Na początku musimy sobie wyjaśnić, czym w ogóle jest Big Data, czyli termin, który pojawia się ostatnio bardzo często w wielu różnych zagadnieniach? Otóż pod tą nazwą kryje się po prostu przetwarzanie ogromnych zbiorów danych. Tak w sporym uproszczeniu komputery gromadzą mnóstwo danych, które następnie porządkują specjalne algorytmy i wyszukują interesujących z danego punktu widzenia powiązań. Takie rozwiązania stosowane są przez liczne gałęzie rynku — marketing, rozrywkę (nawet w kasynach internetowych, takich jak bruce bet casino), sport i w wielu innych.
Ale bardzo specyficznie wygląda zastosowanie analizy Big Data w branży bukmacherskiej, która nieodłącznie wiąże się ze sportem. W rzeczywistości innowacyjne rozwiązania oparte o Big Data są już wykorzystywane do poprawy wyników na boisku i relacji między klubem a kibicami oraz do przygotowywania zakładów sportowych. Celem tej technologii — która stała się „asem w rękawie” przy planowaniu taktycznym w różnych segmentach biznesowych, a ostatnio w sporcie, gdzie przewidywalność robi istotną różnicę — jest interpretacja i wyciąganie wartościowych wniosków z gigantycznej ilości danych, które podlegają mutacjom i multiplikacjom w czasie rzeczywistym.
Wykorzystanie Big Data w sporcie i w zakładach sportowych
Big Data służy do przewidywania za pomocą statystyk możliwości rozwoju gry i definiowania najlepszych strategii. Przykładowo w piłce nożnej na podstawie historii zagrań, strzałów, odległości, skuteczności strzałów i innych często wykonywanych przez drużyny zagrań można zoptymalizować strategię i taktykę na kolejny mecz, a nawet na cały sezon. Możliwe jest również sprawdzenie ryzyka kontuzji zawodnika, aby zapobiec potencjalnym urazom, które mogłyby nawet zagrozić jego karierze.
Zastosowanie Big Data w scenariuszu sportowym rozciąga się również na analizę zachowań kibiców i ich preferencji przy zakupie produktów związanych z ich ulubioną drużyną. Chodzi o inwestowanie w statystyki, które wspomogą działania marketingowe i tym samym zagwarantują rekordowe współczynniki konwersji wspomagające zarówno aktywa finansowe klubu, jak i zbudują oddaną i zjednoczoną bazę kibiców. Dzięki technologii klub jest w stanie zrozumieć uczucia fanów i stworzyć warunki umożliwiające drużynie i publiczności pozytywną interakcję w każdych okolicznościach.
Big Data w zakładach sportowych
Big Data mówi nam o czystych i twardych statystykach, niewątpliwie parametryzuje wszystko i przelicza na liczby wszystkie ataki, zagrywki, wszystkie najdrobniejsze nawet detale i wszystkie występy drużynowe i indywidualne. Big Data jest coraz bardziej obecne wszędzie, oczywiście przede wszystkim w piłce nożnej i dyscyplinach typowo amerykańskich jak:
- koszykówka (NBA)
- baseball (MLB),
- hokej (NHL),
- lub futbol amerykański (NFL),
ale ma oczywiście również znaczący wpływ na zakłady sportowe.
Dzisiaj postaramy się porozmawiać trochę o tym wszystkim, chcąc rzucić trochę światła na ten temat. Jest on jednak bardzo złożony, więc siłą rzeczy zaledwie liźniemy go tylko powierzchownie.
Big Data w piłce nożnej
Zespoły futbolowe przyjęły rozwiązania oparte Big Data, chcąc wiedzieć jak najwięcej o zawodnikach, instalując systemy GPS na kamizelkach treningowych lub koszulkach, które noszą gracze i zbierając dane czy to za pośrednictwem satelity, czy systemów stacjonarnych na boiskach treningowych i na stadionie.
Wiedza o tym, jak i kiedy zawodnik porusza się z dużą prędkością, co robi i w której strefie się znajduje w każdym momencie meczu, jest niezbędna zarówno zespołom technicznym, jak i medycznym.
Mówimy także o systemach monitorowania serca w czasie rzeczywistym i wiedzy o tym, jak dany gracz czuje się od strony fizycznej, jeszcze zanim zacznie wskazywać na uraz lub konieczność zmiany z uwagi na zmęczenie. Pomaga to na przykład zapobiegać kontuzjom lub nadmiernemu eksploatowaniu zawodnika.
Big Data jest ważne, pomaga nie tylko w części techniczno-taktycznej na poziomie treningowym, ale także na poziomie fizjologicznym zawodników. To po prostu przydatna wiedza na temat tego, jak wydobyć to, co najlepsze z każdego z czynników, przeanalizować i lepiej zrozumieć formę lub wydajność fizyczną każdego gracza.
Big Data a zakłady sportowe
Dane i więcej danych, niezliczona ilość informacji pochłaniana jest i przetwarzana przez złożone systemy i algorytmy obstawiania, o których już tutaj mówiliśmy, a które pozwalają na tworzenie kompletnych scenariuszy przewidujących wynik danego spotkania. Wiedza o tym, co zrobić z takimi danymi, również jest tego częścią, dlatego firmy coraz bardziej się rozwijają i coraz więcej inwestują w swoje oprogramowanie, aby uzyskiwać pożądane efekty.
Podejmowanie decyzji w oparciu o dane jest lepsze niż podejmowanie decyzji w oparciu o intuicję lub podejrzenia. Dziś Big Data może decydować w kilku dziedzinach i w kilku dyscyplinach sportowych, najprawdopodobniej mogłoby to być coś do dodania dla tych, którzy uprawiają sport.
Przejdźmy teraz do części, która nas najbardziej interesuje, czyli zakładów i wpływu Big Data na branżę zakładów sportowych. Jak już wspomnieliśmy, bukmacherzy także dysponują tymi wewnętrznymi danymi. Co więcej, nieoficjalnie wiadomo, że wielkie kluby, które mają podpisane kontrakty sponsorskie z firmami bukmacherskimi, przekazują im także ogromne zbiory danych na temat swoich zawodników, co pozwala bukmacherom precyzyjniej dostrajać swoje kursy.
Ale to jeszcze nie wszystko. Dane, które przekazuje bukmacherowi każdy z graczy, jeśli zostaną odpowiednio przetworzone, mogą nawet pomóc w tworzeniu nowej oferty i atrakcyjnych promocja. Świadomość, że użytkownicy obstawiają częściej i za większe pieniądze, gdy odbywa się mecz rundy pucharowej Ligi mistrzów lub mistrzostw świata, w oczywisty sposób zapewnia im szansę na udostępnienie atrakcyjniejszych promocji podczas tych rozgrywek.