Together Magazyn » Aktualności » Polacy uwielbiają robić zdjęcia i coraz chętniej je wywołują. Wyniki raportu „Zoom na Polaków – foto-trendy 2016”

Polacy uwielbiają robić zdjęcia i coraz chętniej je wywołują. Wyniki raportu „Zoom na Polaków – foto-trendy 2016”

 

Dwie trzecie Polaków wykonuje miesięcznie ponad 30 zdjęć, wśród których najpopularniejsze są zdjęcia rodziny. Ponadto, smartfon to obecnie ulubione, zaraz po aparacie cyfrowym, narzędzie do wykonywania zdjęć. Co ciekawe coraz chętniej wywołujemy zdjęcia, a coraz rzadziej umieszczamy je w sieci. To tylko niektóre dane, które ujawniło badanie „Zoom na Polaków”1 zrealizowane przez serwis empikfoto.pl. Czego jeszcze dowiadujemy się z niego na temat aktualnych foto-trendów Polaków?

Nowe technologie otworzyły wiele możliwości utrwalania wspomnień. Pojawienie się smartfonów pozwoliło nam na łatwe i szybkie wykonywanie oraz publikowanie niezliczonej ilości zdjęć. Jednak wbrew pozorom większości zdjęć nie przechowujemy na nośnikach danych i w internetowych serwisach społecznościowych. Zdjęcia w papierowej formie znów wracają do łask. Z czego to wynika?

Infografika_Zoom na Polaków

Zdjęcia ze smartfona na odbitkach

Jak pokazało badanie „Zoom na Polaków”, Polacy najczęściej wykonują zdjęcia aparatem cyfrowym
i smartfonem (kolejno 49% i 48%). Zbliżony wynik oznacza, że smartfony zaczynamy traktować
na równi z klasycznymi aparatami. Potwierdzają to również dane wewnętrzne serwisu empikfoto.pl –
w 2008 roku zdjęcia z telefonu stanowiły zaledwie 3% wywoływanych zdjęć, w 2012 odsetek ten wynosił 7%, a w 2016 roku osiągnął aż 37%. Taką foto-rewolucję wywołał przede wszystkim coraz łatwiejszy dostęp do smartfonów z wysokiej rozdzielczości aparatami, a także rozwój nowych technologii i serwisów społecznościowych.

Najczęściej wykonujemy zdjęcia rodziny (70%), zdjęcia z życia codziennego (52%) i własnych dzieci (49%). Natomiast wywołujemy najchętniej zdjęcia zrobione podczas wakacyjnych wyjazdów i podróży (44%). 2/3 Polaków wykonuje ponad 30 zdjęć miesięcznie. Co ciekawe, tylko kilka z nich trafia na tablice portali społecznościowych. Ponad połowa badanych publikuje średnio tylko 1-5 zdjęć miesięcznie, a 29% nie udostępnia ich w ogóle. W czołówce najczęściej publikowanych fotografii są te z życia codziennego (40%) i rodzinne (33%). Zaraz po nich, trzecie miejsce zajmuje popularne obecnie „selfie”, które wykonuje co trzeci badany, z czego 60% stanowią osoby z grupy wiekowej 18-24 lata i prawie 16% osób powyżej 40. roku życia.

Albumy wracają na nasze półki

91% badanych wyznaje, że wywoływanie odbitek jest ich ulubioną formą utrwalania fotografii. Okazuje się zatem, że większość cennych zdjęć wcale nie zalega na dyskach naszych komputerów i smartfonów, a wolimy je przeglądać w trybie…offline. Szukamy również alternatywnych form prezentowania własnych zdjęć, co potwierdza wynik 35% badanych, którzy preferują zdjęcia wywołane w formie fotoksiążki.

Polacy najwięcej zdjęć wykonują podczas wakacji, a po powrocie z letnich podróży najchętniej decydują się na wywołanie ich w formie klasycznych odbitek – mówi Piotr Łagowski, dyrektor Empiku – Natomiast fotogadżety stanowią obecnie 40% wszystkich zamówień w serwisie empikfoto.pl. W 2013 roku odsetek ten wynosił nieco ponad 20%, więc możemy mówić o postępującym trendzie. Takie spersonalizowane fotogadżety cieszą się największym zainteresowaniem w okresie bożonarodzeniowym, ale też w związku z takimi okazjami jak zakończenie roku szkolnego, Dzień Babci i Dziadka albo Dzień Matki, kiedy to myślimy o niebanalnych pomysłach na prezent dla najbliższych – podsumowuje Łagowski.

W kwestii wywoływania zdjęć prym zdecydowanie wiodą kobiety (86%). Można powiedzieć, że to one pełnią w rodzinie funkcję tzw. „memory keepers”, czyli dbają o to, by cenne chwile zostały upamiętnione i wyeksponowane w ciekawej formie. Okazuje się również, że zamiłowanie do fotografii w formie papierowego albumu czy fotogadżetu wcale nie jest udziałem tylko osób starszych – 58% respondentów badania „Zoom na Polaków” to osoby w wieku 18-30 lat.

Wyniki raportu empikfoto.pl potwierdzają, że wywoływanie zdjęć wcale nie odeszło do lamusa wraz
z rozwojem nowych technologii. Wręcz przeciwnie, dały one niezliczone możliwości wykonywania zdjęć w dowolnym czasie oraz alternatywnego ich eksponowania. Tym samym, wpłynęło to na to, że Polacy coraz ostrożniej dzielą się prywatnymi zdjęciami na portalach społecznościowych, bo wolą zachować je tylko dla siebie i bliskich w postaci rodzinnych albumów czy fotogadżetów.

 

Commercial photography

O empikfoto.pl:

empikfoto.pl to lider i pierwsza w Polsce platforma internetowa wyspecjalizowana w usługach fotograficznych i jednocześnie największy serwis oferujący produkty w pełni personalizowane. W ofercie empikfoto.pl znajdują się m.in. odbitki, fotoksiążki, fotokalendarze, fotokubki, a także obrazy i plakaty. Serwis daje możliwość darmowej dostawy produktów do ponad 230 salonów sieci Empik. empikfoto.pl istnieje na polskim rynku już od 2004 roku i jest częścią Grupy Empik.

Zarówno platformą www.empikfoto.pl, jak i sklepem www.empik.com zarządza spółka Empik E-commerce. Wieloletnie doświadczenie i wiedza Empik E-commerce na temat specyfiki polskiego rynku e-commerce, przekładają się na dynamikę rozwoju marki empikfoto.pl i empik.com oraz na silny związek z Klientami. Spółka Empik E-commerce należy do portfela funduszu Empik Media & Fashion S.A., notowanego na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie.

 

1 Badanie „Zoom na Polaków – foto-trendy 2016” zostało przeprowadzone na próbie 1027 badanych, będących klientami internetowych serwisów Grupy Empik, za pośrednictwem platformy surveymonkey.com, w czerwcu 2016 roku.

Oceń