Content marketing nie może działać w oderwaniu od SEO, a specjalista od marketingu musi na bieżąco poszerzać wiedzę z tej dziedziny. Jak pisać treści zgodnie z zasadami SEO?
Kiedy użytkownik zadaje wyszukiwarce pytanie, nasz content powinien jako jeden z pierwszych „podnieść rękę”. Aby uzyskać taki efekt, marketingowiec musi dysponować wiedzą na temat tego, co „lubią” wyszukiwarki i jak im się „przypodobać”. Kluczem do tego jest SEO, choć nie wszystkie firmy prowadzące strategię marketingową to rozumieją. Podczas gdy 93% marketingowców deklaruje, że marka posiada stronę internetową, a 56% stawia na działania e-mail marketingowe, mniej niż połowa (45,5%) stosuje narzędzia SEO + SEM. W umiejętnym zastosowaniu SEO mogą pomóc firmie specjaliści, np. Internetum.
Czym jest SEO content marketing?
Praktyki SEO już dawno wyszły daleko poza stosowanie prostych słów kluczowych poprzez metatagi w kodzie HTML bądź rozmieszczenie ich wśród opublikowanych treści. Nie wystarczy już obecność poszukiwanego słowa w contencie – nasza treść musi jak najlepiej odpowiedzieć na pytanie wpisane w wyszukiwarce. Co decyduje o pozycji na liście wyników? Między innymi to, ile osób znalazło już rozwiązanie podobnego problemu dzięki naszemu contentowi.
Dobry specjalista od SEO content marketingu…
– zna swoją grupę docelową – określa ją na podstawie cech demograficznych, zainteresowań, a także problemów, które stara się rozwiązać. Zrozumienie potrzeb odbiorcy to podstawowe zagadnienie;
– używa języka naturalnego, a nie słów kluczowych – coraz częściej zadajemy wyszukiwarkom pytania nie poprzez wystukiwanie ich na klawiaturze, ale w sposób głosowy – przy użyciu smartfona. A skoro internauta nie używa keywords, lecz całych zdań, wyszukiwarka robi to samo – i to samo powinien poczynić specjalista SEO;
– nie zaniedbuje strony ani bloga – zawsze stara się przekonać wyszukiwarkę, że content na jego witrynie jest świeży. Warto więc publikować regularnie nowe posty czy artykuły, odświeżać zawartość strony;
– szuka inspiracji w sieci – Quora, Google Trends, BuzzSumo i inne tego typu źródła mogą stanowić inspirację w doborze właściwych słów kluczowych dla contentu. Przeszukując je, dowiemy się, jakie pytania zadają nasi potencjalni odbiorcy, co ułatwi nam ułożenie odpowiedzi;
– używa nagłówków… z głową – najważniejszy nagłówek w HTML, czyli H1, jest dla pozycjonowania najistotniejszy. Powinien być skonstruowany tak, aby odpowiadał na pytanie zadawane wyszukiwarce. Niech zawiera podobną frazę jak tytuł, jednak nie identyczną, aby strona nie została posądzona o upychanie słów. Jeśli nagłówki nie odpowiadają na frazy wpisywane do wyszukiwarek – pora je zmienić!
SEO w content marketingu nie ogranicza się oczywiście tylko do tych pięciu zagadnień, ale są to bardzo istotne wskazówki – na dobry początek.