fundacja Theatrum Gedanense, Teatr w Oknie

PARTNER:

Gdański Teatr Szekspirowski

PARTNERZY MEDIALNI:

Radio Gdańsk, Gazeta Wyborcza, Trójmiasto.pl, Pomorze Kultury, Prestiż, Teatr

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „KULTURA DOSTĘPNA”

ŚMIESZNY STARUSZEK
MONODRAM KRZYSZTOFA GORDONA

1
Fot. Krzysztof Zatycki

28.05.2016 godz. 17:30 / Teatr w Oknie (ul. Długa 50/51)

ROZMOWY O TEATRZE JEDNEGO AKTORA – spotkanie z Wiesławem Gerasem

28.05.2016 godz. 19:00 oraz 29.05.2016 godz. 19:00 / Teatr w Oknie (ul. Długa 50/51)

ŚMIESZNY STARUSZEK”

Scenariusz i reżyseria: Krzysztof Gordon

Tekst: Tadeusz Różewicz

Wykonanie: Krzysztof Gordon

Czas trwania: 60 min

Śmieszny staruszek” Tadeusza Różewicza w adaptacji i wykonaniu Krzysztofa Gordona to monodram, w którym oskarżany o bliżej nieokreślone zarzuty mężczyzna przed sądem „zeznaje swoje życie”, przepełnione pustką i samotnością. Pod płaszczykiem wywołujących uśmiech historyjek kryje się opowieść o braku kontaktu z drugim człowiekiem.

Nie chcemy myśleć o starości. Wstydzimy się jej, boimy się jej. (…) Zachęcam  widzów do patrzenia  i słuchania  starych ludzi. Oni naprawdę mają coś do powiedzenia.
– Krzysztof Gordon

Śmieszny staruszek” został zrealizowany z inicjatywy WROSTJA  przez Teatr Polskiego Radia (premiera odbyła się w Teatrze Polskiego Radia w kwietniu 2015). Po spektaklu zapraszamy na spotkanie artysty z publicznością prowadzone przez Wiesława Gerasa i Marię Bohdziewicz.

Wstęp na wszystkie wydarzenia jest wolny. Obowiązuje wcześniejsza rezerwacja miejsc (od 1.05. 2016) pod adresem: monoteatr@ftg.pl

OD PRZODU I OD TYŁU
MONODRAM MATEUSZA NOWAKA

2

Fot. Marcin Pietrusza

25.06.2016 godz. 17:30 / Teatr w Oknie (ul. Długa 50/51)

ROZMOWY O TEATRZE JEDNEGO AKTORA – spotkanie z Wiesławem Gerasem

25.06.2016 godz. 19:00 oraz 26.06.2016 godz. 19:00 / Teatr w Oknie (ul. Długa 50/51)

OD PRZODU I OD TYŁU”

Scenariusz: Stanisław Miedziewski i Mateusz Nowak

Wykonanie: Mateusz Nowak

Inspirowane: Niemcewicz od przodu i tyłu Karola Zbyszewskiego

czas trwania: 60 min

Treść monodramu skoncentrowana jest wokół XVIII-wiecznej Polski w przededniu jej upadku. W swej powieści, która jest niedoszłą pracą doktorską, Karol Zbyszewski wyśmiewa z równą werwą polityków ze zwalczających się obozów, duchowieństwo, wojsko, nie oszczędzając też króla ani głównego bohatera, autora „Powrotu posła”. Wykpiwa pijaństwo, lenistwo, lekkomyślność, zamiłowanie do pustego frazesu i gestu, dewocję, pieniactwo polityczne i inne przywary, całe społeczeństwo czyniąc w jakimś sensie odpowiedzialnym za klęskę rozbiorów. Sceniczna adaptacja powieści Zbyszewskiego w opracowaniu Stanisława Miedziewskiego i Mateusza Nowaka korzysta z tworzonych w powieści obrazów makabrycznego świata błaznów, którymi główny bohater – król, dyryguje…

Po spektaklu zapraszamy na spotkanie artysty z publicznością prowadzone przez Wiesława Gerasa i Marię Bohdziewicz.

Wstęp na wszystkie wydarzenia jest wolny. Obowiązuje wcześniejsza rezerwacja miejsc (od 6.06.2016) pod adresem: monoteatr@ftg.pl

MATKA MEJRA I JEJ DZIECI
MONODRAM CARYL SWIFT

16.07.2016 godz. 17:30 / Teatr w Oknie (ul. Długa 50/51)

ROZMOWY O TEATRZE JEDNEGO AKTORA – spotkanie z Wiesławem Gerasem

16.07.2016 godz. 19:00 oraz 17.07.2016 godz. 19:00 / Teatr w Oknie (ul. Długa 50/51)

MATKA MEJRA I JEJ DZIECI”

Scenariusz: Stanisław Miedziewski, Caryl Swift

Wykonanie: Caryl Swift

Czas trwania: 50 min

Inspirowane: Jakbyś kamień jadła Wojciecha Tochmana oraz Urodziłam się z łopatą Ryszarda Bilskiego

Tytułowa Matka Mejra to muzułmanka z Bośni, która w roku 1992 straciła podczas wojny syna i córkę. Towarzyszy ona doktor Ewie Klonowskiej, wydobywającej ludzkie szczątki z grobów rozsianych po całej Bośni, z codzienną pomocą, nacechowaną jednak permanentnym oczekiwaniem na odnalezienie szkieletów swoich najbliższych. Monodram rzuca światło na heroiczną „walkę z żywymi o prawa zmarłych”. Traktuje o naszej bezgranicznej pamięci o najbliższych, ale też o potrzebie złożenia ich w grobie i uwolnieniu się od żałoby. Spektakl ten jest wołaniem o sprawiedliwość wobec niewinnych, wobec ofiar i zapomnianych. Mówi o okrucieństwach popełnianych dawniej i obecnie na całym świecie, a nam żyjącym we Wspólnej Europie, przypomina też o demonach kryjących się w dziejach naszego kontynentu.

Po spektaklu zapraszamy na spotkanie artysty z publicznością prowadzone przez Wiesława Gerasa i Marię Bohdziewicz.

Wstęp na wszystkie wydarzenia jest wolny. Obowiązuje wcześniejsza rezerwacja miejsc (od 27.06. 2016) pod adresem: monoteatr@ftg.pl

BYĆ JAK CHARLIE CHAPLIN
MONODRAM MATEUSZA DESKIEWICZA

plakatB2krzywe.cdr

13.08.2016 godz. 17:30 / Teatr w Oknie (ul. Długa 50/51)

ROZMOWY O TEATRZE JEDNEGO AKTORA – spotkanie z Wiesławem Gerasem

13.08.2016 godz. 19:00 oraz 14.08.2016 godz. 19:00 / Teatr w Oknie (ul. Długa 50/51)

BYĆ JAK CHARLIE CHAPLIN”

Scenariusz: Piotr Wyszomirski

Reżyseria: Mateusz Deskiewicz, Piotr Wyszomirski

Wykonanie: Mateusz Deskiewicz

Czas trwania: ok. 60 minut

Być jak Charlie Chaplin to brawurowa próba zmierzenia się z legendą. Najsłynniejszy komik kina niemego stał się ikoną popkultury już bardzo dawno temu, jednak do dziś nie wiemy, kim był z pochodzenia i gdzie się urodził ten genialny aktor, scenarzysta i reżyser. Oryginalny scenariusz Piotra Wyszomirskiego napisany współczesnym językiem, konfrontuje osobę i twórczość Chaplina z kondycją dzisiejszego aktora. Porusza nieoczywiste tematy, nie stroniąc od krytycznego spojrzenia na rzeczywistość. „Być jak Charlie Chaplin” to wulkan energii, w którym Mateusz Deskiewicz z Teatru Muzycznego w Gdyni pokazuje pełen wachlarz swych umiejętności: tańczy, śpiewa, wzrusza, rozśmiesza i prowokuje do refleksji.

Po spektaklu zapraszamy na spotkanie artysty z publicznością prowadzone przez Wiesława Gerasa i Marię Bohdziewicz.

Wstęp na wszystkie wydarzenia jest wolny. Obowiązuje wcześniejsza rezerwacja miejsc (od 25.07. 2016) pod adresem: monoteatr@ftg.pl

ZŁAMANE PAZNOKCIE. RZECZ O MARLENIE DIETRICH

MONODRAM ANNY SKUBIK

29.10.2016 godz. 17:30 / Teatr w Oknie (ul. Długa 50/51)

ROZMOWY O TEATRZE JEDNEGO AKTORA – spotkanie z Wiesławem Gerasem

29.10.2016 godz. 19:00 oraz 30.10.2016 godz. 19:00 / Teatr w Oknie (ul. Długa 50/51)

ZŁAMANE PAZNOKCIE. RZECZ O MARLENIE DIETRICH”

Tekst i reżyseria: Romuald Wicza-Pokojski

Wykonanie: Anna Skubik

Opracowanie muzyczne: Igor Nowicki

Wykonanie lalki: Barbara Poczwardowska, Anna Skubik

Czas trwania: 55 min.

Marlena Dietrich – gwiazda, ikona kina. Piękna i niezależna artystka, przedmiot uwielbienia obu płci. Zdystansowana, namiętna i zjawiskowa. Marlena Dietrich – samotnie spędzająca ostatnie lata życia, zgorzkniała, stara i nieszczęśliwa. Rozpaczliwie poszukująca resztek dawnej urody, zmuszona do konfrontacji z własną przemijającą legendą…

Zbierający znakomite recenzje i nagrody, pokazywany na całym świecie poświęcony Marlenie Dietrich monodram, przeplatany jej najpiękniejszymi piosenkami w doskonałym wykonaniu charyzmatycznej Anny Skubik, to intymny portret nie tylko gwiazdy kina, ale przede wszystkim kobiety. To bilans tego, co zostało poświęcone dla miłości i piękna, opowieść o cenie, jaką trzeba zapłacić za pakt ze sławą, o sile namiętności i uzależnieniu od własnej legendy…

Po spektaklu zapraszamy na spotkanie artysty z publicznością prowadzone przez Wiesława Gerasa i Marię Bohdziewicz.

Wstęp na wszystkie wydarzenia jest wolny. Obowiązuje wcześniejsza rezerwacja miejsc (od 10.10. 2016) pod adresem: monoteatr@ftg.pl

KONIEC

MONODRAM BARTOSZA MAZURKIEWICZA


Fot. Mariusz Krawczyk

5.11.2016 godz. 17:30 / Teatr w Oknie (ul. Długa 50/51)

ROZMOWY O TEATRZE JEDNEGO AKTORA – spotkanie z Wiesławem Gerasem

5.11.2016 godz. 19:00 oraz 6.11.2016 godz. 19:00 / Teatr w Oknie (ul. Długa 50/51)

KONIEC”

Reżyseria: Anatol Wierzchowski

Wykonanie: Bartosz Mazurkiewicz

Tekst: Samuel Beckett

Czas trwania: 35 min

Zmierzyć się z tekstem S. Becketta nie było łatwo, ale największą obawą okazało się zderzenie formy z wrażliwością i percepcją widzów, którym to wielkie nazwisko twórcy teatru absurdu prawie nic nie mówi. Nie wiemy czy się to nam udało, ale wiemy, że Beckett nareszcie zaistniał w Teatrze KOD. Bo przecież opowiedziana historia jest wręcz banalna, a jej koniec przewidywalny już po pierwszych zdaniach, które padają z ust głównego bohatera. Jednakże potęgujący się w tej opowieści nihilizm egzystencjalny zaczyna przerażać, gdy widz ogląda świadomy, wręcz zaplanowany upadek człowieka poczciwego, pozbawionego przeszłości, pozbawionego kontaktu z bliskimi. Dla niego życie jest więzieniem, a czas – najdłuższą drogą, którą stara się pokonać najłatwiej.

Po spektaklu zapraszamy na spotkanie artysty z publicznością prowadzone przez Wiesława Gerasa i Marię Bohdziewicz.

Wstęp na wszystkie wydarzenia jest wolny. Obowiązuje wcześniejsza rezerwacja miejsc (od 17.10. 2016) pod adresem: monoteatr@ftg.pl

Oceń
Szanowni Państwo,
Together Magazyn

W dniu 25 maja 2018 r. weszło w życie Rozporządzenie o Ochronie Danych Osobowych (RODO), czyli Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE. Jego celem jest unowocześnienie oraz ujednolicenie regulacji dotyczących ochrony danych osobowych obowiązujących na terenie Unii Europejskiej.

Niezbędne pliki cookies

Aby strona działała poprawnie pliki cookie powinny być włączone przez cały czas.

Pliki cookie innych firm

Włączenie tych plików cookie pomaga nam ulepszać naszą stronę.