Produkty spożywcze zawsze powinny być opatrzone stosowną etykietą. Zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) wydanym 25 października 2011 roku, musi ona zawierać konkretne informacje, które są istotne z punktu widzenia konsumentów.

Dlaczego etykietuje się produkty spożywcze?

Etykiety są umieszczane na produktach spożywczych z różnych powodów. Z perspektywy producentów stanowią jedno z narzędzi marketingowych. Ładne opakowanie przyciąga bowiem wzrok klientów i może ich zachęcić do zakupu danego towaru. Firmy często stosują więc np. etykiety termokurczliwe lub samoprzylepne z atrakcyjnymi grafikami. Ich dodatkową ozdobą mogą być różnego typu uszlachetnienia, np. złocenia.

Warto przy tym pamiętać, że etykiety na produktach spożywczych są przede wszystkim nośnikiem ważnych z informacji dla klientów. Dzięki nim mogą podejmować bardziej świadome decyzje podczas robienia zakupów i wybierać towary, które pozwolą im na przestrzeganie zasad zdrowego żywienia. Oprócz tego etykiety umieszczane są w trosce o bezpieczeństwo konsumentów, zwłaszcza tych cierpiących na różnego typu alergie pokarmowe.

Jakie informacje znajdują się na etykietach produktów spożywczych?

Zgodnie z przepisami na etykiecie produktów spożywczych muszą pojawić się konkretne dane. Klient może na nich znaleźć takie informacje jak:

  • nazwa danego towaru;
  • lista składników obecnych w produkcie spożywczych – wykaz rozpoczyna się od składników występujących w największej ilości. W tej sekcji etykiety powinny znaleźć się także nazwy wszelkich substancji pomocniczych. Co ważne, składniki będące potencjalnymi alergenami muszą być odpowiednio oznaczone (np. przy pomocy pogrubionej czcionki). Listy składników nie stosuje się w przypadku takich produktów jak: świeże owoce i warzywa, woda gazowana, masło, ser, drożdże, guma do żucia, ocet, a także fermentowane mleko oraz śmietana i śmietanka, jeśli nie są dodane do nich dodatkowe składniki. Wykaz nie jest też dostępny w przypadku artykułów spożywczych zawierających tylko jeden składnik;
  • data minimalnej trwałości lub termin, w którym produkt jest przydatny do spożycia;
  • ilość netto produktu lub liczba sztuk w danym opakowaniu;
  • informacje pozwalające zidentyfikować producenta (adres firmy);
  • kraj lub miejsce, z którego pochodzi żywność;
  • warunki właściwego przechowywania jedzenia;
  • sposób użycia lub przygotowania danego produktu;
  • wartość odżywcza żywności (w przeliczeniu na 100 g lub 100 ml);
  • numer partii produkcyjnej;
  • w przypadku alkoholu – jego procentowa zawartość, o ile wynosi więcej niż 1,2%.

Co ważne, etykiety zawsze muszą znajdować się w widocznym, łatwo dostępnym miejscu na opakowaniu produktu i nie mogą być usuwalne. Powinny również wyróżniać się jak największą czytelnością i zrozumiałością, aby każdy klient w łatwy sposób dotarł do interesujących go informacji. Nie mogą też wprowadzać konsumentów w błąd ani pomijać istotnych danych. Co ważne, zawarte na etykietach informacje nie powinny być ukryte np. pod innego typu naklejką lub przerwane przez grafikę, nadruk lub inny materiał.

Zostaw odpowiedź

Twój e-mail nie zostanie opublikowany