Bezpieczeństwo i higiena pracy w biurze ma ogromne znaczenie dla zdrowia i komfortu pracowników. Dbałość o normy BHP jest procesem ciągłym, a nie jednorazową kwestią, na którą należy zwrócić uwagę jedynie podczas tworzenia stanowisk pracy. Jeżeli zastanawiasz się, jak dbać o normy BHP, to poniższy poradnik jest dla Ciebie.
Czy brak dbałości o BHP w biurze może być przyczyną nieobecności pracowników?
Jedną z podstawowych zasad BHP w biurze jest czystość i porządek. Zaniedbania w tym obszarze rzeczywiście mogą przyczynić się do wzmożonej absencji pracowników, a zwłaszcza w okresie wiosennym i jesiennym. Zależność jest prosta – brak regularnego sprzątania, w tym dezynfekowania stanowisk i przestrzeni wspólnych, może przyczynić się do rozprzestrzeniania się chorób zakaźnych (np. grypy), które z kolei są najczęstszym powodem dostarczania przez pracowników zwolnienia L4.
Dla firmy oznacza to spore problemy – braki kadrowe mogą doprowadzić do opóźnień w realizacji zleceń i w konsekwencji utraty zaufania ze strony kontrahentów. Stąd też tak ważne jest codzienne sprzątanie powierzchni biurowej. Zamiast jednak zatrudniać przypadkowe osoby, warto zdać się na profesjonalistów – FreshOffice.eu. Fresh Office zapewnia kompleksowe wsparcie firmom działającym w największych miastach Polski – Warszawie, Krakowie, Wrocławiu i Katowicach.
Jaki związek ma zaniedbanie norm BHP ze spadkiem efektywności pracowników?
Brudne i nieuporządkowane miejsce pracy może być przyczyną spadku efektywności pracowników. Jeżeli powierzchnia biurowa nie jest regularnie sprzątana, to pracownicy mogą:
- być nieustannie rozpraszani – niemożność skoncentrowania się na swoich obowiązkach prowadzi do spadku wydajności i powoduje wspomniane już opóźnienia;
- mieć problemy z odnalezieniem potrzebnych im dokumentów czy przyborów piśmienniczych – a zatem tracić czas przeznaczony na pracę merytoryczną;
- odczuwać niską satysfakcję z pracy – a to z kolei może przełożyć się na wysoki poziom rotacji w zakładzie pracy.
Jak rozwiązać te problemy z zakresu BHP? O czystość pomieszczeń biurowych może zadbać profesjonalna firma sprzątająca – przykładem może być firma Fresh Office, której oferta jest dostępna pod adresem: https://freshoffice.eu/firma-sprzatajaca-biura-warszawa/. Jeżeli chodzi o uporządkowanie miejsca pracy, przydadzą się choćby pojemne szafy na dokumenty czy kontenerki podbiurkowe.
Normy BHP – czy ich lekceważenie może być powodem problemów kadrowych?
Normy BHP zostały sformułowane jako wynik obserwacji różnych środowisk pracy, a ich przestrzeganie ma zapewnić zdrowe warunki wypełniania służbowych obowiązków. Firmy, które nie przestrzegają zasad BHP, narażają się nie tylko na problemy natury prawnej – mogą mieć też trudności z utrzymaniem zespołu. Jeżeli w biurze brakuje ergonomicznych foteli, biurka są zbyt niskie lub wysokie, oświetlenie męczy wzrok i do tego panuje nieporządek, to pracownicy wyłonieni w procesie rekrutacyjnym mogą jeszcze w okresie próbnym podziękować za dalszą współpracę.
Prowadzisz firmę i zatrudniasz pracowników biurowych? Jeżeli zamierzasz przyciągnąć do siebie specjalistów i jednocześnie nie chcesz narażać się na kary za nieprzestrzeganie przepisów BHP, zacznij od podstaw – zwróć uwagę na normy BHP.