Together Magazyn » Art. zewnętrzny » Szukasz informacji o kontrahencie? Oto kilka sposobów na sprawdzenie
pexels-photo-.jpeg

Szukasz informacji o kontrahencie? Oto kilka sposobów na sprawdzenie

Nawiązanie współpracy z zadłużonym, nieuczciwym czy niezarejestrowanym oficjalnie podmiotem gospodarczym może nieść za sobą długofalowe, nieprzyjemne konsekwencje. Chcesz uchronić swoją firmę przed finansową i wizerunkową porażką? Przed podpisaniem kontraktu dokładnie prześwietl potencjalnego kontrahenta. Jak to zrobić? Podpowiadamy.
Prowadzenie własnego biznesu niesie za sobą ogrom wyzwań. Jednym z kluczowych jest konieczność ochrony interesów firmy przed współpracą z nieuczciwymi kontrahentami.

„Kilka lat temu moja firma przechodziła gorszy finansowo okres” — mówi Jacek, właściciel niewielkiej firmy logistycznej. „Kiedy nowy kontrahent zaproponował mi współpracę na bardzo atrakcyjnych warunkach, nie zastanawiałem się długo. Czułem wtedy, jakbym złapał Pana Boga za nogi” — dodaje mężczyzna. „Szybko ustaliliśmy podstawowe zapisy kontraktu i podpisaliśmy dokument. Okazało się jednak, że rzeczywistość nie jest wcale tak różowa, jak mi się wydawało. Już w pierwszych miesiącach współpracy mój klient spóźniał się z płatnościami, choć koniec końców opłacał faktury. To uśpiło moją czujność. Po niecałym roku, mimo kolejnych upomnień i próśb, pieniądze nie wpływały na firmowe konto. Mocno zaniepokojony, wziąłem sprawy w swoje ręce i szybciutko zacząłem proces windykacji, który skończył się… egzekucją komorniczą. Choć udało mi się odzyskać pieniądze, nie było ani łatwo, ani szybko, ani przyjemnie. To doświadczenie naprawdę wiele mnie nauczyło”.

Podejmowanie pochopnych decyzji i brak weryfikacji potencjalnego klienta przed rozpoczęciem współpracy może mieć długofalowe, wyjątkowo nieprzyjemne konsekwencje — zarówno dla budżetu, jak i wizerunku firmy. Aby znacząco zmniejszyć ryzyko nawiązania współpracy z zadłużonym, nieuczciwym czy niezarejestrowanym oficjalnie podmiotem, przed podpisaniem kontraktu dokładnie prześwietl przyszłego partnera biznesowego. Od czego zacząć?

1. Sprawdź, czy firma jest zarejestrowana
Pierwszym krokiem powinno być sprawdzenie, czy firma, z którą będziesz współpracował, jest oficjalnie zarejestrowana.

Jak sprawdzić, czy firma jest zarejestrowana?

W zależności od formy prawnej działalności to, czy firma jest zarejestrowana, bezpłatnie sprawdzisz w rejestrze CEiDG lub w rejestrze KRS.

  • Baza CEiDG zawiera informacje o jednoosobowych działalnościach gospodarczych i o wspólnikach spółek cywilnych. Weryfikując kontrahenta w CEiDG, dowiesz się, czy jego działalność jest legalnie zarejestrowana, a dane (nazwa, adres, numery NIP i REGON) zgadzają się z tymi, które podał.
  • Baza KRS zawiera dane polskich spółek prawa handlowego: spółek z o.o., spółek komandytowych i spółek jawnych. Zaglądając do KRS-u, dowiesz się m.in. jaki jest adres siedziby spółki, kto może ją reprezentować, jaką działalność prowadzi i kto zasiada w zarządzie. Sprawdzisz także poprawność numerów NIP, REGON i KRS.

  1. Sprawdź opinie o firmie w internecie
    Internet to cenne źródło wiedzy na temat wiarygodności podmiotów gospodarczych. Aby ostrzec innych przed nawiązaniem współpracy z nieuczciwą czy niekompetentną firmą, wiele osób zamieszcza informacje właśnie tam. Najczęściej na portalach społecznościowych, wizytówce Google nieuczciwego podmiotu czy branżowych forach dyskusyjnych. Internetowy research nie zajmie Ci wiele czasu, a może dostarczyć wartościowych informacji, których nie znajdziesz w innych źródłach.

    3. Sprawdź wiarygodność płatniczą potencjalnego kontrahenta
    Ostatnim, lecz nie najmniej ważnym krokiem powinno być sprawdzenie wiarygodności płatniczej przyszłego kontrahenta w rejestrze dłużników BIG InfoMonitor. Zaglądając do rejestru, dowiesz się, czy firma, z którą zamierzasz podjąć współpracę, ma wpisane do rejestru długi lub — co może być przyjemną niespodzianką — informacje o uregulowanych w terminie zobowiązaniach. Jak sprawdzić firmę w rejestrze BIG InfoMonitor?

    Jeśli jesteś przedsiębiorcą, możesz otrzymać podstawowy lub rozszerzony raport o potencjalnym kontrahencie. Aby to zrobić:
  • wejdź na stronę www.big.pl i wypełnij krótki formularz. Doradca BIG oddzwoni do Ciebie, przedstawi dostępne usługi i pomoże wybrać te najbardziej dostosowane do specyfiki Twojego biznesu. Wspólnie z ekspertem wybierzesz także optymalną dla siebie formę płatności. Możesz być to pre-paid (płacisz za 3 miesiące z góry) lub post-paid (płacisz miesięcznie po zakończeniu okresu rozliczeniowego);
  • poczekaj na zaproszenie do Systemu Biznes.BIG.pl. Po zalogowaniu właśnie tam — w 100% online podpiszesz umowę i zaakceptujesz uzgodnioną z doradcą ofertę;
  • po dopełnieniu formalności możesz pobrać Raport Podstawowy i korzystać z innych narzędzi BIG. Ze względu na zakres informacji wygenerowanie Raportu Rozszerzonego jest możliwe po podpisaniu i odesłaniu do BIG-u papierowej wersji umowy.

W Systemie Biznes BIG.pl możesz wrócić do pobranego raportu, ponieważ odłoży się on na Twojej liście raportów. ,. Pamiętaj jednak, że prawo pozwala na przechowywanie dokumentu przez maksymalnie 90 dni. Dlatego po upływie tego terminu system automatycznie usunie raport. 

Oceń