Słowa kluczowe to niezwykle istotny element składowy każdej kampanii SEO – zarówno tej opartej na organicznych działaniach i pozycjonowaniu, jak i reklamowej Google Ads. To nic innego jak słowa składające się z jednego bądź kilku wyrazów wpisywanych w wyszukiwarkę przez użytkowników. Dzięki temu dowiadujemy się, co jest najbardziej pożądaną frazą, co cieszy się zainteresowaniem i co warto umieścić na naszej stronie internetowej.
Jakie są rodzaje słów kluczowych?
Użytkownicy Internetu bardzo często korzystają z wyszukiwarki w celach informacyjnych, aby zdobyć wiedzę na trapiące ich kwestie czy też w celach zakupowych, aby szybko i prosto znaleźć interesujący ich produkt i go zamówić. W sprawnym poruszaniu się po sieci pomagają właśnie słowa kluczowe. To nic innego jak wyrażenia wpisywanie przez użytkowników do wyszukiwarek – Google, Yahoo itp. Ich zróżnicowana budowa pozwala na tworzenie skutecznych strategii i docieranie do odbiorców w rozmaity sposób, aby osiągnąć zamierzony efekt. Słowa kluczowe nazywa się także frazami kluczowymi i zawierają one także zapytania.
Ogólne frazy kluczowe
Dziś funkcjonuje kilka rodzajów słów kluczowych, spośród których każdy wyróżnia się specyficznymi funkcjami. Tak naprawdę każdy z nich jest dopasowany do potencjalnego klienta, jego intencji czy poszukiwanych informacji. Najpopularniejszym rodzajem są ogólne frazy kluczowe dopasowane do branży – najczęściej 1- lub 2-wyrazowe. Nie mówią one o szczegółowych intencjach osób, które je wpisują w wyszukiwarkę. Najczęściej cieszą się sporą liczbą wyświetleń, jednak jednocześnie także niskim współczynnikiem konwersji. Zakłada się, że osoba szukająca ogólnego słowa, nie ma nic konkretnego na myśli, jednak kieruje nią potrzeba zakupu. Mogą to być np. buty do biegania, sukienka koktajlowa, duży garnek.
Frazy z długiego ogona
Nieco więcej wysiłku wymaga od nas wymyślenie i dobranie fraz pod tzw. długi ogon, jednak niewątpliwie to bardzo skuteczne rozwiązanie. Na podstawie kilku wyszukiwanych słów można w prosty sposób zdefiniować intencje osób, które korzystają z wyszukiwarki. Eksperci przyznają, że ruch wynikający z longtail jest wartościowy. Niewątpliwie mówią one dokładnie, czego potrzebują potencjalni klienci. Frazy długoogonowe można śmiało zastosować zarówno w małych, jak i większych biznesach. Liczba kombinacji i wariantów jest naprawdę nieograniczona, ponieważ zapytania różnią się między sobą w znaczący sposób. Przykładem takich słów mogą być np. czerwona sukienka na wesele, długa suknia granatowa z cekinami, adwokat poznań sprawy rozwodowe, rower używany damka 19’’.
Frazy regionalne
Bardzo popularną strategią w kontekście przedsiębiorstw działających stacjonarnie jest skorzystanie z fraz lokalnych. To nic innego jak słowa kluczowe, które wykorzystują nazwę miasta, dzielnicy czy ulicy. Są one stosowane po to, by łatwiej znaleźć dany biznes w konkretnym obszarze. Najczęściej stosuje się je w przypadku firm usługowych (np. mechanik, fryzjer), ale także sklepów stacjonarnych, hoteli czy restauracji bądź kawiarni.
Frazy brandowe
Szczególnym rodzajem słów kluczowych są te stosujące nazwy brandowe. Łączą się one ze słowami longtail, czyli długim ogonem. Chodzi o to, aby w treści wyszukiwania zawierać również nazwę producenta, firmy bądź samego produktu. Dzięki temu wiemy, że użytkownik szuka czegoś konkretnego. Warto o tym wiedzieć, jeśli prowadzimy sklep internetowy, w którym sprzedawane są produkty różnych marek. Wtedy też dobrym rozwiązaniem jest optymalizacja jej właśnie pod różnorodne frazy brandowe.
Jak dobrać frazy kluczowe w kampanii SEO?
I teraz pojawia się największe wyzwanie, czyli kwestia tego, w jaki sposób mamy dopasować frazy kluczowe, aby rzeczywiście pomogły nam w kampanii SEO i pozwoliły na skuteczne wybicie się ponad konkurencję. Jak dobrać frazy na stronę internetową? Analiza słów kluczowych powinna uwzględniać nie nasze upodobania, ale właśnie klientów. Musimy wczuć się w ich skórę i myśleć w ich sposób, co pozwoli na zwiększenie efektywności działań. Warto przy tym skorzystać z rozmaitych narzędzi – darmowych oraz płatnych. Dzięki przemyślanej analizie jesteśmy w stanie przyciągnąć odwiedzających, który skorzystają z naszej oferty bądź usługi.
Przede wszystkim pamiętaj o tym, aby lista fraz kluczowych zawierała zarówno słowa ogólne, które odnoszą się po prostu do tego, co oferujemy, jak i była bogata w długie ogony, które stanowią bardziej szczegółowe frazy. Unikaj za to zbyt specjalistycznych czy skomplikowanych fraz, ponieważ będą one rzadko poszukiwane z uwagi na poziom trudności. Taki zróżnicowany sposób sprawi, że targetowanie będzie skuteczniejsze. Jeśli działasz terytorialnie, koniecznie pamiętaj, aby pozycjonowanie zawierało również nazwę miasta czy dzielnicy, aby ułatwić dotarcie klientom.
Skorzystaj z pomocnych narzędzi, które pozwolą Ci na wygodną analizę fraz kluczowych, ale także efektywność działań. Posiadacze konta Google mogą skorzystać z planera słów kluczowych. Ponadto warto skorzystać z Google Search Console, podpowiedzi, jakie daje Google, a także narzędzi typu Senuto, Answer the Public czy Semstorm.