Wedding planner to osoba, która zajmuje się organizacją ślubu i wesela, jeśli para młoda nie ma na to czasu lub po prostu nie chce zajmować się wszystkim sama. Wynajęcie konsultanta ślubnego jest dla narzeczonych niezwykle wygodnym rozwiązaniem. Dobry wedding planner musi jednak wykazać się odpowiednimi umiejętnościami, wiedzą, a często również nerwami ze stali.

Wiele osób sądzi, że praca wedding plannera jest łatwa, przyjemna i nie wymaga specjalnego przygotowania. To duży błąd, a taka niefrasobliwość może nas sporo kosztować, jeśli myślimy o pracy w tym zawodzie. Oczywiście przynosi on mnóstwo satysfakcji, nie jest jednak dla wszystkich.

Umiejętności wedding plannera

W tej pracy, jak rzadko w której, niezwykle ważne są indywidulane predyspozycje, zwłaszcza te wykorzystywane w kontaktach międzyludzkich. Konsultant ślubny musi zdobyć zaufanie przyszłej młodej pary, na jakiś czas stać się kimś w rodzaju powiernika, a jednocześnie umieć wyznaczyć granicę między kwestiami zawodowymi a prywatnymi. To niełatwa sztuka. Wedding planner jest również swego rodzaju opoką – narzeczeni powinni mieć pewność, że nawet jeśli coś w trakcie uroczystości wymknie się spod kontroli, to zostanie załatwione jak najsprawniej. Istotne w pracy konsultanta są również zdolności negocjacyjne. Konieczne jest przecież ustalanie jak najlepszych warunków współpracy z podwykonawcami, ale również budowanie z nimi długofalowych relacji. Nierzadko wedding planner negocjuje również z młodą parą. Bywa, że musi odwieść ich od wybranego terminu, który może okazać się niekorzystny lub radzić sobie z nietypowymi życzeniami klientów.

Obowiązki wedding plannera

Zakres obowiązków konsultanta ślubnego bywa różny. Czasem ogranicza się do załatwiania formalności z podwykonawcami i pilnowania przebiegu uroczystości, ale bardzo często zawiera takie kwestie, jak pomoc w ustaleniu daty, wyboru sukni i garnituru, czy nawet opracowanie całej koncepcji uroczystości, łącznie z napisaniem jej scenariusza. Wszystko to zależy od oczekiwań konkretnej pary oraz możliwości konsultanta. Najważniejsze jest jednak to, aby poszczególne elementy współpracy znalazły się w umowie i jest to sprawa, której powinien dopilnować sam wedding planner. Ważne jest również rozgraniczenie jego obowiązków od obowiązków świadków czy rodziców młodej pary.

Konsultant musi sprawnie poruszać się w przepisach dotyczących różnego rodzaju ślubów (np. konkordatowym, humanistycznym czy międzywyznaniowym), a także w formalnościach związanych ze współpracą z podwykonawcami – fotografem, zespołem muzycznym, florystami, firmą cateringową itd. Jednocześnie para młoda może poprosić konsultanta o doradztwo w doborze menu, zaplanowanie usadzenia gości czy zadbanie o ich transport.

Jak zostać wedding plannerem?

Jeśli jesteś osobą otwartą, cierpliwą, odporną na stres, wspaniale dogadujesz się z ludźmi, masz dobry gust, a świetna organizacja to twoje drugie, prawdopodobnie poradzisz sobie w pracy wedding plannera. Tajniki tego zawodu można poznać na profesjonalnych kursach, dzięki którym można zdobyć przygotowanie do pracy, ale również odpowiednie certyfikaty.

Więcej informacji zajdziecie na stronie: https://emtg.pl/wedding-planner/