W niniejszym artykule przyjrzymy się przede wszystkim temu, co dla podróżujących rodzin oferują europejskie tzw. tanie linie lotnicze. Wśród tych przewoźników da się zauważyć kilka podstawowych tendencji.

Przede wszystkim dla najmłodszych dzieci podróżujących z rodzicami ustalane są stałe ceny. Drugim kierunkiem działań jest obniżanie dla nich opłat za usługi dodatkowe. Trzecim – reklamowanie i sprzedawanie jako wyjątkowych tych funkcjonalności, które albo są oczywiste, albo darmowe u innych przewoźników.
Dwa pierwsze trendy są wyraźne u jednej z najbardziej popularnych na polskim niebie linii – Wizz Air. Nie ma ona jednak uformowanego pakietu familijnego, ale poleca pewne rozwiązania, które w przypadku rodzin mogą się całkiem nieźle sprawdzić. Przede wszystkim ustalona jest stała cena za przelot dla dziecka do 2 lat podróżującego na kolanach rodzica. Wynosi ona 27 euro za lot w jedną stronę.

Osobom podróżującym w większych grupach (niekoniecznie z dziećmi) zaleca się wykupienie rocznego członkostwa w programie WIZZ Discount Club. Najbardziej opłacalna jest wersja dla jednej osoby i pięciu jej towarzyszy. Kosztuje 59,99 euro, a warunkiem jest dokonanie jednej rezerwacji dla całej grupy włącznie z tzw. głównym pasażerem. Ponieważ dla uczestników przysługuje specjalna, niższa cena za przelot, roczna opłata zwraca się już po pierwszej podróży, przy maksymalnej liczbie osób w grupie.

Co bardzo istotne, rodziny podróżujące liniami Wizz Air z dziećmi do 2 lat mają zapewnioną bezpłatną usługę priorytetowego boardingu i dodatkowy mały bagaż podręczny.

Z kolei u Ryanaira – przewoźnika posiadającego największe udziały w obsłudze ruchu pasażerskiego w Polsce – obecne są wszystkie trzy wymienione wyżej kierunki kształtowania produktu. Przede wszystkim ustalona jest stała opłata za przelot niemowlęcia (20 euro). Poza tym przewoźnik oferuje znaczne ulgi na zakup usług dodatkowych – o połowę mniej zapłacimy za ubezpieczenie dziecka, 15-kilogramowy bagaż rejestrowany czy pierwszeństwo wejścia na pokład.

Jednocześnie strony Ryanair doskonale potrafi zareklamować usługi, które albo są obowiązkowo płatne, albo zwyczajowo darmowe. Wszystko odbywa się w ramach programu „Always Getting Better”. I tak np. dla dzieci obowiązkowa jest rezerwacja miejsca siedzącego (w podstawowej taryfie fotele przydzielane są losowo) i jest bezpłatna. Ale już opiekun dziecka, który musi siedzieć obok, ma obowiązek uiścić opłatę 4 euro za konkretny fotel. Z kolei oferowane jako darmowe opcje, np. zabrania bagażu podręcznego o wadze do 5 kg, fotelika samochodowego na pokład czy możliwość podgrzania butelki w samolocie, są przeważnie dostępne u wszystkich przewoźników. Istotną zaletą oferty irlandzkiej taniej linii jest za to możliwość przewiezienia dwóch akcesoriów dziecięcych w cenie biletu.
Warto także zwrócić uwagę na swego rodzaju program lojalnościowy dla podróżujących Ryanairem rodzin. Po zarejestrowaniu się w nim na trzeci familijny przelot w tym samym roku można otrzymać 20% bonifikaty na bilety.

Pozostali tani przewoźnicy, których spotkamy na polskich lotniskach, nie mają wyraźnych ofert dla osób podróżujących z dziećmi, chociaż pojawiają się dla nich pewne ułatwienia. W easyJet niemowlęta i dzieci do drugiego roku życia za przelot płacą stałą cenę – 22 funty brytyjskie. Można także za darmo zarezerwować konkretne miejsce, ale w tym celu trzeba skontaktować się z Customer Service Team.

Z kolei Norwegian na trasach krajowych przewozi najmłodsze pociechy za darmo, natomiast na połączeniach międzynarodowych – za 10% aktualnej ceny (plus podatki). Dzieci w przedziale wiekowym 2–11 lat zapłacą 75% aktualnej ceny. Co ważne, bilety dla małoletnich sprzedawane są w podstawowej taryfie.

Szczególnych ofert dla rodzin (poza darmowym pierwszeństwem pokładawania) nie ma także Vueling. Warto jednak odwiedzić stronę internetową przewoźnika – znajduje się tam świetna animacja, jak przygotować się do podróży z dzieckiem krok po kroku. Jedyną wadą jest to, że poradnika nie ma w wersji polskojęzycznej.
Na koniec zajrzymy jeszcze do oferty Singapore Airlines – przewoźnika, który od kilku lat zdobywa nagrodę dla Najlepszej Linii Lotniczej Nielatającej z/do Polski w plebiscycie portalu Pasażer.com. Co ciekawe, nie oferuje ona specjalnego, dedykowanego produktu familijnego. Wertując jednak jej stronę internetową, można się przekonać, że jest świetnie przygotowana do podróży rodzin z dziećmi w każdym wieku. Na pokładach singapurskiego przewoźnika znajdziemy bowiem doskonałe wyposażenie w markowe akcesoria dla najmłodszych (łóżeczka, siedziska czy foteliki), a także butelki, smoczki czy pieluszki. Dla starszych pociech dostępne są drobne zabawki, z kolei na lotach dalekodystansowych – rozbudowany program w ramach indywidualnego systemu rozrywki. Rodzice często podróżujący z dziećmi mogą także zbierać punkty w programie lojalnościowym KrisFlyer for Families.

O Autorze

Mirosław Pachowicz

Z zawodu muzyk-fagocista, na co dzień pracuje w Orkiestrze Polskiej Filharmonii Bałtyckiej w Gdańsku oraz jako wykładowca Akademii Muzycznej im. St. Moniuszki. Prowadzi także ożywioną działalność jako animator kultury w Trójmieście. Z zamiłowania – podróżnik, miłośnik lotnictwa i dziennikarz. Związany z serwisem pasazer.com – największym portalem w Polsce dotyczącym tej tematyki.

Zostaw odpowiedź

Twój e-mail nie zostanie opublikowany