Co najmniej 220 uczniów z 9 szkół weźmie udział w trzeciej edycji „Lekcji przedsiębiorczości” w Gdańsku. W poprzednich dwóch wzięło udział ponad 600 uczniów. Organizatorzy twierdzą, że jest to pierwszy taki projekt w Polsce, wykorzystujący innowacyjne metody.
Lekcje Przedsiębiorczości to rozpoczęty w roku szkolnym 2014/2015 pilotażowy program miasta Gdańsk i Gdańskiego Inkubatora Przedsiębiorczości STARTER. Projekt jest unikatowym w Polsce programem edukacyjnym, który pozwala młodym ludziom rozwijać własne pomysły i zmieniać swoją szkołę. Jego celem jest zmiana sposobu uczenia przedsiębiorczości w gimnazjach i liceach poprzez wykorzystanie innowacyjnej metody, gamifikacji. To narzędzie opiera się na wykorzystaniu mechanizmów zaangażowania znanych z gier.
W tworzeniu programu pilotażowego uczestniczyli dyrektorzy i nauczyciele z gdańskich szkół oraz eksperci od gamifikacji. Projekt wpisany jest do strategii rozwoju miasta. Kinga Kuczyńska z Gdańskiego Inkubatora Przedsiębiorczości STARTER tłumaczy, że uczestnicy projektu podczas semestru szkolnego uczą się, jak w sposób przedsiębiorczy rozwinąć biznes. Na platformie internetowej lekcjeprzedsiebiorczosci.pl m.in. tworzą biznesplan, planują budżet oraz poznają sposoby badania rynku. Wyjaśniła, że przygotowane dla uczniów zadania oparte są na mechanizmach znanych z gier, dzięki temu uczniowie traktują je jako wyzwania, które ich intrygują i motywują do przejścia kolejnego etapu szkolenia.
W semestrze zimowym 2015/2016 w programie wzięło udział 11 reprezentacji z 8 gdańskich gimnazjów (260 uczniów). Druga tura obecnej edycji projektu rozpocznie się na początku marca, wraz z rozpoczęciem letniego semestru szkolnego. W poprzednim semestrze główne nagrody otrzymały cztery projekty gdańskich gimnazjalistów: ciastkarnia „Pyszne babeczki” stworzona przez uczennice Gimnazjum nr 8, „Babeczkowe Kino” opracowane przez klasę z Gimnazjum nr 11 oraz dwa projekty Gimnazjum nr 25, zajęcia z samoobrony i plan zakupu szafek szkolnych stworzony przez „Szafkarzy”.
Kuczyńska powiedziała, że „Szafkarze” podczas pięciominutowej prezentacji przedstawili problem, jakim są ciężkie plecaki szkolne oraz negatywne skutki, jakie wywołuje ich noszenie, a następnie przedstawili przemyślany biznesplan rozwiązujący ten problem, czyli budowę szafek dla uczniów w swojej szkole.
Uczniowie uczestniczący w projekcie przyznają, że jest to ciekawe doświadczenie; wielu z nich już teraz myśli o rozpoczęciu działalności gospodarczej. Gdańskie gimnazja mogą się jeszcze zgłaszać do udziału w projekcie. Szczegóły na www.lekcjeprzedsiebiorczosci.pl. Do tej pory zgłosiło się 9 szkół (ok. 220 uczniów).
Gdański Inkubator Przedsiębiorczości STARTER m.in. organizuje wydarzenia dotyczące startupów oraz dedykowane nowoczesnej edukacji. STARTER jest prowadzony i finansowany przez Gdańską Fundację Przedsiębiorczości, której fundatorem jest Miasto Gdańsk.