Zatwierdzono wariant W41 jako preferowany przebieg linii kolejowych nr 5 i 50 na odcinku łączącym węzeł CPK z Płockiem i Włocławkiem. Decyzja ta otwiera nowy rozdział w rozwoju polskiej sieci Kolei Dużych Prędkości (KDP), mającej na celu skrócenie czasu podróży i poprawę połączeń między kluczowymi miastami w kraju.
Koleje Dużych Prędkości na trasie CPK – Płock – Włocławek
Nowo projektowane linie kolejowe CPK Płock Włocławek będą miały łączną długość około 150 km. Zostaną przystosowane do obsługi pociągów poruszających się z prędkością od 250 km/h do nawet 350 km/h. Odcinek między CPK a Lipnem (linia nr 5) umożliwi rozwinięcie prędkości maksymalnej 350 km/h, podczas gdy na trasie Grochowalsk – Włocławek (linia nr 50) pociągi osiągną do 250 km/h.
Pomysł budowy KDP na tym odcinku sięga lat 70. XX wieku, kiedy to planowano połączenie Kujaw i Trójmiasta z resztą kraju poprzez rozbudowę Centralnej Magistrali Kolejowej (CMK) o tzw. CMK Północ. Realizacja tego projektu stanowi zatem kontynuację wieloletnich planów modernizacji polskiej infrastruktury kolejowej.
Przebieg linii kolejowych CPK – Płock – Włocławek
Trasa rozpocznie się w gminie Teresin, odgałęziając się od planowanego węzła kolejowego CPK. Linia ominie Sochaczew od północy, kierując się w stronę mostu na Wiśle, który połączy Łęg-Januszew z Wyszogrodem. Dalej trasa poprowadzi przez gminy Mała Wieś, Bodzanów, Słupno, Radzanowo i Bielsk, z planowaną stacją pasażerską w Bodzanowie-Chodkowie. Odgałęzienie linii zapewni połączenie z centralnym dworcem Płocka, omijając zakłady Orlen od północy. Następnie linia przejdzie przez gminy Bielsk, Stara Biała i Brudzeń Duży, gdzie przewidziano przystanek w Brudzeniu Małym.
Kolejnym etapem będzie trasa do Dobrzynia nad Wisłą i węzła kolejowego w okolicach Nowej Wsi w gminie Wielgie. Główny tor skieruje się na północ w stronę Lipna, gdzie zaplanowano stację pasażerską i połączenie z linią nr 27. Odgałęzienie południowe poprowadzi przez most na Wiśle do stacji w centrum Włocławka. Odcinek objęty studium kończy się w miejscowości Złotopole w gminie Lipno.
Korzyści dla pasażerów i regionu
Realizacja omawianej inwestycji znacząco skróci czasy podróży między miastami. Przewiduje się, że podróż z Płocka do Warszawy zajmie około 50 minut, zamiast dotychczasowych ponad dwóch godzin. Z Włocławka do stolicy dojedziemy w około 70 minut. Skrócenie czasu przejazdu wpłynie pozytywnie na rozwój regionu, zwiększając jego atrakcyjność inwestycyjną i turystyczną.
Kolejowy Program Dobrowolnych Nabyć i kwestie wywłaszczeń
Ponieważ linie kolejowe będą prowadzone nowym śladem, konieczne będzie pozyskanie gruntów. Spółka CPK rozpoczęła tzw. Kolejowy Program Dobrowolnych Nabyć (KPDN) dla nieruchomości wzdłuż linii Kolei Dużych Prędkości nr 85 Warszawa – Łódź. Planowane jest rozszerzanie programu na kolejne linie. Jednak decyzja o uruchomieniu KPDN dla trasy CPK – Płock – Włocławek jeszcze nie zapadła. Właściciele nieruchomości w ramach obecnego KPDN mogą liczyć na kwotę zakupu przewyższającą wartość rynkową ich gruntów i budynków.
Osoby, które nie zdecydują się na udział w programie, mogą zostać objęte procesem wywłaszczenia na mocy ustawy o transporcie kolejowym. W takim przypadku odszkodowanie zostanie ustalone przez właściwego wojewodę na podstawie wyceny rzeczoznawcy majątkowego.