Amortyzatory to przez wielu kierowców zapomniany element auta. Na jego wymianę właściciele decydują się, dopiero kiedy jest mocno zużyty. Amortyzatory odgrywają ważną rolę w samochodzie, ponieważ umożliwiają komfortową jazdę nawet po nierównych drogach. Mają wpływ na bezpieczeństwo podczas jazdy. Amortyzator jest zasadniczą częścią układu zawieszenia, a jego zadaniem jest tłumienie drgań, stabilizacja toru jazdy, a także utrzymanie w odpowiedniej pozycji sprężyny zawieszenia. Odpowiada on również za zachowanie ciągłego kontaktu kół samochodu z nawierzchnią, po której się porusza.
Jak działają amortyzatory?
Amortyzatory odgrywają ważną rolę w systemie bezpieczeństwa samochodu – zapewnia kontakt z podłożem w możliwie najdłuższym czasie. Wpływają na przyczepność podczas pokonywania zakrętów i podczas hamowania zwłaszcza na wyboistej drodze. Należy pamiętać, że amortyzatory decydują także pośrednio o poprawnym działaniu elektronicznych systemów wspomagania jazdy takich jak ABS czy ESP.
Rodzaje amortyzatorów
Najczęściej montowanymi w samochodach amortyzatorami są: amortyzator olejowy i gazowy. Amortyzator olejowy składa się z dwóch zaworów, przez które przepływa ciecz – olej, niwelujący drgania. Zapewnia wysoki komfort jazdy. Jego wadą jest mniejsza siła tłumienia oraz zmniejszenie przyczepności pojazdu do drogi. W okresie zimowym kierowca i pasażerowie bardziej odczuwają nierówność drogi. Nie można ich regulować i dostosowywać do swoich potrzeb. Można je wymienić samodzielnie lub powierzyć wykonanie usługi wymiany amortyzatorów Szczecin www.cemot.pl/oferta/mechanika-i-diagnostyka specjalistom. Amortyzatory gazowe posiadają we wnętrzu cylindra zbiornik z cieczą, który jest oddzielony od zbiornika z mieszanką gazu. Są montowane w nowoczesnych samochodach, ponieważ gaz sprawdza się lepiej w niwelowaniu drgań, bo zminimalizuje tarcie w łożyskach. Amortyzatory gazowe zapewniają lepszą przyczepność pojazdu i są odporniejsze na warunki atmosferyczne. Gaz nie zmienia swoich parametrów pod wpływem temperatury otoczenia. Ma lepszą przyczepność na oblodzonej lub mokrej drodze. Można indywidualnie regulować parametry ich pracy. Wymiana amortyzatorów gazowych Szczecin jest prosta a przedniej osi, ponieważ są one dobrze widoczne i bez większego wysiłku można je odkręcić.
Okres użytkowania amortyzatorów
Żywotność amortyzatorów szacowana jest na około 60-80 tys. km. Osoby, które jeżdżą po trudnym terenie, muszą się liczyć z tym, że amortyzatory zużyją się po połowie takiego dystansu. Najlepiej kontrolować je co roku albo po przejechaniu około 20 tys. km, kiedy wykonają około 10 mln cykli roboczych. Jeśli będzie potrzebna wymiana amortyzatorów, mechanik ma obowiązek poinformować o tym klienta. Zużyty amortyzator może być groźny dla bezpieczeństwa jazdy, ponieważ nie ma stałego kontaktu z podłożem i powoduje częstsze włączanie systemu ABS i wydłużenie drogi hamowania, co w wielu sytuacjach może skończyć się wypadkiem. Niesprawny amortyzator sprawia, że samochód jest rozbujany i traci przyczepność. Jeżeli kierowca odczuje zwiększone kołysanie nadwozia, nadmierne przenoszenie drgań na karoserię samochodu; słyszalne stukanie, skrzypienie lub piszczenie podczas jazdy na nierównościach, to znaczy, że coś niedobrego dzieje się z amortyzatorem. Amortyzator trzeba bezwzględnie wymienić, jeżeli doszło do korozji tłoka lub wycieku oleju. Wymiana amortyzatora Szczecin kosztuje 100-120 zł w zależności od tego, czy trzeba wymienić amortyzator przedni, czy tylny.
Przebieg wymiany amortyzatora
Amortyzatory wymienia się osiami: albo dwa przednie, albo dwa tylne. Wymiana parami jest konieczna ze względu na funkcję amortyzatora. Zamontowany nowy amortyzator w parze ze starym, będzie posiadał odmienną charakterystykę pracy, co będzie skutkowało różnym skokiem oraz odmienną reakcją na nierówności. Powyższe rozbieżności negatywnie wpływają na bezpieczeństwo podróżowania. Przy wymianie amortyzatorów Szczecin www.cemot.pl/cennik mechanik zakłada dwa nowe amortyzatory o tej samej charakterystyce i tych samych właściwościach. Amortyzatory należy wymieniać na nowe, ponieważ wymiana używanych na kolejne używane, które są tylko trochę w lepszym stanie, mija się z celem. Tanie zamienniki amortyzatorów dobrych marek mają gorszą żywotność i wytrzymałość. W przypadku tanich amortyzatorów są problemy z uznawaniem gwarancji. Interesującą ofertą są amortyzatory ze średniej półki cenowej. Bez względu na to, czy mamy do czynienia z amortyzatorem gazowym, czy olejowym, amortyzatory mają ten sam cel – oba mają tłumić drgania. Ich cechą wspólną jest element roboczy zwany tłokiem, który porusza się w górę i w dół cylindra.
Dobrą praktyką jest wymiana wraz z amortyzatorami wszelkiego rodzaju poduszek, osłon i łożysk. Przy okazji wymiany amortyzatorów Szczecin warto sprawdzić także inne elementy zawieszenia takie jak: sworznie, wahacze i łączniki. Na wymianie amortyzatorów nie warto oszczędzać, ponieważ jest to część pojazdu, która odpowiada w dużej mierze za bezpieczeństwo kierowcy i pasażerów w czasie jazdy.