Together Magazyn » Aktualności » Nie tylko na słodko – ranking najpopularniejszych zamawianych przekąsek
polacy zamawiający coraz więcej przekąsek

Nie tylko na słodko – ranking najpopularniejszych zamawianych przekąsek


Zbliża się święto łasuchów – tłusty czwartek, w który wypada zjeść choć jednego, symbolicznego pączka. Tradycje warto szanować, ale pączki to niejedyna przekąska, która cieszy się w Polsce uznaniem. Polacy bardzo chętnie sięgają też po inne przysmaki, jak np. krążki cebulowe czy sajgonki. Zamiłowanie do małych, kulinarnych przyjemności potwierdzają dane z raportu Food Trendów Pyszne.pl. Według nich, tego typu przekąski zamawia z dowozem aż 30% Polaków.

Małe przyjemności częścią codzienności

Do niedawna pandemia COVID-19, a obecnie rosnące koszty życia, mają istotny wpływ na przyzwyczajenia Polaków w wielu obszarach – w tym także na te związane z żywieniem. Jak wynika z badań Pyszne.pl, których wyniki dostępne są w raporcie Food Trendów, chętniej niż kiedyś Polacy ulegają pokusie małych, jedzeniowych przyjemności, zamawiając z ulubionych restauracji niewielkie przekąski czy desery. Jak informuje serwis, przez ostatnie 2 lata odsetek osób zamawiających różnego typu snacki z dostawą wzrósł na świecie z 32 do 40% [1]. W Polsce jest to dziś tylko nieznacznie mniej – 30%.

Jak tłumaczy Małgorzata Minta – dziennikarka, autorka książek i blogerka kulinarna, Polacy sięgają po przekąski i desery, bo są dla nich przede wszystkim dobrą metodą na poprawienie nastroju. „Często mówimy o >>comfort foodzie<<, czyli o jedzeniu, które nas koi, poprawia nastrój, podnosi na duchu. W to wpisuje się też sięganie po przysmaki, które stają się odskocznią od szarego, zwykłego dnia. Smakołyki zapewniały nam odrobinę psychicznego luksusu w czasie kryzysu, czyli pandemii, na którą nie mieliśmy wpływu. Były czymś, co mogliśmy zrobić dla poprawienia swojego samopoczucia w ogólnej sytuacji, której nie jesteśmy w stanie kontrolować. Pandemia już za nami, ale nawyk sięgania po drobne, jadalne przyjemności z nami pozostał” – mówi ekspertka.

Nie tylko słodkości

Co najczęściej zamawiają Polacy, kiedy najdzie ich ochota na przekąskę? Okazuje się, że nie zawsze są to słodkości. W rankingu małych smakołyków zamawianych przez Pyszne.pl, na pierwszym miejscu plasują się frytki – zarówno ze zwykłych ziemniaków, jak i batatów. Niewiele mniejszą popularnością cieszą się krążki cebulowe i sajgonki. W kategorii słodkości rządzą banan w cieście i hiszpańskie churros. Polacy często zamawiają z dowozem również tatara z łososia, ale także shaki o smaku waniliowym i przedstawiciela kategorii ciast – czekoladowe brownie.

przekąski w ofercie firm na pyszne.pl

Przekąski z dostawą pod drzwi

Dlaczego tak wiele osób decyduje się na zamawianie przekąsek z dostawą? Jak wynika z raportu Food Trendów, najczęstszym powodem okazuje się brak czasu – wskazuje go aż 67% ankietowanych. Polacy stawiają na przekąski z dowozem także wtedy, gdy nie potrafią ich samodzielnie przyrządzić (48% badanych) lub gdy uważają, że w ich wykonaniu nie są one tak smaczne (35%). Najzagorzalsi fani tego typu przyjemności składają zamówienia codziennie lub kilka razy w tygodniu (odpowiednio 78% i 65% spośród ankietowanych, którzy wskazali, że zamawiają przekąski z dostawą).

„Co ciekawe, z sięganiem po przekąski nie wiąże się dla nas poczucie winy. Traktujemy to jako przejaw dbania o siebie, sposób na zatroszczenie się o dobre samopoczucie i nastrój. I choć wiemy, że przekąski nie zawsze wpisują się w zbilansowaną dietę, pozwalamy sobie na nie od czasu do czasu i nie chcemy rezygnować ze smaku na rzecz zdrowszego składu. Można jednak przypuszczać, że podążając za trendem rosnącej świadomości konsumentów, producenci zaczną mocniej pracować nad nieco zdrowszymi, ale równie pysznymi i wciąż spełniającymi swoją >>emocjonalną<< funkcję propozycjami przysmaków” – wyjaśnia Małgorzata Minta.

Coraz więcej snacków w ofertach

Obserwując zainteresowanie konsumentów drobnymi przekąskami, liczne restauracje poszerzają o nie swoje oferty. Jednym z przykładów jest sieć Pasibus.

„Jedzenie to radość – cieszymy się, że wśród nas jest mnóstwo osób wyznających właśnie taką filozofię. Co istotne, małe przyjemności to nie tylko słodycze i ciastka, ale także przekąski, których w naszej ofercie nie brakuje. Wystarczy spojrzeć na autorskie kulki serowe, które skradły serca PasiBrzuchów. Chwila odprężenia i relaksu to czasami efekt bardzo udanej wyprawy kulinarnej” – mówi Mateusz Ciuruś, Delivery Manager znanej burgerowni.

burgerownia która dostarcza przekąski dla klientów

Przyszłość małych kulinarnych przyjemności

Czy to oznacza, że rynek „małych przyjemności” ma przed sobą świetlaną przyszłość? Biorąc pod uwagę trudną sytuację ekonomiczną, konsumenci w najbliższych miesiącach mogą zrezygnować z zamawiania przekąsek i deserów na rzecz bardziej podstawowych potraw i potrzeb. Z drugiej strony, Polacy mogą mieć do czynienia z tzw. efektem szminki – małe przyjemności, takie jak pudełko lodów do ulubionego serialu, zastąpią momenty kojarzone dotychczas z luksusem.

Jak widać, na ten moment wszelkiego rodzaju przekąski odgrywają ważną rolę w kulinarnym życiu Polaków i nic w tym dziwnego. Drobne jedzeniowe przyjemności to przede wszystkim endorfiny, które potrafią skutecznie poprawić nawet najgorszy dzień.

[1] Na podstawie badań ankietowych przeprowadzonych przez globalną firmę analityczną WGSN.

Pełny raport Food Trendów: Raport Food Trendów – Pyszne.pl

O Pyszne.pl Just Eat Takeaway.com N.V.:

Marka Pyszne.pl należy do Just Eat Takeaway.com (LSE: JET, AMS: TKWY, NASDAQ: GRUB) – wiodącego serwisu do zamawiania jedzenia online na świecie poza Chinami. Mająca siedzibę w Amsterdamie firma koncentruje się na łączeniu konsumentów i restauracji za pośrednictwem swoich platform. Współpracując z ponad 634 000 restauracji, Just Eat Takeaway.com oferuje szeroki wybór jedzenia. Spółka współpracuje głównie z restauracjami świadczącymi dowóz we własnym zakresie. Oprócz tego Just Eat Takeaway.com oferuje własną usługę dowozu dla restauracji, które nie realizują go we własnym zakresie. Firma powstała z połączenia Just Eat i Takeaway.com szybko wzrosła i stała się wiodącym serwisem do zamawiania jedzenia online działającym w Wielkiej Brytanii, Niemczech, Holandii, Kanadzie, Australii, Austrii, Belgii, Bułgarii, Danii, Francji, Irlandii, Izraelu, Włoszech, Luksemburgu, Nowej Zelandii, Norwegii, Polsce, Słowacji, Hiszpanii i Szwajcarii oraz poprzez partnerstwa w Kolumbii i Brazylii.

KONTAKT:

Komunikacja Plus PR:

Hubert Rączkowski

PR Manager

e-mail: hraczkowski@komunikacjaplus.pl

tel. +48 609 757 045

Katarzyna Duda

Senior PR Consultant

e-mail: kduda@komunikacjaplus.pl

tel. +48 603 944 508

Więcej informacji: www.pyszne.pl

Źródło informacji: Pyszne.pl

Oceń