Teatr Gdynia Główna oraz Miasto Gdynia zapraszają na 6. edycję Ogólnopolskiego Festiwalu Teatralnego Pociąg do Miasta- STACJA MIASTO. Miasto znajdzie się w centrum teatralnej uwagi! Jeśli kochasz jego niewyczerpywalną i samoodnawialną energię – ten festiwal jest dla ciebie.
Program festiwalu zapewni widzom intensywny kontakt z teatrem – sześć dni – dwa razy dziennie – dwanaście odważnych i aktualnych propozycji teatralnych. Popołudniowe spektakle będą też dedykowane dla najmłodszych, co może z nich uczynić wyjątkowe rodzinne wyjście, które zachęci do wspólnego udziału w wydarzeniach kulturalnych.
Już po raz szósty
Gdynia stanie się sceną, na której przedstawione zostaną
najciekawsze
i najodważniejsze niezależne spektakle teatrów
offowych i instytucjonalnych.
Jakie spektakle będzie można obejrzeć?
PeKiN
REŻYSERIA: Agata Biziuk/ TEATR PAPAHEMA i TEATR ŻYDOWSKI IM. ESTERY RACHEL I IDY KAMIŃSKICH W WARSZAWIE
Pałac Kultury i Nauki. Dziwny upominek, drzazga w sercu miasta, świątynia bez Boga, pomnik, dzieło sztuki, potwór, a może superbohater? Milczący świadek przemian ustrojowych jednych fascynuje, innych oburza. Nie sposób go nie zauważyć, minąć obojętnie. Spektakl „PeKiN” to wycieczka w czasie i przestrzeni. Przewodnikiem jest Wiatr Historii, eksponatami – ludzie, rzeźby i duchy. Zapraszamy na plac budowy, który pochłonął gęstą zabudowę przedwojennej Warszawy. Wysłuchamy żydowskiej kołysanki, która ukoić ma duchy sierot, podopiecznych Janusza Korczaka, błąkające się po Placu Defilad.
Spektakl w konwencji niestroniącego od żartu stylistycznego collage’u ukazuje zjawisko, jakim jest Pałac Kultury i Nauki, w całej jego złożoności.
Potop. Pieśń o końcu świata
Na motywach „Potopu” Salci Hałas / SCENARIUSZ I REŻYSERIA: Ewa Ignaczak / TEATR STAJNIA PEGAZA / TEATR GDYNIA GŁÓWNA
Najpierw wybucha kosiarka, potem w ziemi tworzą się głębokie leje, a Pani Halina przepowiada potop. W spektaklu „Potop” Ewy Ignaczak na podstawie książki „Potop. Poemat przewlekły o końcu świata” Salci Hałas opowieść o końcu świata zostaje utkana z zebranych relacji mieszkańców Wzgórza Orlicz-Dreszera, czyli gdyńskiego Pekinu. Ich historia przeniesiona na teatralną scenę zaskakuje autentycznością przeżyć i opisem codzienności podszytej rezygnacją. Pełny realizmu magicznego potop będzie chciał zabrać ze sobą zwyczajne życie mieszkańców, ich ukochane koty i przyjaźń wykraczającą poza definicję słowa „sąsiedzi”. Pieśni o końcu świata warto wysłuchać do końca, bo to jedyna szansa na ocalenie historii osiedla, którego już prawie nie ma.
Nocni pływacy
Wg dramatu Jose Manuela Mory / SCENARIUSZ I REŻYSERIA: Pamela Leończyk / TEATR NOWY PROXIMA
W basenie o zmroku spotyka się grupa ludzi. Wszyscy są na swój sposób wykluczeni, nieprzystający, niewygodni, naznaczeni. Tutaj szukają schronienia. Swojego bezpiecznego miejsca. Wspólnie robią zwykłe rzeczy: jedzą, śpią, rozmawiają, kłócą się i kochają. Każdy na swój pokraczny sposób. Czas rozciąga się i nie jesteśmy pewni jak długo trwa ta pozornie idylliczna izolacja. Nikt tutaj nie wierzy w zmianę, w tolerancyjne, bezpieczne społeczeństwo, gotowe przyjąć ich z powrotem. Jedynym wyjściem wydaje się kolektywny akt złożenia ofiary z siebie. A zbiorowa śmierć nie jest przecież tak dotkliwa jak samotne życie.
Mazagan. Miasto
Według dramatu Beniamina M. Bukowskiego/ REŻYSERIA: Judyta Berłowska / TEATR IM. WILAMA HORZYCY W TORUNIU
Mazagan to opowieść dla tęskniących za domem i poszukujących swojego miejsca na ziemi.
Mazagan to opowieść o nas i naszych mikroświatach wypełnionych opowieściami.
Twórcy spektaklu „Mazagan. Miasto” zapraszają widzów do udziału we wspólnej zabawie oraz eksperymencie. Inspiracją dramatu Beniamina Bukowskiego jest historia Mazaganu – miasta, które przepłynęło ocean. Leżące w Maroku portugalskie miasto zostało przeniesione do Belem w Ameryce Południowej po oblężeniu przez Maurów w 1769 roku. Mazagan dla twórców spektaklu staje się obrazem każdego domu, który budujemy tam, gdzie się zatrzymamy – choćby na krótki czas.
Puszczańskie opowieści
Na podstawie opowiadań Waldemara Sieradzkiego / SCENARIUSZ: Michał Jarmoszuk/ REŻYSERIA: Zespół pod opieką Michała Jarmoszuka / BIAŁOSTOCKI TEATR LALEK
Na końcu świata, bo tak się mówi o tym tajemniczym miejscu – gdzie wiecznie zabiegana ludzka stopa nie zostawiła swego śladu – następuje niezwykłe zjawisko. Raz na tysiąc lat spotykają się tam Dobre Duchy. Gdzieś w sercu pierwotnych lasów, w gęstwinach mroku pokłonią się najpiękniejszej i niczym nieskalanej dzikiej naturze. Czy wyjawi ona przed nimi swoje sekrety i tajemnice? Wyruszmy razem na wędrówkę w głąb najstarszej z puszcz – Puszczy Białowieskiej. Być może legenda krążąca od uroczyska do uroczyska zaczyna powoli umierać w ludziach. Być może, ale w Puszczy pozostanie ona wiecznie żywa.
Puszczańskie opowieści to projekt muzyczny, który narodził się ze współpracy niezależnej grupy teatralnej Kooperacja Flug oraz Białostockiego Teatru Lalek. W swojej strukturze łączy on ze sobą formę koncertu z teatralnymi środkami wyrazu. Teksty piosenek zostały oparte o legendy i opowiadania spisane przez Waldemara Sieradzkiego – wieloletniego nadleśniczego Puszczy Białowieskiej oraz Puszczy Knyszyńskiej. Muzyka zaś, a w zasadzie jej fundamenty powstawały podczas nocnych jam sessions.
Las
SCENARIUSZ I REŻYSERIA: Angelika Pytel / PSYCHOTEATR
„Melancholia jest jak szczelny koc, chroni ją przed podstępnym światem.”
Miasto, blokowisko, mieszkanie, łazienka, wanna… a w niej las. Na dziesiątym piętrze pewnego wieżowca dziewczyna zamknięta szczelnie przed światem w czterech ścianach; mówi, śpiewa, tańczy. Podgląda. Podsłuchuje. Staje przy oknie i patrzy na świat skrzący się neonami reklam. Wsłuchuje w zgiełk ulic. Patrzy na ludzi wychodzących codziennie z tego samego powodu, pospiesznie biegnących do pracy, zajętych, niedostępnych. Przytula się do
szyby, która wyznacza przezroczystą granicę pomiędzy nią a ulicami, placami, wieżowcami, samochodami. Czeka. Nie może zasnąć. Kiedy nadchodzi noc miasto przed jej oczami zawala się a na jego zgliszczach wyrasta las. Wzywa, by się w nim zagubić, bo tylko tam, pośród dzikich drzew można poczuć ulgę i przestać czekać na jutro. A ty? Dokąd idziesz?
Monodram wokalno-aktorski Angeliki Pytel z autorskim tekstem, piosenkami i muzyką w elektronicznych aranżacjach Pawła Rycherta podejmuje aktualną i niełatwą problematykę depresji we współczesnym społeczeństwie.
Festiwal POCIĄG DO MIASTA to także spektakle dla najmłodszych widzów.
Bajka o księżniczce Popi i smoku Tarabistraku
Wg „Histoire du prince Pipo, de Pipo le cheval et de la princess Popi” Pierre’a Gripariego w przekładzie Grażyny Szadkowskiej / REŻYSERIA: Ewa Ignaczak / TEATR STAJNIA PEGAZA / TEATR GDYNIA GŁÓWNA
Jak znaleźć ukochanego, który pojawia się tylko w snach i jakim sposobem pokonać mocarnego smoka Tarabistraka?
Na te pytania będzie musiała znaleźć odpowiedź księżniczka Popi, główna bohaterka Bajki o księżniczce Popi i smoku Tarabistraku. Dzielna i odważna księżniczka przemierzy świat w poszukiwaniu swojego wyśnionego ukochanego, księcia Pipo i trafi do Schroniska dla Zabłąkanych Dzieci, które wyjątkowo trudno opuścić. A na horyzoncie tej trudnej podróży czai się jeszcze…Smok. Bajka przybliży także postać ambitnego i surowego Króla, ojca Popi, który będzie chciał zmusić ją do wykorzystania unikalnego talentu. Odważna Popi może bowiem spełnić wszystkie swoje marzenia, o ile wystarczająco mocno o nich pomyśli. Historia długiej podróży Popi w sposób barwny pokaże dojrzewanie księżniczki, która pozna smak władzy i odpowiedzialności i przekona się o nieuchronności przemijania. Czy będzie gotowa, by stać się Królową?
Wyraźną zaletą bajki jest jej ton – opowieść stawia całkiem dorosłe pytania i ceniąc intuicję i mądrość dzieci nie boi się właśnie w taki sposób na nie odpowiadać. Taka forma sprawia, że opowieść staje się atrakcyjną propozycją dla całej rodziny. Tym bardziej, że na jej kartach dorośli znajdą wiele wyjątkowo aktualnych pytań i problemów.
Zuchwała historia z zakurzonej półki
SCENARIUSZ I REŻYSERIA: Grzegorz Kujawiński / TEATR GDYNIA GŁÓWNA
W Krainie Poczytności, czyli świecie zamieszkanym przez książki, drgają kartki i trzęsą się ze strachu grzbiety. Bezlitosny i zyskujący popularność Tyran nawołuje do zniszczenia wszystkich dzieł o dobrym zakończeniu. Czy ktoś zdoła mu się przeciwstawić i przywrócić ład w krainie słowa? Na czele książkowego ruchu oporu stanie Dziewczynka/Książka, samotne dzieło, które nie pamięta swoich rodziców i pozbawione jest tytułu i zakończenia. W poszukiwaniu swojego finału odwiedzi Dom Spokojnej Starości dla Książek, poprosi o radę Encyklopedię i nawiąże kontakt z Bojownikami. To nie wszystkie wyzwania stające przed Dziewczynką, na starym papirusowym zwoju została bowiem spisana przepowiednia, która może mówić właśnie o niej. Czy Książce bez zakończenia uda się wypełnić przeznaczenie?
Aktorsko – lakowy spektakl, który mówi o odpowiedzialności, zachęca do samodzielnego myślenia oraz kwestionowania narzuconych zasad. Wciągające niczym fascynująca lektura przedstawienie przypomni także słuszność przekonania, że nie warto oceniać książki po okładce.
Starannie wybrane festiwalowe miejsca, czyli mniej znane i intrygujące przestrzenie Gdyni, zapewnią widzom bezpieczny kontakt ze sztuką, będą korespondowały z formą i treścią przedstawień oraz pozwolą na poszukiwanie dla nich nowych kontekstów.
Szósta edycja
festiwalu będzie także dostosowana do obowiązujących w sierpniu
2020 roku restrykcji sanitarnych – spektakle zostaną pokazane
niewielkim grupom widzów, Organizatorzy zadbają też o zachowanie
dystansu i dezynfekcję.
Festiwalowe spektakle rozpoczynają się
zawsze o godzinie 21, przedstawienia dla dzieci o godzinie 17.
Udział
w wydarzeniach jest bezpłatny. Obowiązują maseczki lub przyłbice.
Wszystkie szczegóły oraz miejsca pokazów spektakli w linku: