Badanie nie pozostawiają złudzeń. Dzieci od najmłodszych lat ulegają wpływom kulturowych stereotypów, również tym, zgodnie z którymi kobiety mają być mniej inteligentne niż mężczyźni. Dziewczynki już od 5 roku życia zaczynają tracić wiarę w siebie i w swoje możliwości. Barbie kampanią społeczną z hasłem przewodnim #CloseTheDreamGap #MożeszByćKimChcesz chce przerwać taki tok myślenia, bo przecież każda z nas może, być kim chce, a wiedzieć o tym powinnyśmy od najmłodszych lat!
Barbie walczy o wiarę w siebie!
W 2018 roku tuż przed Międzynarodowym Dniem Dziewczynek przypadającym na 11 października marka Mattel ogłosiła, że rozpoczyna walkę z dyskryminacją ze względu na płeć i startuje z globalną inicjatywą mającą na celu podniesienie świadomości na temat czynników, które ograniczają i uniemożliwiają dziewczętom wykorzystanie w pełni ich potencjału.
Badania sfinansowane przez Barbie wykonane przez naukowców z New York University, University of Illinois i Princeton University, wykazały że dziewczynki mające zaledwie pięć lat, uważają się za mniej inteligentne niż chłopcy i zaczynają tracić zaufanie do własnych kompetencji. W Stanach Zjednoczonych jest to określane jako „Dream Gap”, czyli „luka marzeń” ale podobne trendy obserwowane są na całym świecie. Statystyki szokują! Dziewczęta mają 3 razy mniejszą szansę na otrzymanie zabawki związanej z nauką niż chłopcy, rodzice są dwa razy bardziej skłonni zapytać Google „czy mój syn jest uzdolniony?” niż „czy moja córka jest uzdolniona?”
Barbie jako marka skierowana właśnie do dziewczynek staje naprzeciw boleśnie utartym stereotypom ograniczającym ich wiarę w siebie. Poprzez globalny zasięg inicjatywy, firma produkująca najsłynniejszą lalkę na świecie, chce stworzyć zasoby, wsparcie i zasiać w małych dziewczynkach wiarę w brak jakichkolwiek ograniczeń oraz w to, że mogą być kimkolwiek tylko zechcą.
Stereotypy, które krzywdzą
Panujące na świecie stereotypy mówiące o tym, że to mężczyźni inteligencją dominują nad kobietami, to nie tylko kwestia wychowania i tego, co dzieci czerpią z domów. Takie myślenie utrwalane jest również przez utarte zachowania czy media. Reklamy, bajki, popularne programy rozrywkowe i seriale, wpływają na sposób myślenia i postrzegania, a to wszystko nie pozostaje bez echa. Wpajane delikatnie i subtelnie latami stereotypy i uprzedzenia mają ogromny wpływ na przyszłe wybory kobiet, m.in. te dotyczące ścieżki zawodowej. Kobiety często z góry zakładają, że w świecie zdominowanym przez mężczyzn nie mają szans na prestiżowe stanowiska, efekt jest taki, że sięgają po nie znacznie rzadziej niż tzw. płeć brzydka.
– Od 1959 roku Barbie zainspirowała nieograniczony potencjał każdej dziewczyny i wierzymy, że wzmocnienie ich w młodym wieku jest katalizatorem dla uwolnienia ich pełnego potencjału – powiedziała Lisa McKnight, dyrektor generalny i wiceprezes Barbie. – Celem The Dream Gap Project jest wykorzystanie globalnych platform Barbie do edukacji społeczeństwa na temat uprzedzeń związanych z płcią i zainspirowania wszystkich wspierających dziewczyny do dołączenia do nas, ponieważ nie możemy tego zrobić samodzielnie – dodaje.
Pojęcie luki marzeń jest wciąż stosunkowo nową koncepcją, a badanie nad tą materią są jeszcze bardzo ubogie. Aby to zmienić, rozszerzyć badania i dowiedzieć się więcej o dziewczynkach na całym świecie marka Barbie rozpoczęła współpracę z profesorem Andriejem Cimpianem z New York University oraz z lokalnymi naukowcami.
Inicjatyw Dream Gap
Twórcy inicjatywy Dream Gap, agencja BBDO San Francisco oraz Mattel, w krótkim spocie przedstawiają wyniki badań społecznych nad uprzedzeniami i nierównym traktowaniem kobiet, te informacje przekazywane są ustami małych dziewczynek występujących w reklamówkach, taki zabieg nie pozwala widzowi, być obojętnym wobec tego, co słyszy…
Podstawowe założenia kampanii to zwiększenie świadomości poprzez treści kierowane do dorosłych, dzięki którym dowiedzą się, jak mogą wspierać dziewczynki w budowaniu ich wiary w siebie. Jej adresatami są przede wszystkim rodzice, ale również pracodawcy, bo to ich decyzje, sposób postrzeganie świata oraz myślenie ponad podziałami ma ogromny wpływ na sukcesy i wybory kobiet.
Barbie – wzór do naśladowania
Martyna Wojciechowska słynna dziennikarka i podróżniczka to pierwsza Polka i kobieta spoza USA, zaproszona do programu Barbie Shero, odznaczona laleczką z tej serii. Firma Mattel nagradza nią kobiety, które nie boją się spełniać swoich marzeń, nierzadko stając naprzeciw panującym konwenansom. Martyna Wojciechowska otrzymała to wyróżnienie za wyjątkową pasję, wewnętrzną siłę i determinację w osiąganiu celów, na miarę swojej pięknej płci.
W ramach Barbie Shero, Mattel wyjątkowymi lalkami wyróżnił także m.in. Ava DuVernay – pierwsza Afroamerykanka, reżyserka i producentka, nagrodzona na festiwalu Sundance za film „Middle of Nowhere”, Amelię Earhart amerykańską pilotkę, dziennikarkę i poetkę, która w 1928 jako pierwsza kobieta na świecie przeleciała nad Atlantykiem,oraz Ashley Graham – najsłynniejszą modelkę XXL.
Autor: Katarzyna Paluch