O wystawie czasowej
„W głębi odbicia” to unikatowe połączenie tradycji i nowoczesności. Oskar Zięta zaprojektowane przez siebie meble i obiekty rzeźbiarskie umieścił we wnętrzach Dworu Artusa i Domu Uphagena. To okazja, aby zobaczyć jak wyglądają obok siebie historyczne przedmioty i nowoczesny design, w tym lśniące krzesła, stoły i rzeźby wykonane ze stali wypełnionej sprężonym powietrzem. Zobaczcie, czym charakteryzowała się kreatywność kiedyś i dziś oraz czy we współczesnych lustrach możemy przeglądać się tak samo, jak w tych sprzed 300 lat…
W zabytkowych wnętrzach dwóch oddziałów Muzeum Gdańska, w projektach wykonanych ze stali, miedzi i aluminium dostrzec można tytułową „głębię odbicia”, w której zabytkowe przestrzenie, dzieła sztuki i muzealne eksponaty ulegają transformacji w refleksach błyszczącej, wypolerowanej stali.
Wystawa w Gdańsku to kolejna interwencja Oskara Zięty w zabytkową przestrzeń i podjęcie dialogu tradycji z nowoczesnością. Mistrz stali sięga do tajemniczych głębin i marynarskich legend. Przywołuje mitycznego Krakena, postrach armad i żeglarzy, by przypomnieć, że to, co nieprzewidywalne, istnieje…
W twórczości Zięty spełnia się futurystyczna wizja projektowania, a jego śmiałe projekty są przykładem wpływu nowych technologii na współczesny design i sztukę.
Wystawę zobaczysz w Dworze Artusa i Domu Uphagena do 28 listopada br.
Na hasło „Zięta w Muzeum Gdańska”, w kasie jednego z ww. oddziałów, otrzymasz bilet łączony na obie części wystawy z upustem 50%.
Dostępne warianty biletu na wystawę czasową to:
- normalny (16 zł)
- ulgowy (8 zł)
- rodzinny (35 zł)
Zwiedzaj oszczędnie. Zapamiętaj hasło;). Zaplanuj swoją wizytę
Oskar Zięta
architekt, artysta i projektant procesów. Stworzył ponad 200 oryginalnych form użytkowych, w których wypracował własny rozpoznawalny styl. Autor rzeźb, które manifestują jego pełne pasji eksperymentalne podejście do projektowania. Głównym paradygmatem jego twórczości jest eksplorowanie formalnych i technicznych właściwości metalu przekształcanego przy wykorzystaniu autorskiej technologii FiDU.
Uzyskał tytuł doktora na uniwersytecie ETH w Zurychu, wykładowca w School of Form SWPS w Warszawie. Autor ikonicznego stołka PLOPP (2007), oraz najwyższej rzeźby w przestrzeni publicznej w Polsce, instalacji WIR (2017), a także pawilonu-rzeźby NAWA (2017) nominowanego do prestiżowej europejskiej nagrody Miesa van der Rohe.
Design Zięty był wielokrotnie nagradzany, m.in. Designpreis der Bundesrepublik Deutschland Award, Red Dot oraz Audi Mentor Preis. Współpracował m.in. z Audi, Architonic, Ballantine’s, Pirelli oraz Victoria & Albert Museum. Jego prace znajdują się kolekcjach Museum für Gestaltung w Zurychu, Pinakotece w Monachium oraz Centrum Pompidou w Paryżu.