Biura typu open space z roku na rok cieszą się coraz większą popularnością. Wzrost zainteresowania urządzaniem biur w taki sposób spowodowany jest tym, iż w ten sposób ułatwiona jest komunikacja pomiędzy pracownikami, jednak to nie jedyny czynnik przemawiający za tym, dlaczego warto aranżować biura w ten sposób. W poniższym artykule przedstawiamy kilka ważnych informacji na temat tego, o czym należy pamiętać podczas aranżowaniu biur typu open space. Zapraszamy do lektury.
Czym są przestrzenie open space? Wyjaśniamy!
Jaka jest charakterystyka biur typu open space? Nazwa ta pochodzi z języka angielskiego („otwarta przestrzeń”) i oznacza dużą, otwartą powierzchnię. Wyróżnikiem takich biur jest to, iż w jednym, otwartym pomieszczeniu znajdują się krzesła konferencyjne, biurka oraz fotele w dużej ilości, które składają się na ogromny układ roboczy. Historia koncepcji open space sięga XIX wieku. Narodziła się ona w Stanach Zjednoczonych. Mimo tak długiej historii, biura typu open space na szerszą skalę zaczęły być implementowane w biurach dopiero w latach 90-tych ubiegłego wieku.
Open space – zalety
Najważniejsze zalety biur open space to:
- znaczące usprawnienie komunikacji pomiędzy współpracownikami różnych działów – ułatwiony zostaje obieg dokumentów a także szybciej wymieniane są opinie dotyczące różnych podejmowanych w ramach firmy inicjatyw, zaś to w konsekwencji powoduje znaczne przyspieszenie wykonywania różnych zadań,
- łatwiejsze wykorzystanie w efektywny sposób dostępnej przestrzeni,
- szerokie możliwości aranżacyjne – w zależności od potrzeb, łatwo można dostawiać kolejne biurka bądź zmniejszać ich liczbę,
- obniżenie kosztów związanych z wynajmem przestrzeni biurowej – w ramach open space można pomieścić znacznie więcej biurek i krzeseł aniżeli w standardowych biurach, dzięki czemu firma może oszczędzić na kosztach związanych z wynajmowaniem biura,
Jak zaaranżować biuro open space?
O czym należy pamiętać przy aranżowaniu przestrzeni typu open space? Open space – kilka zasad przy urządzaniu: najważniejsze są oczywiście meble – zarówno biurka, fotele jak i krzesła konferencyjne powinny być wykonane z materiałów najwyższej jakości oraz zgodnie z zasadami ergonomii, aby korzystanie z nich nawet przez wiele godzin nie wiązało się z bólem kręgosłupa.
Kolejna kwestia to dbałość o właściwe oświetlenie – zarówno sztuczne, jak i naturalne. Warto szczególną uwagę zwracać na odległość konkretnych stanowisk pracy od okna. Praca w miejscach, w których ilość światła dziennego jest znikoma, może być dla zatrudnionych osób nieprzyjemna, dlatego trzeba mieć tę kwestię na uwadze.
Jednym z najpoważniejszych problemów w zakresie aranżacji przestrzeni typu open space niejednokrotnie okazuje się… hałas. Poszczególnym osobom w skupieniu się na wykonywaniu zawodowych obowiązków mogą przeszkadzać rozmowy współpracowników, dźwięki dobiegające z radia i wiele innych czynników. Z tego względu, aby zapewnić odpowiedni komfort akustyczny, powinno się zadbać o inwestycję w specjalne ekranu akustyczne, które odbijają dźwięki.