Większość ludzi wie, że na diecie ketogenicznej spożycie węglowodanów musi być utrzymywane na bardzo niskim poziomie. W celu osiągnięcia i utrzymania ketozy powinno się spożywać mniej niż 50g węglowodanów lub 5% całkowitej ilości kalorii dziennie. Jednak sama rezygnacja z chleba, makaronu i słodyczy nie oznacza, że stosujesz dietę keto prawidłowo. Jeśli nie otrzymujesz wyników, na które miałeś nadzieję, istnieje duża szansa, że nie stosujesz diety keto prawidłowo. Dowiedz się jakie są najczęstsze błędy popełniane przez osoby na diecie keto i jak unikać ich popełniania.

1. Nie jesz wystarczająco dużo tłuszczu

Dieta keto to nie tylko dieta niskowęglowodanowa, to dieta wysokotłuszczowa. 75% kalorii, które jesz powinno pochodzić ze zdrowych tłuszczów, 20% z białka i 5% z węglowodanów. Tłuszcz jest sycący, więc jeśli jesz odpowiednią ilość, zminimalizujesz zachcianki związane z węglowodanami, co pomoże ci pozostać w ketozie i przyspieszyć spalanie tkanki tłuszczowej.

2. Jesz zbyt wiele kalorii

Być może słyszałeś, że na keto możesz jeść tyle, ile chcesz, tak długo, jak jest to wysokotłuszczowe. Chociaż chcielibyśmy, aby to była prawda, jest to mylące. Zdrowe tłuszcze powinny stanowić większość twojej diety, ale jeśli przyjmujesz więcej kalorii niż spalasz, będziesz tylko przybierać na wadze, bez względu na to co jesz. Przeciętny dorosły potrzebuje około 2,000 kalorii dziennie, ale to zależy od wielu czynników, w tym płci, wzrostu i aktywności fizycznej.

3. Nie pijesz wystarczającej ilości wody

Woda ma kluczowe znaczenie dla wszystkiego, co robi Twoje ciało, w tym dla spalania tkanki tłuszczowej. Jeśli nie pijesz wystarczająco dużo wody, twój metabolizm zwolni, zatrzymując utratę wagi. Picie co najmniej 2 litrów wody każdego dnia pomaga organizmowi wypłukiwać toksyny i spalać tłuszcz. Kiedy zaczynasz dietę ketogeniczną, powinieneś pić jeszcze więcej wody, ponieważ Twoje ciało traci ją, kiedy zaczynasz spożywać mniej węglowodanów.

4. Jesz zbyt dużo nabiału

Nabiał zawiera tłuszcz, białko i węglowodany (pochodzące z naturalnie występującego w mleku cukru, czyli laktozy). Tak więc, jeśli jesz ser przez cały dzień jako “zdrową keto przekąskę” ze względu na zawartość tłuszczu, otrzymujesz również potężną dawkę białka i węglowodanów. Spożycie nabiału na diecie ketogenicznej jest wskazane, ale kluczem jest umiar. Ogranicz się do nie więcej niż kilku plasterków sera lub 50 ml śmietany na posiłek.

5. Zbyt często podjadasz

Istnieje mnóstwo wspaniałych przekąsek, którymi możesz cieszyć się na diecie keto, takich jak nasiona, ser, awokado czy orzechy. Jednak przekąski mogą być łatwym sposobem, aby przemycić nadmiar kalorii do swojej diety. Przekąski powinny być stosowane tylko wtedy, gdy naprawdę odczuwasz nadmierny głód między posiłkami.

6. Nieświadomie jesz ukryte węglowodany

Istnieje wiele pokarmów, które wydają się zawierać mało węglowodanów, ale tak nie jest. Ukryte węglowodany można znaleźć w przyprawach czy sosach sałatkowych (sos pomidorowy, ketchup czy sos tysiąca wysp są dobrymi przykładami). Zawsze sprawdzaj informacje o wartościach odżywczych przed spróbowaniem nowej potrawy, na wszelki wypadek, gdyby zawierała ukryte węglowodany lub cukier.

7. Niewystarczająca ilość snu

Wystarczająca ilość snu ma kluczowe znaczenie dla utraty wagi. Niewysypianie się skutkuje spowolnieniem metabolizmu. Ponadto, kiedy jesteś zmęczony, masz większą pokusę, by sięgnąć po latte, by dodać sobie energii, zjeść dodatkową przekąskę, by utrzymać się na nogach, lub zamówić posiłek na wynos, by zjeść go szybciej, ale mniej zdrowo. Odpowiednia ilość to siedem do dziewięciu godzin snu na dobę. Twoje ciało wykorzysta ten czas na spalanie tłuszczu bez twojego udziału.