Together Magazyn » Art. zewnętrzny » Marka w świetle prawa i mity z tym związane
Marka w świetle prawa i mity z tym związane

Marka w świetle prawa i mity z tym związane

W świecie biznesu, marka to nie tylko logo czy nazwa. To obietnica i reputacja, które definiują firmę. Niezależnie od tego, czy prowadzisz mały biznes, czy wielonarodowy konglomerat, ochrona marki to must have w dłuższej perspektywie. Niestety, wokół tego tematu krąży wiele mitów, które wywołują wiele szkód. W tym artykule rozwiewam najpopularniejsze z nich.

Co mówią przepisy na temat brandu?

Znak towarowy to wszelkiego rodzaju oznaczenie, które służy do odróżnienia towarów lub usług jednej firmy od towarów lub usług innych firm. Może on przyjmować różne formy, w tym nazwy, logo, symbole, wzory, dźwięki, zapachy, a nawet kolory.

W praktyce, firmowy brand pomaga konsumentom zidentyfikować źródło produktu lub usługi, a jednocześnie umożliwia firmom budowanie swojej marki i reputacji na rynku. Wiele firm wykorzystuje marki jako narzędzie marketingowe do wyróżniania swoich produktów lub usług od konkurencji.

Ochrona prawna marki daje jego właścicielowi wyłączne prawo do korzystania z niego w odniesieniu do określonych towarów lub usług. To oznacza, że bez zgody właściciela znaku, inne przedsiębiorstwa nie mogą stosować znaku identycznego lub zbliżonego do tego, który jest zastrzeżony, szczególnie w przypadku produktów lub usług, które są podobne lub identyczne do tych, dla których znak towarowy został zarejestrowany. Dodatkowo, właściciel marki posiada prawo do wystąpienia na drogę sądową w przypadku nieuprawnionego wykorzystania jego znaku.

Zobacz również ile kosztuje zastrzeżenie znaki towarowego: https://www.kancelarialech.pl/koszt-zastrzezenia-znaku-towarowego/ 

5 mitów na temat zabezpieczenia brandu

MIT 1. Symbol ® przy marce oznacza, że produkty są oryginalne

Jednym z najbardziej rozpowszechnionych mitów jest przekonanie, że symbol ® przy logo gwarantuje oryginalność produktów. W rzeczywistości, symbol ®, czyli litera R umieszczona w kółku, oznacza, że dana nazwa lub logo zostały oficjalnie zarejestrowane jako znak w Urzędzie Patentowym. To jest formalne potwierdzenie, że dana marka jest prawnie chroniona, a jej właściciel ma wyłączne prawa do jej używania w odniesieniu do określonych towarów lub usług.

Ważne jest, aby pamiętać, że bezprawne używanie symbolu ® jest karane i może skutkować nałożeniem grzywny. Jeżeli Twoja marka nie jest chroniona, ale chcesz ją oznaczyć jako znak towarowy, możesz użyć symbolu TM. Ten symbol informuje innych, że traktujesz daną nazwę lub logo jako markę handlową, choć nie jest ono formalnie zarejestrowane i chronione w Urzędzie Patentowym.

MIT 2. Wymyśliłem nazwę, więc mam do niej prawa autorskie

Jest to popularny mit, że wymyślenie nazwy automatycznie zapewnia ochronę praw autorskich. Niestety, w rzeczywistości sprawa jest nieco bardziej skomplikowana. Zazwyczaj pojedyncze słowa, w tym także nowo utworzone, nie wykazują wystarczającego stopnia oryginalności, aby mogły być uznane za utwory chronione prawem autorskim. W takim przypadku, prawo autorskie nie będzie się rozciągać na nazwę Twojej firmy, ponieważ nie spełnia ona kryterium twórczości.

Co więcej, również logo przedsiębiorstwa nie zawsze podlega ochronie praw autorskich. Im więcej kreatywności i oryginalności zawiera logo, tym większe są szanse, że zostanie uznane za utwór objęty prawem autorskim.

W przypadku zarówno nazwy firmy, jak i logo, zaleca się zabezpieczyć te elementy, zgłaszając je do rejestracji w odpowiednim Urzędzie Patentowym. W ten sposób uzyskasz ochronę prawną, co pozwoli uniknąć nieporozumień i konfliktów związanych z ich wykorzystaniem przez konkurencję.

MIT 3. Zapłaciłem grafikowi za logotyp, więc jest moje

Niestety, nie jest to prawda. Prosta transakcja finansowa nie jest wystarczająca, aby logo stało się Twoją własnością. Aby nabyć prawa autorskie do logo, musisz podpisać umowę z grafikiem, która przeniesie te prawa na Ciebie. Ważne jest, aby ta umowa była spisana na piśmie, ponieważ tylko wtedy nabywasz pełne prawa do logo.

W przeciwnym razie, mimo że logo zostało stworzone na Twoje zlecenie, prawa do niego nadal należą do grafika. To oznacza, że jeśli zarejestrujesz takie logo w Urzędzie Patentowym, a nie posiadasz pisemnej umowy o przeniesieniu praw autorskich, grafik może w przyszłości podważyć Twoje prawa do logo. W świetle prawa, nie można zarejestrować znaku towarowego, który narusza prawa majątkowe lub osobiste innych osób.

MIT 4. Zarejestrowałem brand, więc mam monopol na nazwę

Istnieje powszechne przekonanie, że zarejestrowanie nazwy, zapewnia monopol na jej użycie. To jest jednak zbytnie uproszczenie. Rejestracja brandu nadaje Ci wyłączne prawo do używania tego znaku, ale ochrona ta ma pewne ograniczenia.

  • Ochrona ma charakter terytorialny. Oznacza to, że jeżeli chronisz swoją nazwę w Polsce, to na terenie innych krajów, np. w Hiszpanii, może istnieć firma o tej samej nazwie, zajmująca się podobną działalnością. 
  • Ochrona dotyczy określonego zakresu towarów i usług. Przy składaniu wniosku o rejestrację, musisz wskazać, jakie towary i usługi oferujesz pod danym oznaczeniem. Na przykład, jeżeli prowadzisz salon fryzjerski, inny przedsiębiorca produkujący maszyny rolnicze może działać pod tą samą nazwą. Nie ma tu ryzyka pomyłki dla konsumentów, ponieważ działacie w różnych sektorach. Wyjątkiem od tej zasady są znaki renomowane, takie jak Coca-Cola czy Adidas, które są chronione niezależnie od zakresu towarów i usług. 
  • Ostatnie ograniczenie dotyczy czasu ochrony. Prawa do znaku są przyznawane na okres 10 lat. Jeżeli nie przedłużysz ochrony po tym okresie, Twoje prawa do znaku towarowego wygasną. 

MIT 5. Rejestracja jest droga

Częstym przekonaniem jest, że rejestracja wiąże się z dużymi wydatkami. W rzeczywistości, jeżeli Twoja działalność ogranicza się tylko do terytorium Polski, koszt rejestracji wynosi od 890 zł. Na pierwszy rzut oka może to wydawać się dużą kwotą, ale warto zauważyć, że jest to opłata obejmująca aż 10 lat ochrony. Przeliczając na skalę miesięczną, koszt ten sprowadza się do kilku złotych.

Ten koszt obejmuje ochronę w jednej klasie towarów lub usług. Jeżeli działasz w więcej niż jednej klasie, musisz uwzględnić dodatkowe opłaty. Pomimo tych kosztów, rejestracja powinna być traktowana jako inwestycja.

Rozumienie tych mitów jest kluczowe dla każdego przedsiębiorcy, aby skutecznie chronić swoją markę i unikać potencjalnych problemów prawnych. Wiedza na temat prawnej ochronybrandu jest niezbędna dla każdego, kto prowadzi biznes i chce zabezpieczyć swoją pozycję na rynku. Jeżeli masz wątpliwości, skontaktuj się z ekspertem w tej dziedzinie – rzecznikiem patentowym.

5/5 – (1 głosów)