Owies jako zboże i produkt wykazujący się walorami odżywczymi, leczniczymi i kosmetycznymi, jest źródłem produktów końcowych takich jak kasze czy płatki owsiane. Wielokrotnie opisywany jako cenne źródło zdrowia wśród produktów światowych. Owies od zawsze stanowił jeden z podstawowych składników codziennej diety.

Charakter owsa

Wyraźna dominacja tego zboża wynika z faktu, że charakteryzował i charakteryzuje się on dużymi zdolnościami przystosowawczymi do niekorzystnych zmian środowiska. Ceniono go również za doskonałe cechy agrotechniczne. Owies jest zbożem mało wymagającym pod względem warunków uprawy. Dobrze plonuje na terenach suchych, jak i wilgotnych, na nizinach i w terenie górzystym.

A to ciekawe…

Dawniej zboże to było wykorzystywane jako:
– lek przeciwgorączkowy,
– lek przeciwskurczowy,
– lek przeczyszczający,
– lek wzmacniający,
– lek antynikotynowy.

Odżywczo o owsie

Białko zapasowe owsa zwane aweniną, charakteryzuje się wysoką wartością biologiczną, ponieważ zawiera wiele cennych aminokwasów. Produkty owsiane są bogatym źródłem witamin B1 i E.  Alkaloidy obecne w ziarnie owsa wykazują działanie odprężające oraz uspokajające. Między innymi dlatego produkty owsiane powinny być jednym z podstawowych składników diety osób znerwicowanych i zmęczonych. Ziarniaki owsa zawierają znacznie mniejsze ilości skrobi, ale dostarczają bardzo cennego błonnika. Owies dostarcza znaczącą ilość nienasyconych kwasów tłuszczowych (kwas oleinowy i wielonienasycony kwas linolenowy) oraz składników bioaktywnych..

Owies, a dieta

Owies znany jest z wysokiej zawartości przeciwutleniaczy. W oparciu o liczne badania kliniczne w wielu krajach zaleca się włączenie owsa do diety bezglutenowej i nie eliminowaniu go, ze względu na „bezpszennicowy” charakter. Jednak w przypadku stwierdzonej celiakii, t.zw. „zwykły owies” jest zabroniony w diecie, gdyż pomimo braku typowych białek glutenowych, może być nimi silnie zanieczyszczony, poprzez kontakt z innymi zbożami, błędy podczas zbiorów, transportu czy przechowywania i produkcji. W niektórych krajach, np. w Finlandii, produkowany jest „owies czysty”, certyfikowany, którego spożywanie w niewielkich ilościach jest dozwolone. Jednak jego wprowadzenie do diety powinno być konsultowane z lekarzem, gdyż nie wszystkie osoby dobrze go tolerują.

O czym pamiętać?

Owies oraz jego przetwory dostarczają cennych soli mineralnych takich jak: miedź, cynk, żelazo, mangan czy selen. Dodatkowo wzbogacają dietę w antyoksydanty i zwiększają uczucie sytości. Obecność beta-glukanu, wspomaga utrzymanie prawidłowego poziomu cholesterolu we krwi.

Owies – wiesz, co jesz?
5 (100%) 1 vote

Polecane

Polacane:

O Autorze

Agnieszka Reptowska

Dietetyk. Specjalista Usług Żywieniowych i Dietetycznych, Socjolog - Psycholog Społeczny. Założycielka Mobilnej Poradni Dietetycznej Mobi-Cal, oferującej dojazdy do klienta, diety indywidualne dla osób z nadwagą i otyłością, poradnictwo żywieniowe z analizą składu ciała, szkolenia i warsztaty z zakresu zdrowego odżywiania się. Prywatnie wielbicielka literatury detektywistyczno-kryminalnej z zamiłowaniem do fotografii. kontakt: biuro@mobical.pl; www.mobical.pl

Zostaw odpowiedź

Twój e-mail nie zostanie opublikowany