W moim cyklu artykułów skupię się na tym, jakie narzędzia i dlaczego potrzebne są kobietom w pracy przedstawiciela handlowego. Dzisiaj pierwszy tekst, który dotyczy jednego z podstawowych narzędzi, a mianowicie – ubioru biznesowego.
Na początek krótka definicja:
Narzędzie – urządzenie służące do bezpośredniego oddziaływania w procesie pracy na przedmiot pracy, stanowiące wyposażenie człowieka lub maszyny. Większość prostych narzędzi jest maszynami prostymi. Narzędzie pozwala wykonać to, czego przeciętny człowiek nie byłby w stanie wykonać „gołymi rękami” lub ułatwia to, co może wykonać sam.
Za takie „ułatwienie” niewątpliwe możemy uznać strój biznesowy, a oto jego krótka charakterystyka w przypadku kobiet:
- Garsonka – marynarka + spódnica, marynarka + spodnie, marynarka + sukienka
- Bluzka – koniecznie z klasycznym kołnierzykiem
- Rajstopy – najlepiej cieliste, ew. grafitowe
- Buty – koniecznie zakryte palce i pięty, obcas ok. 5-7 cm (jeżeli chodzi o kozaki, to cholewka nie powinna być wyższa niż do kolan)
- Apaszka – jako dodatek ( opcjonalnie)
- Biżuteria – max. obrączka, 1-2 pierścionki, delikatny łańcuszek na szyi ( raczej bez)
Na co jeszcze musisz zwrócić uwagę? Poniżej 10 porad, które pomogą Ci odpowiednio zaprezentować się podczas biznesowych spotkań.
1. Stonowane kolory
Za najkorzystniejsze kolory garsonki możemy uznać: granatowy, szary, grafitowy.
Kolor czarny – Nie! Dlaczego? Otóż kobieta pracująca jako przedstawiciel handlowy, która ubrana jest w garsonkę takiego koloru, sprawia wrażenie zbyt oficjalnej oraz poważnej.
Garsonki w niezbyt jaskrawych kolorach są dopuszczalne, jednak decydować się na nie powinny osoby, które mają już duże doświadczenie w sprzedaży oraz wypracowały już swój określony styl pracy. Kwintesencją elegancji biznesowej jest wyrafinowana prostota.
2. Dobrze dopasowana garsonka
Dobrze dopasowana pod względem rozmiaru i kroju garsonka świadczy o klasie kobiety biznesu. Opinająca się garderoba, obcisłe bluzki, sweterki wyglądają nieestetycznie, często też odwracają uwagę klientów. Taki ubiór jest nie na miejscu i nie dodaje prestiżu ani profesjonalizmu. Trzeba zatem znaleźć złoty środek i wybierać stroje, które nie są zbyt luźne ani też zbyt przylegające do ciała.
3. Naturalny kolor paznokci
Paznokcie w żadnym wypadku nie powinny skupiać uwagi rozmówcy, no może tym, że są zadbane. Generalnie przyjmuje się, iż powinny być one w naturalnym kolorze. Kobiety, które mają problemy z paznokciami mogą nosić sztuczne (żelowe, akrylowe lub modne ostatnio – jedwabne). Ważne, aby były krótkie i niepomalowane na kolorowo. Dopuszczalny jest manicure francuski.
4. Ubrania bez widocznych logotypów marki
Kobieta biznesu ubiera się w odzież najlepszej jakości, jednak nazwy marek tych ubrań pozostawia dla siebie. Wysoka jakość garsonki, bluzki czy butów sama się obroni.
5. Umiar w odsłanianiu części ciała
W biznesie obowiązuje zasada: „Im więcej pokażesz, tym mniej jesteś ważna.”
Zachowaj umiar w dekoltach, odsłanianiu ramion czy zbyt długich rozcięciach spódnicy.
6. Modnie nie znaczy biznesowo
Legginsy i szorty to bardzo modne obecnie części damskiej garderoby. Pamiętaj jednak – nigdy w biznesie!
7. Wyróżnij się!
Panie bardzo cenią sobie oryginalny wygląd. Wiele kobiet, z którymi rozmawiałam, twierdziło, że lubią mieć w szafie ubrania, które nie są zbyt popularne. I bardzo dobrze! Wyróżniaj się! Proszę tylko o jedno – niech to nie będą lamparcie cętki czy efektowne pasy zebry, tego typu motywy w żadnym wypadku nie pasują do biznesowej elegancji.
8. Naturalny make-up
Z badań wynika, że kobiety noszące makijaż prezentują się bardziej profesjonalnie od ich koleżanek, preferujących 100% naturalność w tej dziedzinie. Te same badania potwierdzają, że przesadny makijaż wpływa jeszcze gorzej na nasz biznesowy wizerunek, niż jego zupełny brak, gdyż kojarzy się z wulgarnością i tandetą. Dobrze wykonany make-up do pracy powinien być bardzo dyskretny i przez to prawie niewidoczny. Jednym słowem: umiejętność wykonania odpowiedniego makijażu na pewno przyniesie wymierne korzyści – warto się tego nauczyć.
9. Pełne obuwie
Buty zawsze powinny być pełne. Sandały czy klapki nawet w największe upały są niedopuszczalne! Jedyną częścią stopy, którą kobieta może mieć odsłoniętą w wyjątkowych sytuacjach jest pięta. Palce zawsze muszą być zakryte.
10. Spódnica do połowy kolan
Idealna długość spódnicy to długość do połowy kolan. Dopuszczalna jest długość 1 cm nad kolano lub zaraz za kolano. Zbyt krótka spódnica może być kłopotliwa w niektórych sytuacjach, np. gdy siedzimy na fotelu lub niskim krześle.
10.a Zapasowe rajstopy
Zawsze miej przy sobie zapasowe rajstopy. Szkoda by było odwoływać spotkanie z klientem, tylko dlatego, że poszło Ci oczko w rajstopach.
Powodzenia w biznesach!
Jeżeli będziesz miała jakieś pytania na temat artykułu, chętnie odpowiem 🙂