Jedną z najczęstszych przyczyn nadwagi i otyłości u osób dorosłych oraz dzieci, jest nadmiar cukru w diecie. Niby proste sformułowanie i oczywista przyczyna, ale jakże trudny do wyeliminowania czynnik. I tak jak sporym wyzwaniem jest zarzucenie palenia czy picia alkoholu, tak samo z uzależnieniem od cukru, walczą nasze postanowienia „od dziś nie jem słodyczy!”.

Cukier – zjadamy

Szacuje się, że przeciętny Polak zjada około 40-45 kg cukru rocznie. W przeliczeniu dziennym, to kilka, do kilkunastu łyżeczek białych kryształków dziennie. Oczywiście cukier o którym mowa, to węglowodan oczyszczony – rafinowany. W gruncie rzeczy taki cukier nie jest potrzebny, gdyż dostarcza t.zw. pustych kalorii. Owoce również zawierają w swoim składzie cukier. Jednak mając na szali pomarańczę i czekoladę, wybierzmy alternatywę dostarczającą cennego błonnika i flawonoidów wzmacniających efekt działania witaminy C, w którą cenna jest właśnie pomarańcza. Odpuśćmy kolejne kosteczki czekoladek, które oprócz walorów smakowych, zawierają mnóstwo tłuszczu.

Cukier – lubimy

Cukier cukrowi nie równy, ale ten z t.zw. „cukierniczki” przysparza więcej kłopotów niż zalet. Uwalniające się endorfiny w trakcie spożywania słodkości to (zdaje się) jedyny, główny powód ich konsumowania. I tak jak na prawdziwe uzależnienie przystało, aby móc utrzymać efekt ekstazy smakowej, potrzebujemy zjadać słodyczy coraz więcej i więcej… Niestety nasze kubki smakowe łatwo przyzwyczajają się do tego smaku i z czasem zamiast jednego wafelka, potrzebujemy zjeść ich trzy, aby się nimi nacieszyć.

Cukier – tajniak

Często nie zdajemy sobie sprawy, że pomimo niedosładzania herbaty, dostarczamy sobie tego składnika w diecie. Powód? Cukier ukryty, który drastycznie wkrada się w codzienność. Przetworzone produkty spożywcze bardzo często zawierają w swoim składzie cukier. Wystarczy przejrzeć skład wymieniony na etykiecie, aby pod różnymi nazwami i skrótami, go odnaleźć:
– Syrop kukurydziany
– Dekstroza
– Słód jęczmienny
– Dekstryna
– Słodzik kukurydziany
– Fruktoza krystaliczna
– Sukroza
– Glukoza
– Sukanat
– Karmel
– Syrop klonowy
– Miód
– Koncentrat soku owocowego
– Melasy
– Nektar z agawy
– Syrop skrobiowy
– Muscovado
– Syrop uszlachetniony

Składniki wymieniane na etykietach, spisywane są w kolejności od największego do najmniejszego udziału w procesie produkcji. Zwróćmy zatem uwagę na pierwszą piątkę wymienioną w składzie i przekonajmy się jak słodkie jest to, co kupujemy.

Cukier – wróg

Utrzymanie poprawnej masy ciała, figury i kondycji wraz z wewnętrzną potrzebą jedzenia słodyczy, jest nie lada wyczynem. Nie wspominając już o wahaniach glikemii, które sprzyjają rozwojowi cukrzycy. Spożywanie produktów ubogich w błonnik, prowadzi do zaparć. A i nasze zęby nie są „zachwycone”, kiedy atakujemy je ciągle słodkimi przekąskami. Rozwój próchnicy jest zatem przesądzony.

W obliczu różnorodności artykułów spożywczych w sklepach, nowych smaków ciągle przybywa. Nauczmy się wybierać produkty mniej kaloryczne i zdrowsze.
Pamiętaj!

Potrzebujesz około dwóch tygodni, aby odzwyczaić organizm od słodkiego smaku.
Zatem – do dzieła!

Ile cukru w cukrze?
5 (100%) 1 vote

Polacane:

O Autorze

Agnieszka Reptowska

Dietetyk. Specjalista Usług Żywieniowych i Dietetycznych, Socjolog - Psycholog Społeczny. Założycielka Mobilnej Poradni Dietetycznej Mobi-Cal, oferującej dojazdy do klienta, diety indywidualne dla osób z nadwagą i otyłością, poradnictwo żywieniowe z analizą składu ciała, szkolenia i warsztaty z zakresu zdrowego odżywiania się. Prywatnie wielbicielka literatury detektywistyczno-kryminalnej z zamiłowaniem do fotografii. kontakt: biuro@mobical.pl; www.mobical.pl

Zostaw odpowiedź

Twój e-mail nie zostanie opublikowany