Visual Merchandising to dziedzina, która skupia się na prezentowaniu oferty produktowej w miejscach sprzedaży w sposób atrakcyjny dla docelowej grupy klientów. Działania z zakresu VM motywują również konsumentów do podjęcia zakupowej decyzji, zwiększając konwersję w obiekcie handlowym. Sprawdź, czym jest Visual Merchandising i dlaczego warto się nim zainteresować.
Co to jest Visual Merchandising i jak wpływa na konsumentów?
Visual Merchandising w wolnym tłumaczeniu z języka angielskiego oznacza „sprzedaż wizualną”. Zgodnie z definicją VM polega na opracowywaniu strategii wizualizacji i prezentacji produktów w przestrzeni handlowej, która jest spójna ze strategią komunikacyjną, wizerunkową i marketingową marki.
Działania te opierają się głównie na prawidłowej prezentacji produktów, zwiększaniu estetyki ekspozycji i przestrzeni wokół produktu i umiejętnym budowaniu wizerunku marki oraz jej produktów. Wszystko to bezpośrednio wpływa na decyzje zakupowe podejmowane przez konsumentów, a także napędza sprzedaż w obiektach handlowych.
Jak strategie VM osiągają wymienione cele? Głównie poprzez kreowanie przyjaznej i dostosowanej do percepcji konsumentów atmosfery. Możliwe jest to między innymi dzięki projektowaniu atrakcyjnych wystaw ekspozycyjnych, umieszczaniu przyciągających uwagę standów lub koszy zasypowych czy promowanie produktów marki poprzez ich odpowiednie ustawienie w obiekcie handlowym. Wszystkie to stymuluje klientów i motywuje ich do podejmowania impulsywnych decyzji zakupowych.
Pozostałe funkcje Visual Merchandisingu
Od dekad obserwujemy coraz intensywniej wzrastającą konkurencyjność w sektorze handlu detalicznego. Takie warunki wymuszają na markach stosowanie coraz nowocześniejszych i efektywniejszych metod sprzedaży, a także sprzyjają rozwojowi samego Visual Merchandisingu.
Choć strategie VM sprowadzają się przede wszystkim do zwiększenia sprzedaży i zainteresowania produktami marki, to mają one również kilka pomniejszych i mniej oczywistych funkcji, korzystnych zarówno dla marek, jak i ich odbiorców.
Jedną z takich pobocznych funkcji jest nawigowanie klientów po przestrzeni handlowej. Innymi słowy, VM pomaga konsumentom w szybkim odnalezieniu poszukiwanych przez nich towarów. Visual Merchandising jest również doskonałym sposobem na silne wzmocnienie wizerunku oraz komunikacji marketingowej marki.
Narzędzia wykorzystywane w Visual Merchandisingu
Istnieje wiele narzędzi, działań i technik realizowanych w ramach Visual Merchandisingu, które pozwalają markom osiągać wizerunkowe i sprzedażowe cele. Wśród podstawowych, stosowanych bezpośrednio w miejscu sprzedaży, wymienić należy materiały POS oraz wyspy handlowe i witryny sklepowe.
Materiały POS są materiałami promocyjnymi stanowiącymi podstawę kampanii promocyjnych w sklepach. Są to materiały, które ułatwiają ekspozycję produktów, wspierają sprzedaż oraz przyciągają uwagę konsumentów.
Witryny sklepowe oraz wyspy handlowe mają z kolei na celu przyciągnięcie uwagi konsumentów i zachęcenie ich do przejrzenia oferty wystawcy lub do odwiedzenia sklepu poprzez prezentację produktów w ciekawy i atrakcyjny sposób.
Chcesz dowiedzieć się więcej o Visual Merchandisingu oraz stworzyć własną kampanię VM? Skontaktuj się ze specjalistami w tym zakresie – firmą Canvas.