Together Magazyn » Art. zewnętrzny » Olej silnikowy na zimę – sprawdź, jaką klasę lepkości wybrać

Olej silnikowy na zimę – sprawdź, jaką klasę lepkości wybrać

Wybór odpowiedniego oleju silnikowego to podstawa, jeżeli chcemy, aby silnik w naszym samochodzie zachował należytą sprawność. Mróz, śnieg, oblodzenie może dać się mocno we znaki kierowcom i ich autom. Dlatego, aby odpowiednio przygotować się do sezonu zimowego, należy zadbać nie tylko o wymianę opon na zimowe, ale również o sprawdzenie poziomu oleju silnikowego.

Olej silnikowy – jakie funkcje pełni?

Olej silnikowy to jeden z najważniejszych płynów eksploatacyjnych w każdym pojeździe. Jego głównym zadaniem jest przede wszystkim zapewnienie odpowiedniego smarowania ruchomych części silnika. Ponadto olej chroni silnik przed korozją. Pomaga też utrzymać odpowiednią temperaturę silnika. Stosowanie wysokiej jakości olejów bazowych oraz dodatków myjących przyczynia się do utrzymania silnika w czystości. Oleje silnikowe pełnią wiele funkcji w celu odpowiedniej ochrony silnika, dlatego bardzo ważny jest dobór wysokiej jakości oleju silnikowego oraz regularna wymiana tego środka smarnego.

Z czego składa się olej silnikowy?

Z reguły każdy olej silnikowy składa się w 80% z oleju bazowego, a 20-10% stanowią dodatki. Baza olejowa określa, czy olej jest syntetyczny, półsyntetyczny lub mineralny. Uważa się, że to bazy syntetyczne mają przewagę nad tymi mineralnymi. Są wolne od zanieczyszczeń, bardziej stabilne w różnych temperaturach. Wykazują się również lepszymi właściwościami czyszczącymi. Trzeba jednak pamiętać o tym, że sama baza – nawet ta najwyższej jakości – nie wystarczy do tego, aby olej dobrze spełniał swoje funkcje. Z tego względu niezbędne jest stosowanie różnych dodatków, które poprawiają właściwości olejów bazowych. Są to m.in. regulatory lepkości mające za zadanie zapewnić stabilną lepkość oleju w różnych temperaturach oraz dodatki uszlachetniające, takie jak: detergenty czy dyspersanty pozwalające utrzymać cząstki sadzy w formie zawiesiny w oleju.

Co oznaczają symbole na olejach silnikowych?

Bardzo ważnym parametrem olejów silnikowych jest klasa lepkości. To od klasy lepkości uzależniona jest temperatura otoczenia, w jakiej olej może być używany. Lepkości olejów silnikowych określa się według klasyfikacji SAE, opracowanej przez Amerykańskie Stowarzyszenie Inżynierów Samochodowych. Klasyfikacja lepkości wyróżnia sześć klas olejów letnich oraz sześć klas olejów zimowych. Najczęściej jednak mamy do czynienia z olejami wielosezonowymi, które opisywane są przez dwie wartości oddzielone od siebie myślnikiem, np. 5W-30.

Cyfra przed literą W (W=Winter) oznacza płynność w niskiej temperaturze. Im ta cyfra jest niższa, tym niższa może być temperatura otoczenia, w której olej może być używany. Cyfry znajdujące się po znaku „-” oznaczają lepkość w wysokiej temperaturze. I tu analogicznie – im wyższa jest ta cyfra, tym wyższa może być temperatura otoczenia, w której olej nie traci swoich właściwości. Warto dodać również, że obecnie wszystkie oleje jednosezonowe zostały zastąpione olejami wielosezonowymi, które dostosowane są w pełni do potrzeb współczesnych kierowców.

Wybierz odpowiedni olej silnikowy na zimę w sklepie Motochemia.pl z olejami silnikowymi.

Jaki olej silnikowy na zimę?

Wymiana olejów silnikowych na zimę nie jest konieczna, jeżeli jednak środek smarny w naszym samochodzie dawno nie był wymieniany, warto jego wymianę zaplanować właśnie przed zimą. Dokonując wymiany oleju silnikowe w zimie, warto pamiętać, aby cyfra znajdująca się przed literą W była możliwie jak najniższa. Oleje o niskiej lepkości zimowej to te z oznaczeniem 5W oraz 0W. Olej o specyfikacji 5W-30 ma gwarantować, że olej nie zgęstnieje nadmiernie nawet przy temperaturze do -35 stopni Celsjusza. Oczywiście tego typu oleje należy stosować tylko w tych pojazdach, w których producent dopuszcza taką możliwość. Przed wymianą oleju warto więc zapoznać się z zaleceniami dotyczącymi naszego silnika, które można znaleźć np. w instrukcji obsługi.

Jeździsz dieslem? Dowiedz się, jaki olej wlewać do samochodów z DPF.

Oceń