Together Magazyn » Aktualności » „Tramwaje” – gdańskie tramwaje na scenie

„Tramwaje” – gdańskie tramwaje na scenie

Co tramwaje robią „po godzinach”? I jak nowy tramwaj może zasłużyć na imię? 26 lutego o 17.00 w Teatrze Miniatura odbędzie się premiera spektaklu inspirowanego opowiadaniami dzieci z gdańskich szkół przesłanymi na konkurs Gdańskich Autobusów i Tramwajów i Miasta Gdańsk.

Tramwaje” to zabawna opowieść o samodzielności i przełamywaniu lęków. Jej głównym bohaterem jest nowy tramwaj, który wyrusza w podróż, żeby pokonać strach i jak inne tramwaje zasłużyć na imię. W poszukiwaniu strachu Tebi, czyli Tramwaj bez Imienia nieraz gubi swoje tory i spotyka innych bohaterów, z których każdy lęka się czegoś innego – Osiedlowe Bloki miejskich arterii, Kutry orkanu Barbara, a uliczna Lampa ciemności.

– Jak będzie wyglądała konfrontacja Tebiego z jego własnym strachem, widzowie przekonają się na premierze – opowiada autor scenariusza, dyrektor Miniatury Romuald Wicza-Pokojski, który do tej pory zrealizował tu już bardzo dobrze przyjęte spektakle „Baltic. Pies na krze”, „Brzydkie kaczątko” i „Bajki robotów”.

– Gdańskie tramwaje rzeczywiście są wyjątkowe. Niby „tylko” wożą pasażerów, a tu proszę – okazuje się, że miewają też magiczne i bajkowe przygody. My, dorośli, nie zawsze mamy czas, by to zauważyć, na szczęście najmłodsi gdańszczanie nie tylko dostrzegli, ale również opisali te niezwykłe historie – komentuje prezydent Gdańska Paweł Adamowicz.

– Bardzo się cieszę, że powstał spektakl inspirowany naszym bajkowym konkursem dla dzieci. Fantastycznie czytało się opowiadania małych gdańszczan. Byłem zachwycony ich pomysłowością i wyobraźnią. Mam nadzieję, że teraz oni, z równie wielkim zaciekawieniem, wybiorą się na przedstawienie „Tramwaje”. Przygodę ze spektaklem polecam rozpocząć od wycieczki tramwajem – przystanek końcowy „Teatr Miniatura” – mówi prezes GAiT Maciej Lisicki.

Spektakl reżyseruje Michał Derlatka, który zapowiada, że będzie prawdziwą zabawą magią teatru: „W teatrze lalek postaciami mogą być nie tylko psy i koty, ale też kwarki, snopowiązałki, żetony, lody, mgła, dziurka od nosa, pasy na jezdni, znaki drogowe czy nawet tramwaje”. Derlatka jest absolwentem reżyserii teatru lalek PWST im. L. Solskiego w Krakowie. W Miniaturze zrealizował „Fahrenheita” łączącego teatr i laboratorium chemiczne oraz „Siedmiu krasnoludków”. Swojej oryginalnej kreski użyczyła Anna Dobrowodzka, opracowując graficznie scenografię, a muzykę do spektaklu stworzyli stale współpracująca z Derlatką Sówka Sowińska i pochodzący z Gorzowa muzyk Wojciech Brożek z zespołu Żółte Kalendarze.

Bilety na spektakl w cenie 24 zł normalny, 20 zł ulgowy, 30 zł bilety na premierę do nabycia w kasie Teatru Miniatura, al. Grunwaldzka 16 w Gdańsku-Wrzeszczu. Na spektakle weekendowe bilety można nabyć online na www.interticket.pl

Rezerwacja biletów: 58 341 94 83, 601 628 377, bilety@teatrminiatura.pl

www.teatrminiatura.pl

Tramwaje

scenariusz: Romuald Wicza-Pokojski

reżyseria: Michał Derlatka

opracowanie graficzne: Anna Dobrowodzka

muzyka: Sówka Sowińska i Wojciech Brożek

obsada: Jakub Ehrlich, Wioleta Karpowicz, Hanna Miśkiewicz, Piotr Srebrowski, Wojciech Stachura

Prapremiera: 26 lutego 2017, godz. 17.00

Duża Scena Teatru Miniatura

Dla widzów od 5 lat

Partnerem premiery są Gdańskie Autobusy i Tramwaje.

Tramwaje” to zabawna opowieść o samodzielności i przełamywaniu lęków. Jej głównym bohaterem jest nowy tramwaj, który wyrusza w podróż, żeby pokonać strach i jak inne tramwaje zasłużyć na imię. W poszukiwaniu strachu Tebi, czyli Tramwaj bez Imienia nieraz gubi swoje tory i spotyka innych bohaterów, z których każdy boi się czegoś innego – Osiedlowe Bloki miejskich arterii, Kutry orkanu Barbara, a uliczna Lampa ciemności. Zobaczcie, jak będzie wyglądała konfrontacja Tebiego z jego własnym strachem.

O artystach

Romuald Wicza-Pokojski – scenariusz

Reżyser, dramaturg, od listopada 2011 roku dyrektor naczelny i artystyczny Teatru Miniatura. Absolwent Akademii Teatralnej im. A. Zelwerowicza w Warszawie na Wydziale Wiedzy o Teatrze. W 1991 roku założył autorski Teatr Wiczy, z którym zrealizował ponad 20 spektakli, zarówno scenicznych, jak i plenerowych. W latach 1994–1997 pracował w Instytucie Teatru Narodowego i Teatrze Narodowym, gdzie współtworzył pierwszą impresaryjną scenę teatralną w Polsce – Teatr Mały. W latach 2006–2009 prowadził zajęcia na Uniwersytecie Mikołaja Kopernika w Toruniu. Zaangażowany w działalność kulturalną i teatralną: pomysłodawca i dyrektor Międzynarodowego Festiwalu Bulwar Sztuki (2003–2006), kierownik społecznego domu kultury Centrum Wolnego Czasu Wicza (2004–2009). Realizator projektów artystyczno-społecznych adresowanych do osób bezdomnych, środowisk defaworyzowanych społecznie, emigrantów. W latach 2008–2011 dyrektor programowy Biura Gdańsk 2016, współautor strategii kulturalnej „Wolność kultury. Kultura Wolności”.

Jako reżyser i dramaturg współpracował z teatrami: Baj Pomorski w Toruniu, Olsztyński Teatr Lalek, Teatr Wybrzeże w Gdańsku. Jego spektakle były prezentowane m.in. w Armenii, Czechach, Chorwacji, Danii, Grecji, Hiszpanii, Iranie, Irlandii, Niemczech, na Litwie, Słowacji, w Szwecji, USA, Wielkiej Brytanii, we Włoszech, na Białorusi, w Japonii. Laureat wielu nagród indywidualnych i zbiorowych, m.in. za innowacyjność w sztuce lalkarskiej za spektakl „Dietrich. Broken nails” podczas World Festival of Puppet Arts w Pradze w 2009 roku. W 2007 roku otrzymał medal „Zasłużony dla Kultury Polskiej”. W Miejskim Teatrze Miniatura zrealizował bardzo dobrze przyjęty spektakl dokumentalny dla dzieci „Baltic. Pies na krze” oraz „Brzydkie kaczątko” w technice teatru cieni uznane za najlepsze przedstawienie teatru lalkowego sezonu 2013/2014 przez Jacka Kopcińskiego, redaktora miesięcznika „Teatr” oraz nagrodzone podczas Harmony World Puppet Carnival 2014 w Bangkoku.

Michał Derlatka – reżyseria
Reżyser. Posiada dyplomy Aktorstwa Dramatycznego (Wrocław) oraz Reżyserii Dramatu PWST im. L. Solskiego w Krakowie. Specjalizował się w reżyserii teatru lalek. Jako aktor występował na deskach wrocławskich teatrów Polskiego i Capitolu, ma za sobą dwuletni epizod telewizyjny. Jako reżyser ma na koncie realizację ponad 40 różnorodnych projektów teatralnych, od lektur udramatyzowanych poprzez spektakle niezależne i offowe, a kończąc na repertuarowych spektaklach, głównie młodego widza, na deskach teatrów w Polsce i za granicą. Wspiera i animuje kulturę głęboko offową: od 2012 roku prowadzi Fundację Sopot Centralny, gdzie zorganizował ponad 80 wydarzeń muzycznych, performatywnych i teatralnych. Jest autorem projektu Lekcje Niegrzeczności w Teatrze Wybrzeże, gdzie od trzech lat prezentuje młodym mieszkańcom trójmiasta literaturę niepokorną w dalece uteatralizowanej formie.

Jako reżyser i asystent reżysera współpracował z teatrami: Miniatura i Wybrzeże w Gdańsku, Wrocławskim Teatrem Lalek, Teatrem im. Bogusławskiego w Kaliszu, Olsztyńskim Teatrem Lalek, TLiA w Łomży, ZTA w Jeleniej Górze, Teatrem PWST we Wrocławiu, Sopocką Sceną OffdeBicz i Teatrem na Plaży, Fundacją Teatru BOTO, Filharmonią Wrocławską, Festiwalem Literacki Sopot, LEO Festiwalem Wrocław, Muzeum Historii Polski w Warszawie,Teatrem DAMU w Pradze, VŠMU w Bratysławie, Narodowym Teatrem Katalonii w Barcelonie, Teatrem Ovidi Montllor w Barcelonie, Teatrem de Ponent w Granollers, Teatrem en Crudo w Kordobie i in. Dwukrotny stypendysta miasta Sopotu (stypendium dla osób zajmujących się działalnością kulturalną), jego spektakle brały udział w licznych festiwalach (Rzeszów, Gdańsk, Olecko, Olsztyn i in.) zyskiwały uznanie widzów i krytyki; niektóre doczekały się ponad 300 wystawień.

Anna Dobrowodzka – opracowanie graficzne

Graficzka i montażystka filmowa. Absolwentka Wydziału Grafiki Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku. Studentka V roku reżyserii filmowej, specjalność montaż filmowy. Zajmuje się szeroko pojętymi sztukami wizualnymi. Tworzy oprawę graficzną filmów oraz spektakli teatralnych, realizuje wideoklipy i krótkie formy filmowe. Jako montażystka stale współpracuje z Wydziałem Filmu i Telewizji Uniwersytetu w Nowym Orleanie. W wyniku tej współpracy powstał m.in. film „Call Me Cappy” w reżyserii Mai Holzinger, prezentowany na festiwalu w Cannes. Montowany przez nią film „Matka ziemia” w reżyserii Piotra Złotorowicza zdobył ponad 20 nagród na międzynarodowych festiwalach filmowych, w tym MENZIONE SPECIALE na Festiwalu w Locarno.

Sówka Sowińska – muzyka

Architektka, projektantka przestrzeni dźwiękowych, animatorka kultury. Absolwentka Wydziału Architektury na Politechnice Gdańskiej. Autorka dźwięku do ponad 20 spektakli teatralnych, etiud ulicznych i czytań udramatyzowanych, m.in. do wyreżyserowanych przez Michała Derlatkę spektakli: „Sznycel Górski”, „Przygody Koziołka Matołka”, „Siedmiu krasnoludków”, „Tesla vs Edison”, „Coś na ząb” oraz spektakli „Juri” i „Wielkie ciasto” w reżyserii Piotra Srebrowskiego.

Wojciech Brożek – muzyka

Muzyk pochodzący z Gorzowa Wlkp (obecnie: Żółte kalendarze; w przeszłości m.in. Maki i Chłopaki, Kamiński&Brożek, Usta Krwawiące Miłością czy Projekt 751), animator kultury (m.in. warsztaty artystyczne „Karuzela” w Miejskim Ośrodku Sztuki w Gorzowie 2011–13), kompozytor, w przeszłości radiowiec, z wykształcenia pedagog, stypendysta miasta Gorzowa.

Oceń
Szanowni Państwo,
Together Magazyn

W dniu 25 maja 2018 r. weszło w życie Rozporządzenie o Ochronie Danych Osobowych (RODO), czyli Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE. Jego celem jest unowocześnienie oraz ujednolicenie regulacji dotyczących ochrony danych osobowych obowiązujących na terenie Unii Europejskiej.

Niezbędne pliki cookies

Aby strona działała poprawnie pliki cookie powinny być włączone przez cały czas.

Pliki cookie innych firm

Włączenie tych plików cookie pomaga nam ulepszać naszą stronę.