Producenci różnorodnych dóbr powinni zdawać sobie sprawę z tego, jak istotne jest odpowiednie zaprojektowanie i wykonanie ich opakowań. Wraz z rozwojem technik drukarskich zaczęły pojawiać się całkowicie nowe trendy, które pozwoliły podkreślić wartość produktów lub też wizualnie je uatrakcyjnić. Mowa tu między innymi o foliach do złocenia, których użycia możemy się dopatrywać zarówno na opakowaniach produktów kosmetycznych czy spożywczych, jak i na okładkach książek czy magazynów. W jaki sposób używa się tego typu folii? I jaką rolę odgrywa proces bobinowania?
Specyficznym, ale przede wszystkim skutecznym elementem marketingowym, który możemy wykorzystać, projektując opakowania produktów, jest zastosowanie tak zwanych folii do złocenia, dzięki którym możemy podkreślić nazwę marki widoczną na opakowaniu, brandowe logo, tytuł książki bądź czasopisma czy też nazwisko autora.
Przechadzając się po sklepowych alejach, trudno jest nie dostrzec produktów, do stworzenia których wykorzystano specjalne, ozdobne folie drukarskie. Opakowania perfum, kremów i innego rodzaju kosmetyków, okładki drogich magazynów i różnorodnych książek, opakowania produktów alkoholowych (takich jak chociażby wina z wyższej półki) – często skupiają naszą uwagę dzięki zastosowanym zdobieniom, robiącym przyjemne wizualne wrażenie.
Czym jednak w zasadzie są folie do złocenia? W jakich wariantach występują? W jaki sposób się je wykorzystuje? I czym jest proces bobinowania?
Folie do złocenia – nazwa może zmylić
Choć generalnie stosuje się nazewnictwo dość ogólne – folie do złocenia nie występują tylko w jednym, złotym kolorze. Warto przypomnieć sobie swoją ostatnią wizytę na przykład w drogerii i zwrócić uwagę na to, że kolorów folii ozdobnych jest wiele.
Na opakowaniach zauważyć możemy między innymi napisy w kolorze złotym, srebrnym, błękitnym, czerwonym, czy nawet miedzianym. To, który z nich zostanie zastosowany, zależy tylko i wyłącznie od preferencji klienta drukarni – czyli producenta danego produktu. Bardzo często kolor używanej folii jest ściśle powiązany z całą identyfikacją wizualną danego brandu. Nowoczesne techniki drukarskie z wykorzystaniem folii ozdobnej pozwalają dostosować warianty do każdej potrzeby w tym zakresie.
Folie do złocenia – jak się je stosuje?
Oczywiście do zastosowania folii ozdobnych wykorzystuje się specjalne procesy poligraficzne. W tym wypadku będą to różnego rodzaju metody uszlachetniające druk – a więc sprawiające, że będzie on atrakcyjniejszy wizualnie, będzie kojarzył się z luksusem i przyciągał wzrok potencjalnych klientów.
Do użycia folii ozdobnych służą metody hot- oraz cold-stampingu. Hot-stamping pozwoli nam nałożyć na produkt różne opcje kolorystyczne, podczas gdy domeną cold-stampingu pozostaje uszlachetnianie z wykorzystaniem jedynie dwóch kolorów – złotego i srebrnego.
Bobinowanie – czym jest i jaką odgrywa rolę?
Folie do złocenia – podobnie jak wiele innych materiałów poligraficznych – dostępne są w formach dużych arkuszy, rolek a także płatków. Aby ich zastosowanie w warunkach przemysłowych było możliwe, należy najpierw poddać je specjalnemu procesowi cięcia i krojenia, by móc uzyskać elementy mniejsze, pozwalające na bezproblemowy zadruk. Proces ten nazywamy bobinowaniem.
Choć „cięcie i krojenie” brzmi dość groźnie, cały proces odbywa się w warunkach bezpiecznych dla pracowników. Do bobinowania używa się bowiem specjalnych maszyn nazywanych bobiniarkami, które są całkowicie zautomatyzowane.
Owa automatyzacja przejawia się przede wszystkim w wykorzystywaniu specjalnych systemów prowadzenia wstęgi, dzięki którym możliwe jest precyzyjne wykrawanie folii. Systemy prowadzenia wstęgi składają się z:
- układu kontroli brzegu materiału,
- systemu odkroju krawędzi folii,
- docisków pneumatycznych nawijaków,
- kontroli naciągu (automatycznej),
- oraz dejonizatorów.
Sam proces bobinowania może natomiast przebiegać na różne sposoby. I tak wyróżniamy:
- cięcie żyletkowe – umożliwiające cięcie w locie lub cięcie z opasaniem,
- cięcie krążkowe (nożycowe) – umożliwiające cięcie w locie lub cięcie z opasaniem, wykorzystujące oprawy pneumatyczne lub mechaniczne,
- cięcie gniotące – umożliwiające tylko cięcie z opasaniem.
Folie do złocenia są obecnie jednym z najważniejszych trendów poligraficznych, z których korzystają producenci różnych dóbr. Chcąc uzyskać ciekawy efekt końcowy opakowań, warto rozważyć ich zastosowanie.