Together Magazyn » Art. zewnętrzny » Usługi kurierskie w 2021
-kurier-mała

Usługi kurierskie w 2021

Raporty Gemius są jednym z najbardziej szanowanych źródeł informacji o handlu elektronicznym w Polsce. Najnowsze badania przeprowadzono w czerwcu 2021 na grupie ponad 1700 internautów w wieku 15 i więcej lat. Przyjrzyjmy się czego możemy się dowiedzieć na temat przesyłek kurierskich z najnowszego raportu „E-commerce w Polsce 2021”.

Usługi kurierskie w dostawie

Zacznijmy od tego, że usługi kurierskie bezapelacyjnie już przestały być dominującą formą dostawy zamówień z e-commerce. Odbiór paczki w Paczkomacie® InPost już w poprzednim raporcie był nieco częściej wybierany przez klientów sklepów internetowych, ale kurier pozostawał wówczas jeszcze bardziej pożądaną metodą przesyłki zamówień. W najnowszej edycji raportu nie ma już wątpliwości: 81% ankietowanych klientów e-handlu deklaruje, że dostawa przesyłki do automatu paczkowego najskuteczniej motywuje ich do robienia zakupów w sieci, w porównaniu do tylko 68% ankietowanych, którzy wskazali na usługę kurierską. Różnica jest jeszcze większa w przypadku form dostawy, z których najczęściej korzystają kupując online: w poprzednim raporcie było to zaledwie kilka punktów procentowych, obecnie 77% ankietowanych klientów sklepów internetowych wybiera najczęściej odbiór paczki z automatu paczkowego, a zaledwie połowa decyduje się na przesyłkę za pośrednictwem kuriera. Tak dużą zmianę można przypisać trzem przyczynom. Po pierwsze, jest to narastający od dłuższego czasu trend, a pandemia znacząco zwiększyła ruch w e-handlu, przyczyniając się do nasilenia i przyspieszenia wszelkich trendów w tej branży. Po drugie, liczba automatów paczkowych rośnie szybko – obecnie jest ich już ponad 15 tysięcy w całym kraju. To swoiste sprzężenie zwrotne: im więcej Paczkomatów®, tym łatwiej skorzystać z oferty InPost; im liczniejsi odbiorcy, tym większa motywacja dla operatora żeby dostawiać kolejne maszyny. Wreszcie, wielką popularnością cieszy się aplikacja InPost, szczególnie możliwość użycia jej do zdalnego otwarcia skrytki paczkomatu: 73% ankietowanych deklaruje, że bezdotykowy odbiór z Paczkomatu® motywuje ich do zakupów przez internet. Poza dominacją Paczkomatów® na rynku dostaw z e-handlu, InPost ma też inne powody do zadowolenia: z raportu Gemius dowiadujemy się, że jeśli chodzi o usługi kurierskie, to najczęściej wykorzystywaną marką jest kurier InPost. Odzwierciedla to raczej preferencje sprzedawcy niż klienta i może być związane z atrakcyjną cenowo ofertą firmy (tani kurierzy są w cenie), ale przede wszystkim z tym, że korzystając z oferty InPost sprzedawca może w ramach jednej umowy korzystać z przesyłek kurierskich i paczkomatowych.

Usługi kuriera wciąż jednak pozostają istotnym sposobem wysyłki towarów ze sklepów online. Czego zatem możemy się dowiedzieć z raportu o klientach sklepów online, dla których pierwszym wyborem w kwestii dostawy jest usługa kurierska? Kobiety, jak się okazuje, częściej niż mężczyźni wybierają przesyłki kurierskie (56% kobiet wybrało tą formę przesyłki, w porównaniu do 46% mężczyzn). Przesyłki kurierskie są też szczególnie popularne wśród osób starszych (50+). Generalny schemat rozkładu odpowiedzi jest taki, że dla wszystkich typów przesyłki liczba odpowiedzi wskazujących na daną formę usługi spada wraz z wiekiem respondentów. Wyjątkiem jest tu właśnie przesyłka za pośrednictwem kuriera: aż 56% ankietowanych osób w wieku 50+ wskazało na przesyłkę kurierską jako najczęściej wykorzystywaną metodę przesyłki zamówienia. To wciąż mniej niż w przypadku automatów paczkowych – odbiorcy takich przesyłek stanowią 73% tej grupy wiekowej – ale różnica jest w tej grupie znacznie mniejsza niż w pozostałych (w których wynosi około trzydziestu punktów procentowych).

Usługi kurierskie w zwrotach i inne aspekty przesyłki

Darmowa paczka zwrotna to ważna usługa w wielu gałęziach e-handlu, szczególnie w sprzedaży ubrań i obuwia, które (jak dowiadujemy się z raportu „E-commerce w Polsce 2021”) są najczęściej kupowanymi w sieci produktami. W tym przypadku również ankietowani internauci kupujący w sieci wskazują, że formą przesyłki zwrotnej, która najbardziej zachęca ich do zakupów przez internet, jest usługa darmowego odesłania produktu przez Paczkomat® InPost (64% wskazań), podczas gdy możliwość darmowej przesyłki za pośrednictwem kuriera w systemie door-to-door jest drugą najbardziej pożądaną opcją, z 44% wskazań. Na wszystkie formy zwrotu częściej wskazują kobiety (być może dlatego, że one też częściej kupują wspomniane wyżej najpopularniejsze typy towarów), z wyjątkiem właśnie przesyłki kurierem, w przypadku której wyniki są bardzo zbliżone. Paczka kurierska jako metoda zwrotu jest też nieco popularniejsza wśród osób starszych (50+). W praktyce klienci sklepów online trzy razy częściej korzystają ze zwrotów za pośrednictwem automatu paczkowego niż z opcji odesłania paczki kurierem.

Najczęściej wskazywaną godziną, od której klienci chcieliby oczekiwać na kuriera jest 8:00 rano, aczkolwiek aż 9% byłoby gotowych widzieć go wcześniej. Z kolej jeśli chodzi o najpóźniejszą godzinę, o której kurierzy mogą dostarczać przesyłki, to najwięcej respondentów wskazywało na 20:00, ale 8% jest gotowe czekać na dostarczenie przesyłek nawet do północy i w ogóle odpowiedzi na to pytanie są mocno rozrzucone i w sumie niewiele z nich wynika (w praktyce, że kurier może przyjechać o dowolnej porze). Tylko nieco ponad połowa (55%) ankietowanych internautów kupujących w sieci deklaruje, że dostępność montażu i/lub instalacji sprzętu RTV i AGD jest czymś co wpływa na wybór sprzedawcy lub sklepu (kobiety nieco częściej niż mężczyźni). Natomiast znakomita większość z nich (89%) oczekuje, że zakupione meble lub urządzenia RTV/AGD zostaną wniesione do domu lub mieszkania podczas dostawy przez kuriera (znów kobiety częściej niż mężczyźni, ale różnica to zaledwie osiem punktów procentowych). Warto jeszcze wspomnieć o aspekcie dostaw ze sklepu internetowego jakim jest paczka pobraniowa. Pobranie jest formą płatności, z której skorzystało kiedyś 41% respondentów, co czyni pobranie nieco mniej popularną opcją niż BLIK (48% wskazań) i dużo mniej popularną niż przelew online (70% ankietowanych korzystało z tej opcji).

Oceń
Szanowni Państwo,
Together Magazyn

W dniu 25 maja 2018 r. weszło w życie Rozporządzenie o Ochronie Danych Osobowych (RODO), czyli Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE. Jego celem jest unowocześnienie oraz ujednolicenie regulacji dotyczących ochrony danych osobowych obowiązujących na terenie Unii Europejskiej.

Niezbędne pliki cookies

Aby strona działała poprawnie pliki cookie powinny być włączone przez cały czas.

Pliki cookie innych firm

Włączenie tych plików cookie pomaga nam ulepszać naszą stronę.