Rower cargo, zwłaszcza w wersji elektrycznej, zyskuje w Polsce coraz większą popularność. Można nim przewozić zakupy, dzieci czy nawet większe bagaże wygodnie, bezpiecznie i ekologicznie. W wielu europejskich miastach rower elektryczny stał się już codziennym środkiem transportu, a trend ten coraz śmielej dociera także do polskich ulic. Co warto o nim wiedzieć?
Rower elektryczny a polskie przepisy
Zgodnie z ustawą Prawo o ruchu drogowym, rower elektryczny traktowany jest jak tradycyjny rower, o ile spełnia kilka warunków. Silnik wspomagający nie może mieć mocy większej niż 250 W, a wspomaganie ma działać wyłącznie, gdy rowerzysta pedałuje. Dodatkowo prędkość wspomagana elektrycznie nie może przekraczać 25 km/h.
Jeśli rower mieści się w tych ramach, nie trzeba go rejestrować ani posiadać prawa jazdy. Można też swobodnie poruszać się nim po drogach i pasach rowerowych oraz – w określonych sytuacjach – po chodnikach. Dzięki temu rower elektryczny staje się atrakcyjną i tanią alternatywą dla samochodu czy skutera w codziennym przemieszczaniu się po mieście.
Gdzie w tym wszystkim rower cargo?
Rower cargo to pojazd przystosowany do przewożenia ładunków. Polskie przepisy nie wprowadzają dla niego odrębnych definicji – obowiązują te same regulacje, co w przypadku innych rowerów. Oznacza to, że rower cargo elektryczny, spełniający warunki wymienione w ustawie (moc, prędkość, wspomaganie), traktowany jest tak samo, jak klasyczny rower elektryczny.
Dzięki temu właściciele nie muszą posiadać prawa jazdy ani rejestrować pojazdu. Nie ma też obowiązku wykupywania ubezpieczenia.
Bezpieczeństwo i obowiązki użytkownika
Choć przepisy nie nakładają dodatkowych restrykcji na rowery cargo, trzeba pamiętać o kwestiach bezpieczeństwa. Jeśli pojazd służy do przewożenia dzieci, należy zadbać o odpowiednie siedziska i pasy. Kierujący musi mieć pełną kontrolę nad rowerem, a transportując większe gabaryty, wymagana jest ostrożność podczas skręcania i pokonywania wąskich przejazdów.
Dobrą praktyką jest także wykupienie dobrowolnego ubezpieczenia OC lub NNW. Nie jest ono wymagane, ale w przypadku rowerów cargo – często poruszających się z dziećmi lub przewożących cięższe ładunki – jest to dodatkowe zabezpieczenie i spokój ducha.
Polska a inne kraje
Przepisy dotyczące rowerów elektrycznych i cargo w Polsce są zgodne z regulacjami Unii Europejskiej. Podobne limity mocy i prędkości obowiązują w Niemczech, Holandii czy Francji. W wielu miastach zachodniej Europy rowery cargo to ważny element miejskiej mobilności, a lokalne samorządy wprowadzają programy dopłat, by zachęcić mieszkańców do korzystania z tego typu pojazdów.
W Polsce, rosnące zainteresowanie elektrycznymi rowerami sprawia, że dużo częściej widzimy dwukołowce cargo na ulicach Warszawy, Gdańska czy Krakowa. Coraz więcej osób traktuje je, jako praktyczną alternatywę dla samochodu – zwłaszcza w zatłoczonych miastach, gdzie liczy się zarówno mobilność, jak i ekologia.