Together Magazyn » Art. zewnętrzny » Usługi kurierskie w 2021
-kurier-mała

Usługi kurierskie w 2021

Raporty Gemius są jednym z najbardziej szanowanych źródeł informacji o handlu elektronicznym w Polsce. Najnowsze badania przeprowadzono w czerwcu 2021 na grupie ponad 1700 internautów w wieku 15 i więcej lat. Przyjrzyjmy się czego możemy się dowiedzieć na temat przesyłek kurierskich z najnowszego raportu „E-commerce w Polsce 2021”.

Usługi kurierskie w dostawie

Zacznijmy od tego, że usługi kurierskie bezapelacyjnie już przestały być dominującą formą dostawy zamówień z e-commerce. Odbiór paczki w Paczkomacie® InPost już w poprzednim raporcie był nieco częściej wybierany przez klientów sklepów internetowych, ale kurier pozostawał wówczas jeszcze bardziej pożądaną metodą przesyłki zamówień. W najnowszej edycji raportu nie ma już wątpliwości: 81% ankietowanych klientów e-handlu deklaruje, że dostawa przesyłki do automatu paczkowego najskuteczniej motywuje ich do robienia zakupów w sieci, w porównaniu do tylko 68% ankietowanych, którzy wskazali na usługę kurierską. Różnica jest jeszcze większa w przypadku form dostawy, z których najczęściej korzystają kupując online: w poprzednim raporcie było to zaledwie kilka punktów procentowych, obecnie 77% ankietowanych klientów sklepów internetowych wybiera najczęściej odbiór paczki z automatu paczkowego, a zaledwie połowa decyduje się na przesyłkę za pośrednictwem kuriera. Tak dużą zmianę można przypisać trzem przyczynom. Po pierwsze, jest to narastający od dłuższego czasu trend, a pandemia znacząco zwiększyła ruch w e-handlu, przyczyniając się do nasilenia i przyspieszenia wszelkich trendów w tej branży. Po drugie, liczba automatów paczkowych rośnie szybko – obecnie jest ich już ponad 15 tysięcy w całym kraju. To swoiste sprzężenie zwrotne: im więcej Paczkomatów®, tym łatwiej skorzystać z oferty InPost; im liczniejsi odbiorcy, tym większa motywacja dla operatora żeby dostawiać kolejne maszyny. Wreszcie, wielką popularnością cieszy się aplikacja InPost, szczególnie możliwość użycia jej do zdalnego otwarcia skrytki paczkomatu: 73% ankietowanych deklaruje, że bezdotykowy odbiór z Paczkomatu® motywuje ich do zakupów przez internet. Poza dominacją Paczkomatów® na rynku dostaw z e-handlu, InPost ma też inne powody do zadowolenia: z raportu Gemius dowiadujemy się, że jeśli chodzi o usługi kurierskie, to najczęściej wykorzystywaną marką jest kurier InPost. Odzwierciedla to raczej preferencje sprzedawcy niż klienta i może być związane z atrakcyjną cenowo ofertą firmy (tani kurierzy są w cenie), ale przede wszystkim z tym, że korzystając z oferty InPost sprzedawca może w ramach jednej umowy korzystać z przesyłek kurierskich i paczkomatowych.

Usługi kuriera wciąż jednak pozostają istotnym sposobem wysyłki towarów ze sklepów online. Czego zatem możemy się dowiedzieć z raportu o klientach sklepów online, dla których pierwszym wyborem w kwestii dostawy jest usługa kurierska? Kobiety, jak się okazuje, częściej niż mężczyźni wybierają przesyłki kurierskie (56% kobiet wybrało tą formę przesyłki, w porównaniu do 46% mężczyzn). Przesyłki kurierskie są też szczególnie popularne wśród osób starszych (50+). Generalny schemat rozkładu odpowiedzi jest taki, że dla wszystkich typów przesyłki liczba odpowiedzi wskazujących na daną formę usługi spada wraz z wiekiem respondentów. Wyjątkiem jest tu właśnie przesyłka za pośrednictwem kuriera: aż 56% ankietowanych osób w wieku 50+ wskazało na przesyłkę kurierską jako najczęściej wykorzystywaną metodę przesyłki zamówienia. To wciąż mniej niż w przypadku automatów paczkowych – odbiorcy takich przesyłek stanowią 73% tej grupy wiekowej – ale różnica jest w tej grupie znacznie mniejsza niż w pozostałych (w których wynosi około trzydziestu punktów procentowych).

Usługi kurierskie w zwrotach i inne aspekty przesyłki

Darmowa paczka zwrotna to ważna usługa w wielu gałęziach e-handlu, szczególnie w sprzedaży ubrań i obuwia, które (jak dowiadujemy się z raportu „E-commerce w Polsce 2021”) są najczęściej kupowanymi w sieci produktami. W tym przypadku również ankietowani internauci kupujący w sieci wskazują, że formą przesyłki zwrotnej, która najbardziej zachęca ich do zakupów przez internet, jest usługa darmowego odesłania produktu przez Paczkomat® InPost (64% wskazań), podczas gdy możliwość darmowej przesyłki za pośrednictwem kuriera w systemie door-to-door jest drugą najbardziej pożądaną opcją, z 44% wskazań. Na wszystkie formy zwrotu częściej wskazują kobiety (być może dlatego, że one też częściej kupują wspomniane wyżej najpopularniejsze typy towarów), z wyjątkiem właśnie przesyłki kurierem, w przypadku której wyniki są bardzo zbliżone. Paczka kurierska jako metoda zwrotu jest też nieco popularniejsza wśród osób starszych (50+). W praktyce klienci sklepów online trzy razy częściej korzystają ze zwrotów za pośrednictwem automatu paczkowego niż z opcji odesłania paczki kurierem.

Najczęściej wskazywaną godziną, od której klienci chcieliby oczekiwać na kuriera jest 8:00 rano, aczkolwiek aż 9% byłoby gotowych widzieć go wcześniej. Z kolej jeśli chodzi o najpóźniejszą godzinę, o której kurierzy mogą dostarczać przesyłki, to najwięcej respondentów wskazywało na 20:00, ale 8% jest gotowe czekać na dostarczenie przesyłek nawet do północy i w ogóle odpowiedzi na to pytanie są mocno rozrzucone i w sumie niewiele z nich wynika (w praktyce, że kurier może przyjechać o dowolnej porze). Tylko nieco ponad połowa (55%) ankietowanych internautów kupujących w sieci deklaruje, że dostępność montażu i/lub instalacji sprzętu RTV i AGD jest czymś co wpływa na wybór sprzedawcy lub sklepu (kobiety nieco częściej niż mężczyźni). Natomiast znakomita większość z nich (89%) oczekuje, że zakupione meble lub urządzenia RTV/AGD zostaną wniesione do domu lub mieszkania podczas dostawy przez kuriera (znów kobiety częściej niż mężczyźni, ale różnica to zaledwie osiem punktów procentowych). Warto jeszcze wspomnieć o aspekcie dostaw ze sklepu internetowego jakim jest paczka pobraniowa. Pobranie jest formą płatności, z której skorzystało kiedyś 41% respondentów, co czyni pobranie nieco mniej popularną opcją niż BLIK (48% wskazań) i dużo mniej popularną niż przelew online (70% ankietowanych korzystało z tej opcji).

Oceń