Dorosły człowiek, mimo osłabienia i braku energii, jest w stanie radzić sobie z brakiem snu. Zupełnie inaczej jest w przypadku dziecka – sen jest determinantą jego prawidłowego rozwoju, dlatego niezwykle istotne jest, aby maluch przesypiał odpowiednią ilość czasu w ciągu doby. Zapotrzebowanie na sen to sprawa indywidualna: niektóre dzieci wysypiają się szybciej, inne natomiast potrzebują kilku godzin więcej. Ważne jest, aby pozwolić dziecku na krótką drzemkę w ciągu dnia, bez obaw, że nie będzie mogło spać w nocy – organizm czasami sam uporczywie domaga się snu. I jeśli nie zapewnimy naszym pociechom odpowiedniej ilości snu, będą one marudne, obniży się ich koncentracja oraz ogólne samopoczucie. To, ile dziecko powinno spać zależy od jego wieku – w przypadku wątpliwości można zapoznać się np. z wytycznymi zaproponowanymi przez naukowców czy skonsultować z lekarzem, na pierwszym miejscu warto jednak po prostu słuchać tego, co komunikuje nam organizm dziecka.

 

Jakie procesy zachodzą podczas snu?

Podczas snu w organizmie dziecka zachodzi szereg procesów, które są niezbędne dla jego zdrowia i odpowiedniej kondycji psychofizycznej, m.in.:

  • Konsolidacja i przetwarzanie informacji poznanych w ciągu dnia tak, aby była możliwość przywołania ich w pamięci – ma znaczenie dla procesu uczenia się

  • Regeneracja komórek i mięśni, tzw. „ogólna naprawa organizmu”

  • Intensywna produkcja i wydzielanie hormonu wzrostu

  • Gromadzenie serotoniny i dopaminy, co wpływa na nastrój w ciągu dnia

Istotny jest także fakt, że sen przyczynia się do utrzymanie odpowiedniej wagi – oddziałuje na ośrodek głodu, dlatego dzieci, które mają niedobór snu, często potrzebują zjeść więcej. W przypadku problemów ze snem spada także odporność organizmu (zobacz: http://blog-juniorangin.pl), przez co maluch staje się bardziej podatny na infekcje i różnego rodzaju schorzenia – według naukowców brak snu może prowadzić do otyłości, cukrzycy, nadciśnienia, a także stanów depresyjnych. Mówiąc krótko – wyspane dziecko, to zdrowe dziecko, zarówno pod względem fizycznym, jak i psychicznym.

 

Co zrobić, gdy dziecko ma trudności z zaśnięciem?

W tym przypadku najbardziej istotne jest wyrobienie nawyku ułatwiającego zasypianie – dziecko powinno kłaść się spać mniej więcej o tej samej porze, a czynności wykonywane przed snem powinny stać się rytuałem i być wykonywane w takiej samej kolejności. Istotne, aby dziecko przed snem było wyciszone – warto poświęcić trochę czasu na czytanie maluchowi bajek lub podjęcie, wedle uznania, odpowiednich działań, które go uspokoją i sprawią, że stanie się senny. Wywietrzony pokój i panujący w nim półmrok także korzystnie wpływają na poczucie senności. Pamiętajmy więc, aby zapewnić dziecku odpowiednie warunki a samemu uzbroić się w cierpliwość – sami przecież też nie potrafimy zasnąć na zawołanie.

Co należy wiedzieć o śnie dziecka?
Oceń ten post

O Autorze

Mat. Redakcyjne

Magazyn Together - Rodzinna strona Trójmiasta

Zostaw odpowiedź

Twój e-mail nie zostanie opublikowany