Together Magazyn » Art. zewnętrzny » Elektryczny rower cargo – co mówią o nim polskie przepisy?
togethermagazyn.pl

Elektryczny rower cargo – co mówią o nim polskie przepisy?

Rower cargo, zwłaszcza w wersji elektrycznej, zyskuje w Polsce coraz większą popularność. Można nim przewozić zakupy, dzieci czy nawet większe bagaże wygodnie, bezpiecznie i ekologicznie. W wielu europejskich miastach rower elektryczny stał się już codziennym środkiem transportu, a trend ten coraz śmielej dociera także do polskich ulic. Co warto o nim wiedzieć?

Rower elektryczny a polskie przepisy

Zgodnie z ustawą Prawo o ruchu drogowym, rower elektryczny traktowany jest jak tradycyjny rower, o ile spełnia kilka warunków. Silnik wspomagający nie może mieć mocy większej niż 250 W, a wspomaganie ma działać wyłącznie, gdy rowerzysta pedałuje. Dodatkowo prędkość wspomagana elektrycznie nie może przekraczać 25 km/h.

Jeśli rower mieści się w tych ramach, nie trzeba go rejestrować ani posiadać prawa jazdy. Można też swobodnie poruszać się nim po drogach i pasach rowerowych oraz – w określonych sytuacjach – po chodnikach. Dzięki temu rower elektryczny staje się atrakcyjną i tanią alternatywą dla samochodu czy skutera w codziennym przemieszczaniu się po mieście.

Zobacz także:  Jak wybrać najlepszy prezent dla mężczyzny?

Gdzie w tym wszystkim rower cargo?

Rower cargo to pojazd przystosowany do przewożenia ładunków. Polskie przepisy nie wprowadzają dla niego odrębnych definicji – obowiązują te same regulacje, co w przypadku innych rowerów. Oznacza to, że rower cargo elektryczny, spełniający warunki wymienione w ustawie (moc, prędkość, wspomaganie), traktowany jest tak samo, jak klasyczny rower elektryczny.

Zobacz także:  Jak przygotować się do wizyty u ginekologa?

Dzięki temu właściciele nie muszą posiadać prawa jazdy ani rejestrować pojazdu. Nie ma też obowiązku wykupywania ubezpieczenia.

Bezpieczeństwo i obowiązki użytkownika

Choć przepisy nie nakładają dodatkowych restrykcji na rowery cargo, trzeba pamiętać o kwestiach bezpieczeństwa. Jeśli pojazd służy do przewożenia dzieci, należy zadbać o odpowiednie siedziska i pasy. Kierujący musi mieć pełną kontrolę nad rowerem, a transportując większe gabaryty, wymagana jest ostrożność podczas skręcania i pokonywania wąskich przejazdów.

Dobrą praktyką jest także wykupienie dobrowolnego ubezpieczenia OC lub NNW. Nie jest ono wymagane, ale w przypadku rowerów cargo – często poruszających się z dziećmi lub przewożących cięższe ładunki – jest to dodatkowe zabezpieczenie i spokój ducha.

Zobacz także:  Laptop na studia – jaki model wybrać?

Polska a inne kraje

Przepisy dotyczące rowerów elektrycznych i cargo w Polsce są zgodne z regulacjami Unii Europejskiej. Podobne limity mocy i prędkości obowiązują w Niemczech, Holandii czy Francji. W wielu miastach zachodniej Europy rowery cargo to ważny element miejskiej mobilności, a lokalne samorządy wprowadzają programy dopłat, by zachęcić mieszkańców do korzystania z tego typu pojazdów.

W Polsce, rosnące zainteresowanie elektrycznymi rowerami sprawia, że dużo częściej widzimy dwukołowce cargo na ulicach Warszawy, Gdańska czy Krakowa. Coraz więcej osób traktuje je, jako praktyczną alternatywę dla samochodu – zwłaszcza w zatłoczonych miastach, gdzie liczy się zarówno mobilność, jak i ekologia.

5/5 – (1 głosów)
Szanowni Państwo,
Together Magazyn

W dniu 25 maja 2018 r. weszło w życie Rozporządzenie o Ochronie Danych Osobowych (RODO), czyli Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE. Jego celem jest unowocześnienie oraz ujednolicenie regulacji dotyczących ochrony danych osobowych obowiązujących na terenie Unii Europejskiej.

Niezbędne pliki cookies

Aby strona działała poprawnie pliki cookie powinny być włączone przez cały czas.

Pliki cookie innych firm

Włączenie tych plików cookie pomaga nam ulepszać naszą stronę.