Społeczna świadomość na temat zdrowego żywienia jest coraz większa – z szafek wyrzucamy słodkie przekąski, rezygnujemy z jedzenia typu fast-food i coraz częściej dbamy o aktywność fizyczną. Niestety, wciąż możemy wpaść w dietetyczne pułapki. Może się na przykład zdarzyć, że chociaż odżywiamy się prawidłowo, waga nie spada – a wszystko z powodu… zdrowych, ale bardzo kalorycznych przekąsek.

Oczywiście nie oznacza to, że mamy z nich rezygnować – orzechy czy suszone owoce to świetna alternatywa dla słodyczy. Pamiętajmy jednak o odpowiednich porcjach i porach dnia. Podjadanie, chociażby suszonej żurawiny w godzinach popołudniowych, na pewno nie przyczyni się do zgubienia zbędnych kilogramów.

Oto kilka przykładów zdrowych, ale wysokokalorycznych produktów:

Orzechy włoskie

wartość energetyczna 100 g – ok. 645 kcal

tłuszcz – ok. 60 g

białko – ok. 16 g

węglowodany – ok. 18 g

Orzechy włoskie są wysokokaloryczne, ale nie są to puste kalorie. Przekąski te zawierają kwas elagowy, który podnosi odporność, a także chroni przed nowotworami. Ze względu na zawartość kwasu foliowego są zalecane kobietom w ciąży, a z uwagi na wysoką zawartość fosforu – uczniom. Osoby cierpiące na anemię także powinny sięgać po orzechy włoskie – zawierają one cenne dla nich żelazo. Ponadto są źródłem witaminy B6 oraz witaminy, E, która ma wpływ na produkcję i jakość czerwonych krwinek.

Dziennie można zjeść ok. 20 g tego produktu, zaleca się jednak, aby podjadać orzechy na drugie śniadanie, nie zaś przy wieczornym seansie filmowym.

Masło orzechowe

wartość energetyczna – ok. 695 kcal

tłuszcz – 67 g

białko – 13 g

węglowodany – 10 g

Masło orzechowe może być częścią zdrowej diety, jednak tylko pod warunkiem, że będzie spożywane w ograniczonej ilości i zdecydowanie nie codziennie. To dobry dodatek do przekąski spożywanej w dniach, w których mamy trening. Dietetycznym błędem jest natomiast objadanie się tym przysmakiem. Cztery kawałki chleba plus cztery czubate łyżki orzechowego masła to nawet 850 kalorii!

Chipsy owocowe

wartość energetyczna 100 g chipsów bananowych – ok. 530 kcal

białko – ok. 2 g

tłuszcz – ok. 34 g

węglowodany – ok. 50 g

Na rynku można znaleźć przeróżne chipsy owocowe. Kuszą formą, która kojarzy nam się z tradycyjnymi chipsami, ale nie są smażone w dużych ilościach cukru i nie są obficie solone. Nie sięgajmy jednak ślepo po taki produkt – często zawiera on ogromne ilości cukru, co znacznie zwiększa jego wartość kaloryczną. Czytajmy skład i wybierajmy niskokaloryczne chipsy, a potem dodawajmy je w ograniczonej ilości np. do owsianki.

Ciasta „fit”

Tak zwane „ciasta fit” to ciasta „odchudzone” – czyli takie, które zamiast dużych ilości cukru zawierają między innymi miód albo słodzik. Należy jednak pamiętać, że – tak, jak w przypadku wszystkich „fit” produktów – tak i tutaj obowiązuje umiar. Nawet odtłuszczona słodka przekąska to nadal ekstra kalorie.

Awokado

wartość energetyczna – ok. 235 kcal

białko – ok. 2.7 g

tłuszcz – ok. 21,4 g

węglowodany – 5.7 g

W ostatnim czasie awokado stało się bardzo modne – przygotowujemy masło czekoladowe na jego bazie, używamy go jako dodatek do sałatek czy składnik pasty z czosnkiem. Owoc ten kojarzy się jako zdrowy (obniża cholesterol, przyczynia się do łatwiejszego wchłaniania witamin) stąd też wielu osobom nie przychodzi na myśl, aby go ograniczać. Warto jednak wiedzieć, że jest on dość kaloryczny – 1 lub 2 sztuki tygodniowo to zatem dietetyczne maksimum.

Suszone daktyle

wartość energetyczna 100 g produktu – ok. 290 g

białko – ok. 2 g

tłuszcz – ok. 0.4 g

węglowodany – ok. 65,3 g

Suszone daktyle to kolejny zdrowy, dość popularny produkt, którego wartość kaloryczna najczęściej nie jest znana (a jest wysoka!). Jedzmy zatem daktyle – są pyszne i mają działanie przeciwdepresyjne, ale w ilości nie większej niż 2 sztuki dziennie. Warto także pamiętać, że osoby chorujące na cukrzycę w ogóle nie powinny sięgać po tę przekąskę.

Banan

wartość energetyczna – ok. 116 kcal

białko – ok. 1,2 g

tłuszcz – ok. 0,4 g

węglowodany – ok. 26 g

Banany są idealną przekąską dla osób zestresowanych – zawarte w nich węglowodany i magnez poprawiają nastrój i mają działanie uspokajające. Na owoce te muszą jednak uważać ludzie z chorujący na cukrzycę oraz ci, którzy chcą zgubić zbędne kilogramy – banan zawiera bowiem dużo cukru.

Zdrowe i tuczące
Oceń ten post

Polacane:

O Autorze

Mat. Redakcyjne

Magazyn Together - Rodzinna strona Trójmiasta

Zostaw odpowiedź

Twój e-mail nie zostanie opublikowany