Together Magazyn » Aktualności » Czy pociąg to idealny środek transportu dla osób z niepełnosprawnościami?
2149404055 wp

Czy pociąg to idealny środek transportu dla osób z niepełnosprawnościami?

Jeszcze do niedawna podróże były sporym wyzwaniem dla osób z niepełnosprawnościami. Wymagały dodatkowego wsparcia i wcześniejszych przygotowań. Jednak dziś, w dobie rosnącej świadomości społecznej i modernizacji pociągów, można powiedzieć, że osoby z niepełnosprawnościami mogą wreszcie podróżować bez barier. Kolej po intensywnych inwestycjach oferuje szereg pomocnych udogodnień, dzięki którym podróż nie jest już problemem, a ekscytującym doświadczeniem. Zobacz, czy faktycznie pociąg to idealny środek transportu dla osób z niepełnosprawnościami.

Niepełnosprawność nie zawsze jest widoczna

Niepełnosprawność kojarzy się głównie z wózkiem inwalidzkim. Tymczasem definicja jest znacznie szersza. Mówi o tym przewodnik Europejskiej Agencji Kolejowej, który wyszczególnia, komu przysługuje prawo do zajęcia specjalnie oznakowanego miejsca, skorzystania ze zniżki oraz asysty na dworcu.

Osoba niepełnosprawna i osoba o ograniczonej możliwości poruszania się” oznacza każdą osobę dotkniętą trwałym lub czasowym upośledzeniem fizycznym, umysłowym, intelektualnym lub sensorycznym, które to upośledzenie może utrudniać takiej osobie — w konfrontacji z różnymi barierami — pełne i skuteczne korzystanie ze środków transportu na równi z innymi pasażerami, lub której możliwość poruszania się przy korzystaniu z transportu jest ograniczona z powodu wieku.

Warto o tym pamiętać, ponieważ niepełnosprawność nie zawsze jest widoczna na pierwszy rzut oka, a jej różnorodność oznacza, że pomoc i dostosowanie transportu mogą być potrzebne nie tylko osobom poruszającym się na wózkach inwalidzkich.

Udogodnienia w pociągach dla OzN

W każdym pociągu znajdują się wyznaczone miejsca dla osób z niepełnosprawnościami (czyli w skrócie OzN), które oznaczone są specjalnym piktogramem. Dodatkowo w pociągach Express InterCity Premium przy wejściu do wagonu zamontowano windę, która ma za zadanie ułatwić wsiadanie i wysiadanie osobom na wózkach inwalidzkich, a także specjalne stabilizujące fotele dla osób o kulach, przydatne przy wchodzeniu do pojazdu.

W ramach programu Dostępność Plus na tory w 2021 roku wyruszyły wagony Intercity o nazwie Combo, które posiadają liczne udogodnienia dla osób z niepełnosprawnościami. To m.in. platforma pionowa, automatyczne drzwi między przedziałami czy też bezprogowa podłoga. Do dyspozycji OzN są też przestronne toalety przystosowane do ich potrzeb. Najbardziej cenionym rozwiązaniem jest wydzielony przedział dla dwóch osób poruszających się na wózkach inwalidzkich z dodatkowymi miejscami dla ich opiekunów/asystentów.

Pociągi z wagonami Combo kursują na wielu popularnych trasach, np. na połączeniu kolejowym z Krakowa do Gdańska. Bilety można zarezerwować w serwisie lub w aplikacji mobilnej EuroPodróże. W przypadku wątpliwości warto skontaktować się z Biurem Obsługi Klienta, gdzie konsultant przeprowadzi Cię przez proces rezerwacji miejsc i zakupu biletu.

Asystent osoby niepełnosprawnej

Na dworcach kolejowych, podobnie jak na lotniskach, można skorzystać z usługi asystenta dla osób z niepełnosprawnością i o ograniczonej możliwości poruszania się. Pomoc można uzyskać zarówno przy wsiadaniu i wysiadaniu z pociągu, jak i przy poruszaniu się po dworcu kolejowym, na peronie czy w przejściach podziemnych.

Aby skorzystać z pomocy asystenta, należy wcześniej zgłosić taką potrzebę u przewoźnika, telefonicznie lub drogą mailową. Ważne, aby zrobić to minimum 24 godziny przed podróżą. Na dworcu należy pojawić się pół godziny przed odjazdem pociągu i stawić się na specjalnie oznaczonym miejscu w holu głównym dworca. Po zakończeniu podróży asystent będzie czekał już na peronie, skąd odprowadzi osobę potrzebującą pomocy do głównego wyjścia.

Osoby niewidome i niesłyszące

Na udogodnienia w czasie podróży mogą liczyć także niewidomi. W wielu pociągach, w tym we wszystkich składach Express InterCity Premium, miejsca oznaczone są alfabetem Braille’a. Oznakowania poziome i mapy dotykowe dla osób niewidomych i niedowidzących znajdują się także na wybranych dworcach.

Osoby niesłyszące lub słabosłyszące mają do dyspozycji na dworcu usługę tłumacza języka migowego on-line, która umożliwia komunikację między pracownikiem a klientem – zarówno w kasie jak i w InfoDworcu. Niektóre kasy są wyposażone w pętlę indukcyjną.

Pociąg to wygodny środek transportu dla osób z niepełnosprawnościami. Pasażerowie ze szczególnymi potrzebami mogą liczyć na udogodnienia i wsparcie na każdym etapie podróży. Dzięki dostosowanym pojazdom i wsparciu asystentów przejazd staje się dużo łatwiejszy i bardziej komfortowy.

Oceń