Jeśli święta, to zakupy. Takie zestawienie wydaje się nam oczywiste. Zresztą nie trzeba zagłębiać się w szczegółowe analizy. Wystarczy zaobserwować wzmożony ruch zarówno w ogromnych galeriach handlowych, jak i mniejszych sklepach. O tym, w jaki sposób przezwyciężyć świąteczny zawrót głowy, opowiadają Monika Brandeburg i Adam Kozioł.

Zbliża się okres przedświąteczny, a wraz z nim – wzmożony ruch w sklepach. Czy Polacy nadal robią zakupy na ostatnią chwilę?

Adam Kozioł, menedżer Portu Rumia Centrum Handlowego Auchan: Każdy, kto choć raz robił zakupy kilka dni przed świętami Bożego Narodzenia, przekonał się, że tych, którzy zastosowali podobny plan, jest bardzo wielu. Tak samo jest w Porcie Rumia Centrum Handlowym Auchan. Wielu klientów chce podczas jednej przedświątecznej wizyty w galerii handlowej zrobić kompletne zakupy. Te obserwacje potwierdzają badania konsumenckie, między innymi wykonywane przez firmę Deloitte. Wynika z nich, że prawie połowa z nas robi świąteczne zakupy na początku grudnia, a niemal 1/3 – w tygodniu poprzedzającym Boże Narodzenie. W naszej galerii można znaleźć zarówno butiki modowe, księgarnie, drogerie, apteki, sklepy z upominkami, jak i hipermarket Auchan.

Monika Brandeburg, menedżer Centrum Handlowego Auchan Gdańsk: Mam podobne obserwacje. W Centrum Handlowym Auchan Gdańsk wiele się dzieje, ale przed świętami Bożego Narodzenia liczba osób, które przychodzą do nas robić zakupy, znacznie rośnie. Trzeba jednak przyznać, że rośnie liczba klientów, które nie lubią świątecznego gwaru i robią świąteczne zakupy już od początku grudnia, a nawet w listopadzie.

Kiedy warto zacząć myśleć o świątecznych zakupach?

A.K.: Co roku sezon zakupów świątecznych zaczyna się coraz wcześniej. Już od połowy listopada w witrynach butików pojawiają się świąteczne dekoracje i słychać w nich muzykę z charakterystycznymi dzwoneczkami. To znak, że można myśleć o świątecznych prezentach! Podobnie jak w ubiegłych latach, salony Portu Rumia Centrum Handlowego Auchan przygotowały wiele świątecznych ofert. Warto przyjść na zakupy wcześniej – mamy wtedy szansę uniknąć tłumów i spokojnie wybrać prezenty.

M.B.: Dzięki rozbudowie w Centrum Handlowym Auchan Gdańsk zostały otwarte nowe salony. Od kilku miesięcy Klienci mogą robić zakupy m.in. w salonach Kiabi, Sinsay, Terranova czy Orsay, sklepie z zabawkami ToysR”Us, księgarni oraz dużym sklepie z artykułami AGD RTV Media Expert. Można w nich znaleźć upominki dla najbliższych w każdym wieku. Jeśli ktoś lubi robić zakupy w spokojniejszej atmosferze, zapraszamy do nas już dzisiaj. Zakupy na kilka tygodni przed świętami mają tę zaletę, że można bez pośpiechu przyjrzeć się ofercie butików, a potem odpocząć w kawiarni lub zjeść posiłek w strefie restauracyjnej.

Jak zmieniły się preferencje konsumenckie Polaków w ciągu ostatnich kilku lat?

A.K.: W kolorowych magazynach i na portalach internetowych można znaleźć wiele porad i list idealnych prezentów świątecznych. Pojawiają się również rankingi tego, co kupujemy. Od lat na listach upominków królują książki, kosmetyki i perfumy, biżuteria oraz ubrania i dodatki. W Porcie Rumia można wybierać spośród ofert takich najemców, jak: Douglas, Yves Rocher, Yes Biżuteria, H&M czy Carry. Ale nie tylko w tych salonach przed świętami Bożego Narodzenia możemy obserwować wzmożony ruch.

M.B.: Od kilku lat można zauważyć, że popularne są prezenty z obszaru nowoczesnych technologii. Nasi klienci chętnie kupują gry komputerowe, sprzęt elektroniczny i gadżety. Zauważyłam, że chętnie kupowane są książki oraz gry planszowe. Takie prezenty można u nas znaleźć w salonach Media Expert, Empik, Świat Książki, a zabawki dla dzieci – w sklepie ToysR”Us.

W czasie zakupów przedświątecznych lepsze jest szczegółowe planowanie wydatków według listy czy może zdać się na spontaniczne wybory?

M.B.: Każdy z nas ma własną metodę planowania zakupów – jeśli się sprawdza, to nie ma powodów, żeby ją zmieniać. Przed świętami mamy wiele spraw do załatwienia i chcemy jak najszybciej skompletować prezenty dla bliskich. Przygotowanie listy jest pomocne szczególnie, gdy chcemy podczas jednej wizyty w centrum handlowym zrobić wszystkie zakupy świąteczne. Na naszej stronie internetowej i na profilu na Facebooku można znaleźć aktualne informacje o ofercie butików i organizowanych przez nie promocjach.

A.K.: Podczas zakupów można spotkać i tych, którzy czekają do ostatniej chwili, żeby skorzystać z wyjątkowych świątecznych promocji i spontanicznie dokonują zakupów, jak i tych, którzy przychodzą do naszego centrum handlowego ze szczegółową listą zakupów. Jedni i drudzy znajdą tu coś dla siebie.

Trudno wyobrazić sobie święta bez większych zakupów, ale czy wciąż kupujemy zbędne produkty? A może polscy konsumenci w większym stopniu kierują się już rozsądkiem?

A.K.: Lubimy promocje i wyjątkowe okazje – dotyczy to zarówno codziennych zakupów, jak i tych wyjątkowych, świątecznych. Media od czasu do czasu publikują wyniki sondaży, które pokazują, że Polacy deklarują planowanie i rozważne zarządzanie świątecznym budżetem domowym. W przywoływanym już przeze mnie raporcie możemy znaleźć informację, że ponad 40% badanych przyznało, że planuje budżet i rozważnie nim zarządza. Ponad 30% podkreśla, że stara się jak najrzadziej kierować impulsem.

M.B.: Trzeba przyznać – z okazji świąt lubimy przyjmować gości i obdarowywać się prezentami. Dlatego w tygodniach poprzedzających świętowanie obserwujemy duży ruch zarówno w butikach w naszych obydwu centrach handlowych, jak i w hipermarkecie Auchan. Klienci chętnie też korzystają z promocji i ofert specjalnych.

Chyba wszyscy lubimy promocje, ale czy zawsze można im bezgranicznie ufać? Jak nie zginąć w gąszczu promocji?

A.K.: Regularnie organizujemy liczne akcje promocyjne, a właściciele butików organizują atrakcyjne wyprzedaże. Dlatego większość naszych klientów dobrze się w nich odnajduje i chętnie korzysta z okazji, żeby zrobić modne zakupy w atrakcyjnych cenach. Żeby nie zginąć w gąszczu tych możliwości, warto kierować się zdrowym rozsądkiem. Do naszych stałych klientów, adresujemy naprawdę wyjątkowe wyprzedaże w ramach programu „Komu Bonus”. Uczestnicy powiadamiani są indywidualnie o najnowszych promocjach. Zachęcam do dołączenia do tej grupy.

M.B.: Akcje promocyjne rządzą się swoimi prawami, dlatego w razie wątpliwości dotyczących ceny lub możliwości zwrotu produktu, należy zapytać sprzedawcę.

Na co należy zwrócić szczególną uwagę, wybierając oferty promocyjne?

A.K.: Przede wszystkim należy sprawdzać warunki promocji, a zwłaszcza warunki zwrotu lub wymiany towaru. W przypadku prezentów świątecznych, takich jak ubrania, to ważna informacja. Może okazać się, że musimy wymienić produkt na inny, np. w mniejszym rozmiarze czy bardziej twarzowym kolorze.

M.B.: Warto też zwracać uwagę na to, czy przedmioty dostępne w atrakcyjnych cenach nie są uszkodzone lub niekompletne. Przysługuje nam potem prawo do reklamacji lub wymiany, ale czasami, w przypadku pojedynczych sztuk, możemy po jakimś czasie nie znaleźć w ofercie sklepu takiego samego produktu do wymiany.

Czy przywiązanie do określonych marek ma jeszcze sens, wobec ogromnej konkurencji na rynku?

A.K.: Rzeczywiście oferta na rynku jest bardzo szeroka. Jednak możemy zauważyć duże przywiązanie klientów do znanych i sprawdzonych marek jak H&M, C&A czy Apart, ale też widoczna jest rosnąca popularność takich marek, jak: Ryłko, Orsay, Wojas, Kappahl czy DUKA.

M.B.: O tym, że nasi klienci lubią markowe zakupy, mogą świadczyć wyniki otwarć w naszym centrum handlowym sklepów KIABI czy Media Expert. W dniu debiutu w Centrum Handlowym Auchan Gdańsk te miejsca cieszyły się ogromną odwiedzalnością.

Coraz większym powodzeniem cieszą się zakupy przez internet. Czy tradycyjne sklepy mają skuteczne strategie, które pozwalają przyciągać nowych klientów, zwłaszcza tych w młodym wieku?

M.B.: Zakupy online i tradycyjne się uzupełniają – potwierdzą to właściciele salonów, którzy oferują klientom obie formy. Choć sklepy internetowe oferują możliwość odesłania zakupów, to w butiku w galerii handlowej mamy możliwość przymierzenia ubrania, przyjrzenia się, z jakiego materiału jest wykonany, widzimy, jaki jest jego kształt i kolor. Jeśli zdecydujemy się zapłacić za produkt, to otrzymujemy go natychmiast, nie musimy czekać kilka dni na dostawę, za którą nierzadko trzeba dodatkowo zapłacić.

A.K.: Butiki z kolekcjami dla młodszych klientów przyciągają ich niebanalnymi witrynami, muzyką, a przede wszystkim – samymi ubraniami. W Porcie Rumia Centrum Handlowym Auchan młodzi klienci znajdą coś dla siebie w butikach H&M, Diverse, House, 4F, Deichmann czy City Sport lub Sinsay.

Chyba każdy z nas niejednokrotnie głowił się nad wyborem świątecznego prezentu. Czy istnieją kategorie prezentów, które zawsze się sprawdzają?

A.K.: Przytaczane badania konsumenckie pokazują, że cieszymy się z takich prezentów, jak: książki, perfumy i kosmetyki, biżuteria, a nawet ubrania pod warunkiem, że nie są to skarpety. Jednak i w tym przypadku warto zastanowić się, jaki prezent sprawi radość naszym bliskim. To pozwala uniknąć rozczarowań, bo jak to ze statystykami bywa, są od nich wyjątki.

M.B.: Jeśli nie jesteśmy pewni, czy dany prezent spodoba się naszym bliskim, warto zapytać sprzedawcę o warunki zwrotu zakupionego produktu lub jego wymiany. Wtedy, jeśli prezent okaże się nietrafiony, będzie można go wymienić. Innym rozwiązaniem jest zakup bonu upominkowego – osoba, która go otrzyma, sama będzie mogła wybrać, jak chce go zrealizować.

Czy są niezawodne sposoby, by uchronić się przed kupnem nietrafionego prezentu?

A.K.: Pewnie każdemu z nas zdarzyła się sytuacja, kiedy obdarował bliską osobę nietrafionym prezentem. Najlepszą metodą, żeby się przed tym uchronić, jest chwila zastanowienia nad tym, z jakiego upominku cieszył się będzie obdarowywany. W tym przypadku lepiej unikać impulsywnych zakupów. Jeśli znamy gust obdarowanego, to można się pokusić o trwały prezent, który posłuży przez kilka lat, jak portfel, zegarek czy ceramikę.

M.B.: Kluczem do sukcesu jest chwila zastanowienia, co może ucieszyć adresata prezentu. Zawsze warto też wybrać się na zakupy z bliską osobą, która pomoże nam zweryfikować nasze pomysły na upominek.

Rozmawiał Michał Mikołajczak

Podobne

O Autorze

Michał Mikołajczak

Urodziłem się w 1977 roku, w Grudziądzu, ale od 25 lat mieszkam w Trójmieście – początkowo w Gdańsku, a obecnie w Sopocie. Ukończyłem filologię polską na Uniwersytecie Gdańskim. Z zawodu i zamiłowania jestem redaktorem. Jak przystało na urodzonego humanistę, mam bardzo wszechstronne zainteresowania. Szczególnie interesują mnie: kryminalistyka, współczesna historia Polski, medycyna (zwłaszcza psychiatria), a także kultura popularna lat 80. i transport. Wolne chwile spędzam z rodziną, najczęściej na oglądaniu filmów grozy.

Zostaw odpowiedź

Twój e-mail nie zostanie opublikowany