Na wakacyjny wypoczynek wydaliśmy w tym roku ponad połowę swoich dochodów – wynika z badań przeprowadzonych przez Grupę Ferratum. Pomimo skromnego budżetu nie zrezygnowaliśmy jednak z wyjazdów i drobnych przyjemności.
Statystyczna polska rodzina przeznaczyła w tym roku na wakacje równowartość 499 euro, czyli około 2060 złotych. Jest to 50,1% miesięcznych dochodów gospodarstwa domowego. Urlopy spędzaliśmy głównie w kraju. Na wyjazdy krajowe przeznaczyliśmy średnio 330 złotych (16% wakacyjnego budżetu).
– Z badań wynika jasno, że wakacyjny wyjazd to duże obciążenie dla naszego portfela. Zarabiamy mniej niż Niemcy, Holendrzy czy Szwedzi i sfinansowanie urlopu pochłania większą część naszych zarobków. Wielu Polaków nie pojechało w tym roku na wakacje, część osób zdecydowała się na jeden weekendowy wypad lub dwa. Natomiast chętnie szliśmy do restauracji i pubu lub kupowaliśmy wypoczynkowy sprzęt do ogrodu jak przykładowo hamaki jak podaje internetowy sklep z hamakami www.mojhamak.pl.
Rozrywki towarzyskie: wizyty w barach i restauracjach, clubbing czy wypoczynek na plaży pochłonęły nam tego lata 15% budżetu, czyli około 300 złotych. Nieco mniej (250 złotych) przeznaczyliśmy na zakupy letniej odzieży. Nie oszczędzaliśmy na sporcie – wyjście na basen, gra w piłkę i inne rozrywki sportowe to rzeczy, w które jesteśmy gotowi zainwestować nawet więcej niż pozostali Europejczycy. Na sport wydaliśmy 9% pieniędzy, czyli około 185 złotych. Badanie EUROPEAN SUMMER BAROMETER™ przeprowadzono w 17 krajach UE – tylko w Polsce uprawianie sportu znalazło się wśród wakacyjnych priorytetów.
– Polacy, podobnie jak Czesi, Słowacy czy Litwini, będą też potrzebować więcej czasu na powrót do równowagi finansowej po wakacjach, niż mieszkańcy państw zachodnich. Część z nas na pewno zechce skorzystać z wakacyjnej pożyczki. Zaciągnięcie pożyczki na niewielką kwotę jest łatwe. Ważne jednak, by korzystać z tej możliwości z rozwagą i w pełni kontrolować swoje wydatki – dodaje Łukasz Kuleta.
Co ciekawe, priorytety wakacyjne różnią się w poszczególnych krajach. I tak – Bułgarzy (przeznaczają 21% swojego budżetu) i Łotysze (19%) skorzystali z dobrej pogody latem, by popracować w ogrodach i zająć się majsterkowaniem (DIY). Niemcy przeznaczyli 14% swojego budżetu na modne w tym sezonie ubrania. Najbardziej zapalonymi podróżnikami okazali się Holendrzy, którzy najwięcej tego lata (17%) przeznaczyli na wycieczki zagraniczne.
W badaniu Grupy Ferratum udział wzięło 5685 gospodarstw domowych z 17 krajów UE.