Together Magazyn » Aktualności » Zabawy błotem, astronomia i mikrobiologia czyli o Przedszkolu Gedania 1922
Przedszkole Gedania 1922

Zabawy błotem, astronomia i mikrobiologia czyli o Przedszkolu Gedania 1922

Droga Mamo, Drogi Tato!


Czy chcesz, żeby twoje dziecko jak najszybciej nauczyło się czytać, liczyć i poznało wszystkie literki?


Jeśli TAK to najbliższe kilka minut oszczędź sobie, nie czytaj dalej.


Droga Mamo, Drogi Tato!


Czy chcesz, żeby twoje dziecko w powolnym i długotrwałym procesie uczyło się rozpoznawać swoje emocje, stawiać granice, rozwiązywało samodzielnie konflikty?


Jeśli TAK to zapraszamy do przedszkola Gedania 1922.

Zabawy błotem, astronomia i mikrobiologia czyli o Przedszkolu Gedania 1922

Obecnie psychologowie rozwojowi skłaniają się ku stwierdzeniu, że dzieci tworzą i weryfikują teorie w taki sam sposób jak robią to naukowcy. Alison Gopnik i Patricia Kuhl, naukowcy i wykładowcy ted.com nie tylko doszukują się podobieństwa, ale uważają, że te metody są nieomal identyczne. Już kilkuletni naukowcy są w stanie formułować hipotezy badawcze, weryfikować swoje spostrzeżenia i dostosowywać swoją wiedzę o otaczającym świecie do zaobserwowanych wyników własnych eksperymentów. Kuhl z kolei udowadnia, że już niemowlęta mają wrodzony potencjał wielojęzyczny. Co więcej, wskazują, że nawet czteromiesięczne dzieci używają metod statystycznych do zweryfikowania ilości przedmiotów w otaczających im świecie. Niestety, większość metod dydaktyki przedszkolnej nie wykorzystują tych wrodzonych możliwości kilkulatków. Dlatego też powstało Przedszkole Gedania 1922

Idea Przedszkola Gedania 1922

Projekt Przedszkola Gedania 1922, został napisany, aby edukacja nie kojarzyła się dzieciom tylko z tym, co powinny wiedzieć, umieć i zrobić, stąd połączenie rozwoju intelektualnego (głowa), emocjonalnego (serce) i fizycznego (ciało) jako całościowy rozwój. Na co dzień dzieci realizują projekty z astronomii (wrzesień i październik), wiedzy o Ziemi (listopad i grudzień), wiedzy o Polsce (styczeń i luty), anatomii (marzec i kwiecień) i na zakończenie mikrobiologii (maj i kwiecień) – czyli… od makro do mikroskali. Ten pomysł, aby mieć szerszą perspektywę spojrzenia na rzeczywistość, na co dzień łączy się przede wszystkim w swobodnej zabawie, która jest jedną z podstawowych aktywności w przedszkolu, która podobnie jak sen i jedzenie są niezbędne dla zdrowia psychicznego dziecka. U nas powstał pierwszy polski play-pod, czyli miejsce gdzie dzieci mają do dyspozycji materiały recyclingowi (rury, tuby, wozi, kosze…) do swobodnej zabawy. Obecnie, już jako zespół edukatorów Przedszkola Gedania 1922, chcemy przede wszystkim inspirować, zachęcać i podziwiać dzieci, które realizują swoje pomysły.

Jak to wygląda?

Nasz dzień zaczyna się, niestety, o 7:00. Wiemy, że najlepiej dla maluszków byłoby spędzić jeszcze ten czas poranny z rodzicami, ale nie każdy ma taką możliwość. W związku z tym staramy się o ciepłe powitanie każdego z dzieci w wybrany przez niego sposób: przytulas, żółwik lub piąteczka. Jeśli dzieci są zaspane – wystarczy paluszkiem wskazać na obrazek jak chce się powitać. Po wejściu do sali mamy do wyboru różne aktywności w co najmniej 3 różnych stacjach (sulf-access centers). Jest programowanie na junior scratch, eksperymenty recyclingowe Arvinda Gupty (http://arvindguptatoys.com/toys.html) lub wielkoformatowe karty do swobodnego malowania. Od około 9:00-15:00 mamy zajęcia przeplatające się z aktywnościami na 7 hektarach (parki, boiska, place zabaw i playpod). Raz w tygodniu mają laboratoria fizyko-chemiczne i zachwycają się np. Dlaczego różę zanurzoną w ciekłym azocie można rozbić na kawałki lub jak to się dzieję, że suchy lód tworzy chmurkę, która opada zamiast wzbijać się do góry (CO2.) Przede wszystkim jednak zadaniem edukatorów jest podążać za dzieckiem i zorganizować aktywności na 3 różnych stacjach.

Na co dzień łączymy możliwość tworzenia przez dzieci wielkoformatowych obrazów i konstrukcji ze sposobnością do realizacji własnych eksperymentów naukowych oraz edukatorami, którzy rozmawiają z dziećmi w języku polskim i angielskim. Przyzwyczajamy je również do 15 minutowych zajęć z wykorzystaniem nowych technologii, podczas których poznają najlepsze światowe programy edukacyjne rekomendowane przez naukowców NASA i UNESCO. Podczas zajęć twórczych mają szansę wyrazić swoje emocje na ogromnych płótnach, wielkich, różnokolorowych tablicach kredowych, kartach formatu A1 lub A0 czy tworząc własne makiety recyclingowe mgławic, planet lub/i gwiazd. Natomiast naukowcy- pasjonaci na zajęciach z fizyki i chemii pokazują dzieciom jak każdy z nich może stworzyć własny model rakiety oraz pomagają zbadać czym jest próżnia.

Dlaczego chcemy rozwijać Przedszkole Gedania 1922?

Wizją Przedszkola Gedania 1922 oraz creoGedanii jest to, żeby w ciągu 10-15 lat realizować na skalę ogólnopolską taką edukację, która pozwoli zbudować nowy system nauczania. Nie naprawiać istniejącego, ale realizować innowacyjny pomysł na przedszkole i szkołę. Polega on na łączeniu sportu i nauki w oparciu o kompetencje miękkie. Edukacja według nas jest po to, żeby pomóc człowiekowi się odnaleźć w dynamicznie zmieniającej się rzeczywistości. Edukacja szkolna i przedszkolna ma przede wszystkim rozwijać umiejętność współpracy, empatię, umiejętność budowania trwałego zaangażowania i realizacji swoich celów, czyli wspierać młodego człowieka, który w przyszłości będzie w stanie ciężko pracować realizując swoja pasje, ale nie poddając się przy porażkach.

Najczęściej zadawane pytania

Ile jest dzieci w grupach i ilu nauczycieli przypisanych jest do grupy?
W każdej grupie jest ok. 25 dzieci, do każdej z grup (mamy ich 6) przypisany jest 1 wychowawca, 1 asystent, 1 lektor j. angielskiego (który mówi do dzieci tylko w j. angielskim).

Jakie grupy wiekowe są w przedszkolu?
Grupy są różnorodne wiekowo, przeważnie 2 lub 3 roczniki razem w jednej grupie.

W oparciu o jakie metody nauczania pracuje przedszkole?

W naszym przedszkolu bazujemy na relacji wspomagającej, porozumieniu bez przemocy, metodach pozytywnej dyscypliny, pedagogice Jaspera Julla.
Pracujemy m.in. w oparciu o Self-Access Centers, czytanie globalne, Jolly Phonics, minimediacje z dziećmi, wykorzystanie nowych technologii (np. Quiver, Lego Spike, Scratch Jr, magiczny dywan, tablice interaktywne), wielkoformatowe prace plastyczne, prace recyclingowe (u nas nie ma zabawek), swobodną zabawę, pisanie własnych książek.

Czy w przedszkolu realizowana jest podstawa programowa?
W przedszkolu realizujemy podstawę programową oraz autorski program „od astronomii do mikrobiologii”

Co zapewnia przedszkole w ramach czesnego?

wszystkie zajęcia między godz. 8.30-16.30 codziennie zajęcia sportowe
1 x tydzień rytmika
1 x tydzień zajęcia fizykochemiczne ze SmartLab

1 x tydzień drugi język obcy
codziennie na świetlicy rano programowanie/robotyka

1 x tydzień zajęcia taneczne

Jak wygląda kwestia posiłków w przedszkolu?

Posiadamy własną kuchnię, w której przygotowujemy zbilansowane menu dla dzieci.

Kiedy odbywa się adaptacja przedszkolna?
Na adaptację zapraszamy w ostatnim tygodniu sierpnia, codziennie w godz. 15.30-17 z opiekunem, następnie od września dziecko przebywa w sali bez rodzica (rodzic może być w szatni), zostaje w grupie, tyle ile da radę (może wychodzić z sali, żeby się np. przytulić do rodzica itp.)

5/5 – (2 głosów)