Wielu rodziców się zastanawia, czy tempo czytania ich dziecka jest odpowiednie do jego wieku. Widząc trudności dziecka, zwłaszcza na poziomie edukacji wczesnoszkolnej, niektórzy zaczynają podejrzewać dysleksję. Jak pokazuje doświadczenie, zbyt pochopne postawienie takiej diagnozy może zniechęcić dziecko do doskonalenia umiejętności czytania. Jak więc zaradzić problemom ze sprawnym czytaniem?
Gdy dziecko odstaje swoimi umiejętnościami od poziomu klasy, zwykle otrzymuje zalecenie głośnego czytania w domu. Niestety, potem na forum klasy sprawdza się poczynione postępy. W tym momencie należy sobie przypomnieć, iż zdecydowana większość dorosłych przeżywa stres już na samą myśl o wystąpieniu publicznym, który oczywiście rośnie, gdy mamy świadomość, że nie jesteśmy wystarczająco dobrze przygotowani. Właśnie takimi emocjami obarczone jest dziecko, które jest zmuszane do głośnego czytania na ocenę przed grupą rówieśników. Zapewniam, że nie jest to najlepszy sposób osiągania szybkich sukcesów. Z mojego doświadczenia wynika, że problemy dzieci z czytaniem nie wynikają z ich ograniczonych umiejętności, ale z dobrania nieodpowiedniej metody treningu czytania do konkretnego dziecka oraz zbyt krótkiego ćwiczenia. Zanim dziecko będzie gotowe do podjęcia zadania głośnego czytania przed grupą, potrzebuje wsparcia rodzica i… eksperta, który pomoże mu w drodze do płynnego czytania i zdobycia kolejnych umiejętności czytelniczych.
Mało kto wie, że istnieją różne techniki czytania, a zróżnicowane teksty możemy czytać na kilka sposobów. W tradycyjnej edukacji doskonalenie umiejętności czytania kończy się zwykle w III klasie szkoły podstawowej. W późniejszych latach już nie ma na to czasu. Wiele dzieci zostaje zaskoczonych ilością treści do opanowania poprzez samodzielne czytanie. Niestety, nie mają wystarczającego tempa czytania, wybierania i notowania potrzebnych informacji; zwykle powielają błędy i nieefektywne nawyki czytelnicze, wyniesione z edukacji wczesnoszkolnej. Także wielu dorosłych czuje, że może i chce czytać znacznie szybciej, ale nie wie, jak zmienić i udoskonalić swoją technikę czytania. Najwłaściwszym rozwiązaniem jest poszukanie pomocy na kursach szybkiego czytania, gdyż sprawnego czytania najlepiej się nauczyć pod okiem eksperta.
Od kiedy można się zapisać na kurs szybkiego czytania? Jeżeli chodzi o małe dzieci, warunkiem jest posiadanie przez dziecko umiejętności w miarę płynnego czytania, czyli najwcześniej od II lub III klasy szkoły podstawowej. Jeżeli dziecko składa litery lub sylabizuje, zalecany jest trening w trybie indywidualnym, mający na celu wyrównanie deficytów czytelniczych.
Właściwie można się zapisać na każdym etapie edukacji, ponieważ kursanci ćwiczą: przyspieszanie tempa czytania, techniki zapamiętywania, nawyki planowania nauki, opanowują różne strategie czytelnicze, poznają m.in. metodę notowania Mapami Myśli, czyli wszystkie umiejętności, które czynią ich naukę szybką i przyjemną. Kursy są odpowiednie dla wszystkich, którzy pracują z dużą liczbą tekstów, chcą się dokształcać lub po prostu rozruszać głowę. Dodajmy, że wartością dodaną treningu czytania jest duży wzrost koncentracji. Trenując szybkie czytanie, jednocześnie uczymy się coraz prędzej przyswajać informacje. Sprawne czytanie jest umiejętnością, którą warto doskonalić na każdym etapie życia, gdyż zawsze zaowocuje większą przyjemnością z lektury!
Iwona Solecka
Trener i metodyk szybkiego czytania oraz technik efektywnego uczenia się
Tel.: 601 800 130