Kontener kojarzy się z transportem morskim. To stalowe pudło o kształcie prostopadłościanu, którym przewozi się towary. Cechuje go technologiczna prostota. Pojawienie się kontenera zrewolucjonizowało transport morski, handel i gospodarkę. Na wielkie odległości można bezpiecznie przetransportować olbrzymią ilość towaru. Kontenery są stosowane także w transporcie lądowym i lotniczym oraz wykorzystywane na budowach jako pomieszczenia na pracowników, składowisko materiałów budowlanych. Wykorzystuje się kontenery także w celach mieszkalnych, np.: mieszkania tymczasowe podczas katastrof, a nawet jako centra handlowe i składowiska materiałów niebezpiecznych dla środowiska.
Rodzaje kontenerów morskich
Kontenerowiec został oddany do użytku w 1955 roku. Od tamtego czasu zasady przewozu towarów w kontenerach zostały dopracowane, a kontenery uległy specjalizacji. Kontenery morskie www.balticon.pl/kontenery-morskie dzieli się na kilka rodzajów, a podstawą podziału jest ich wielkość i ładowność. Do przewozu małych towarów lub do transportu ładunku, którego nie można przewozić w zbyt dużych ilościach, bo są ciężkie, używa się kontenera 20′ DV. Jest to jeden z najczęściej używanych kontenerów w transporcie morskim. Z kolei kontener 45′ HC PW jest bardzo popularny w transporcie pomiędzy portami w Europie. Dzięki wydłużeniu i poszerzeniu zyskuje większą przestrzeń ładowną. Zdarzają się towary (ciężki sprzęt), które nie mieszczą się do standardowych kontenerów. Do ich przewozu używa się kontenerów 20 i 40 Flat Rac, które mają dodatkowe składane ściany ułatwiające załadunek. Maszyny, których nie można zdemontować na czas transportu, ładuje się także na kontenery 20 i 40 Platforma, które są większe niż standardowe kontenery i są pozbawione ścian, a więc idealnie sprawdzają się w jednoczęściowych towarów. Ni wszystkie przedmioty można przewieźć w „temperaturze pokojowej”. Niektóre artykuły, np.: leki, jedzenie, potrzebują specjalnych warunków do transportu. Odpowiednia temperatura jest konieczna dla zachowania ich świeżości i właściwości. Kontenery morskie 20 i 40 typu reefer, czyli chłodnie nie tylko chłodzą, ale także utrzymują temperaturę na dowolnym poziomie w przedziale od -65°C do 40°C.
Cechy kontenerów morskich
Kontenery morskie niezależnie od rodzaju cechują sporą ładownością i łatwym załadunkiem. Wykonane są z materiałów odpornych na warunki atmosferyczne, co zapewnia pełne bezpieczeństwo przewożonym towarom. Są odporne na działanie wody i zapewniają szczelność ładunku podczas podróży morskiej i lądowej. Kontenery morskie mogą być przeładowywane na różne środki transportu: pociąg, drugi statek, samolot, ciężarówkę. Normy ISO określają wytrzymałość kontenera. Dzięki kontenerom transport morski jest tani i dostępny dla każdego, kto ma potrzebę przetransportowania drogą morską towarów. Na świecie obecnie jest około 20 milionów kontenerów, z czego około 6 milionów wykorzystywana jest przez armatorów do transportu towarów statkami, pociągami i ciężarówkami. Kontenery morskie większość swojej podróży odbywają na statkach, a po dotarciu do portu rozwożone są ciężarówkami do miejsca rozładunku. Kontenery można transportować koleją, co jest bardziej ekologicznym rozwiązaniem niż przewożenie go tirem.
Budowa kontenera morskiego
Kontener morski www.balticon.pl/kontakt/ekspozycje-kontenerow/gdynia-centrala zawdzięcza swoją popularność prostej, ale użytecznej konstrukcji, opartej na stalowej ramie. Części składowe ramy to: cztery słupki narożne, cztery belki wzdłużne (zwane też podłużnicami) oraz cztery prostopadłe do nich belki poprzeczne. Wzmocnienie podłogi tworzą poprzeczki , na których mocowana jest podłoga (wykonana ze sklejki). Rama kontener ma 8 narożników, w których znajdują się naroża kontenerowe, służące do załadunku kontenera. Drugą funkcją naroży jest umożliwienie łączenia ze sobą kontenerów za pomocą twistlock-ów i ich zamocowanie na czas transportu. Do ramy kontenera przyspawane są ściany oraz dach. Na jednej ze ścian kontenera znajdują się dwuskrzydłowe wrota kontenerowe zamykane za pomocą rygli. Wrota są dodatkowo zabezpieczone gumowymi uszczelkami. Kontener musi być wyposażony w specjalne kratki wentylacyjne. Znajdują się one na bocznych ścianach. Kontener morski nie wyruszy w drogę, jeżeli nie będzie miał przyczepionej do drzwi tabliczki CSC – Safety Approval Plate. Zgodnie z Międzynarodową Konwencją o Bezpiecznych Kontenerach na tabliczce powinny być takie informacje jak: data i kraj produkcji kontenera, numer identyfikacyjny producenta, maksymalna masa brutto oraz masa w stosie przy oddziaływaniu przyśpieszenia 1,8 g. Bardzo ważną informacją z tabliczki jest wartości obciążenia poziomego, jakim był testowany kontener oraz data następnego przeglądu klasyfikacyjnego.
Kontenery morskie przechodzą przeglądy co dwa lata. Daje to wynajmującym pewność, że przewożony towar dotrze do portu przeznaczenia bez żadnych uszkodzeń, a usługa transportu morskiego będzie zrealizowana zgodnie ze wszystkimi normami bezpieczeństwa. W Polsce prawo do wykonywania przeglądów kontenerów ma Polski Rejestr Statków.