Together Magazyn » Aktualności » Smartfon w rękach przedszkolaka – fatalne wyniki najnowszych badań
mała dziewczynka ogląda bajki na smartfonie

Smartfon w rękach przedszkolaka – fatalne wyniki najnowszych badań

Technologia coraz bardziej staje się integralną częścią naszego codziennego życia – to oczywiste. Coraz częściej pojawiają się dyskusje na temat potencjalnych zagrożeń, jakie niesie ze sobą nadmierne korzystanie z urządzeń mobilnych przez dzieci. Z jednej strony, obserwujemy rosnącą tendencję do spędzania przez najmłodszych znacznych ilości czasu ze smartfonem w ręku – co budzi zaniepokojenie wśród rodziców, pedagogów oraz specjalistów zajmujących się zdrowiem i rozwojem dzieci. Z drugiej strony, pojawia się pytanie o konkretne, mierzalne skutki takiego zachowania.

Może jednak zagrożenie wcale nie jest aż takie wysokie, a jeśli, to jakie dokładnie są konsekwencje takiego nadmiernego korzystania z urządzeń mobilnych przez przedszkolaki? Jakie problemy mogą wynikać z tego dla ich zdrowia psychicznego, fizycznego oraz rozwoju poznawczego? Odpowiedzi na te pytania stają się kluczowe w kontekście sensu poszukiwania skutecznych metod ograniczenia czasu spędzanego przez dzieci na smartfonach oraz promowania zdrowszych alternatyw dla ich rozwoju.

Wprowadzenie do badania

Badanie zostało przeprowadzone przez zespół naukowców z Międzynarodowego Centrum Badań nad Chorobami w Dhace, pod kierownictwem Faruq Abdulla, na grupie 400 przedszkolaków w wieku 3-5 lat. Wyniki dobitnie pokazały, jak ważne jest monitorowanie czasu spędzanego przez dzieci na urządzeniach mobilnych. Podkreślają one również wpływ tego czasu na ich rozwój psychologiczny, fizyczny i poznawczy.

Alarmujące statystyki: Problematic Smartphone Use (PSU) wśród najmłodszych

Zgodnie z wynikami, około 86% badanych dzieci zalicza się do grupy użytkowników smartfonów z problemami (PSU) – Problematic Smartphone Use, co oznacza niewłaściwe lub nadmierne korzystanie z tych urządzeń. Nadmierne korzystanie o którym tu mowa, może zakłócać codzienne życie, upośledzać funkcje społeczne i/lub prowadzić do problemów psychologicznych i/lub behawioralnych. Wśród dzieci z grupy przekraczającej zalecany czas dobowy, 29% uznano za użytkowników o silnie problematycznym zachowaniu. Badanie wykazało, że przedszkolaki z PSU korzystają ze smartfonów średnio 2,74 godziny dziennie, co znacznie przekracza zalecane normy, które w tym przedziale wiekowym wynoszą od 0 do 1 godziny na dobę.

Czynniki ryzyka i konsekwencje dla zdrowia: głębsze analizy wyników badania

Badanie wykazało że czynniki takie jak nadużywanie smartfonów przez rodziców, ich wykształcenie, zawód, dochód rodziny oraz wiek matki miały znaczący wpływ na prawdopodobieństwo przekraczania zalecanego czasu ze smartfonem u dzieci. Co więcej, stwierdzono, że zarówno umiarkowane, jak i poważne PSU mają negatywny wpływ na zdrowie przedszkolaków. Ci z silnie problematycznym użytkowaniem smartfonów, czyli przekraczającym 2,74 godziny na dobę, mieli aż o 6,03 razy większe prawdopodobieństwo wystąpienia problemów psychologicznych i o 3,29 razy większe prawdopodobieństwo wystąpienia problemów fizycznych w porównaniu z grupą dzieci korzystających z urządzeń elektronicznych do godziny dziennie.

Podsumowanie

Te alarmujące statystyki podkreślają potrzebę przyjęcia przez rodziców świadomej strategii w zakresie korzystania ze smartfonów przez ich dzieci. Ograniczanie czasu spędzanego na urządzeniach, promowanie zdrowych nawyków korzystania oraz zaangażowanie dzieci w inne formy aktywności mogą pomóc w zapobieganiu PSU i wspieraniu zdrowego rozwoju naszych najmłodszych.

Zdajemy sobie sprawę, że w dzisiejszych czasach ograniczenie dostępu do technologii może wydawać się trudne, jednak skutki nadmiernego korzystania z urządzeń mobilnych przez dzieci są bardziej opłakane, niż wielu z nas mogło przypuszczać. Warto więc już od najmłodszych lat zachęcać dzieci do sięgania po klocki, układanki, pobierać z sieci kolorowanki do druku oraz angażować je w aktywności fizyczne, takie jak wspólne spacery, jazda na rowerze czy zabawy na świeżym powietrzu. Te proste zmiany mogą znacząco przyczynić się do ograniczenia czasu spędzanego przez dzieci na smartfonach i tabletach.

Nasz mózg przez setki tysięcy lat ewolucji nie przeszedł znaczących zmian, a ostatnie dekady przyniosły wykładniczy wzrost ilości danych i informacji, z którymi musimy się codziennie mierzyć. Jak pokazuje powyższe badanie, taki natłok informacji nie jest obojętny dla ludzkiego organizmu, szczególnie w tak delikatnej fazie, jaką jest wczesny rozwój dziecka. Wspieranie zdrowego rozwoju naszych najmłodszych poprzez świadome ograniczanie ich ekspozycji na technologię jest kluczowe dla ich przyszłego dobrostanu.

Źródło informacji: (NCBI) National Center for Biotechnology Information
Grafika: Obraz autorstwa rawpixel.com na Freepik

5/5 – (14 głosów)