Bieżnia domowa to doskonały sposób na to, aby wprowadzić do codzienności odpowiednią dawkę ruchu. Wymówki dotyczące kiepskiej pogody przestają w tym kontekście mieć znaczenie. Możesz ćwiczyć niezależnie od pogody, możesz to robić także o dowolnej porze. Aby bieżnia spełniała jednak pokładane w niej nadzieje, warto dobrze przygotować się do jej wyboru. 

Mądry ruch to zdrowie 

Aktywność fizyczna jest niezbędna do tego, by utrzymać prawidłową kondycję, zdrowie i dobre samopoczucie. Coraz częściej dyskutujemy o tym, że ruch to nie tylko kwestia zgrabnej sylwetki, lecz przede wszystkim troski o długie życie i zdrowie organizmu. Regularne bieganie może mieć bardzo pozytywny wpływ na twoje samopoczucie. Niekoniecznie chodzi tutaj od razu o przygotowanie do dystansu półmaratońskiego. Spokojny bieg w tempie konwersatoryjnym może dać nie mniej satysfakcji, a jednocześnie sprawić, że poczujesz się z każdy kolejnym treningiem lepiej, sprawniej, lżej. Trening musi jednak być dostosowany do typu aktywności i możliwości organizmu. W przypadku wyboru bieżni ogromne znaczenie będzie miało to, czy kupujesz ją z myślą o zwykłym treningu, czy też treningu rehabilitacyjnym. Jeśli trening na bieżni ma pomóc w powrocie do zdrowia, a bieżnia ma być przeznaczona głównie do aktywności wspomagającej ruchomość stawów i opartej głównie na chodzie, potrzebujesz nieco innego sprzętu, niż w przypadku gdy zamierzasz na bieżni pokonywać biegiem dystanse 5-10 km lub więcej. Typ aktywności będzie się bowiem przekładał na:

  • wielkość i moc silnika, 
  • rozmiar płyty biegowej, jej grubość
  • rodzaj zastosowanej amortyzacji. 

Przy treningu rehabilitacyjnym, nie potrzebujesz ekstremalnie mocnego silnika czy potężnej płyty biegowej przeznaczonej do intensywnego biegania. Liczyć się natomiast z pewnością będzie amortyzacja, odpowiednie zabezpieczenie podczas ruchu. 

Warto także pamiętać o dostosowaniu bieżni do wagi i wzrostu użytkowników. Ignorowanie ograniczeń podanych przez producentów sprzętu nie jest dobrym pomysłem, ponieważ grozi nie tylko uszkodzeniem sprzętu, lecz przede wszystkim stwarza niebezpieczeństwo dla twojego zdrowia. Do wyboru masz bardzo różnorodny sprzęt: https://www.sport-shop.pl/bieznie-c-96.html

Funkcjonalność domowej bieżni

Domowa bieżnia, w zależności od tego, na jaki sprzęt się zdecydujesz, może ci pozwolić na wykonywanie bardzo różnych treningów, dlatego też warto zadbać o dopasowanie sprzętu do twoich oczekiwań. Wiele tutaj oczywiście zależy od budżetu, jakim dysponujesz, natomiast warto spojrzeć na dostępne funkcjonalności i zdecydować, które z nich mają dla siebie kluczowe znaczenie: 

  • moc silnika i jego prędkość — od niego zależy możliwość coraz szybszego i bardziej intensywnego biegu.
  • wznios — jeśli zależy ci na stopniowaniu sobie trudności treningu, symulowaniu biegu pod górę lub marszu, sprawdź, jaki zakres ustawień ma bieżnia. Obecnie najczęściej jest to zakres od -3 stopni do +15 stopni.
  • amortyzacja — zawsze warto stawiać na sprzęt z lepszą amortyzacją, twoje stawy ci za to podziękują. 
  • wyświetlacz — powinien być odpowiednio duży, tak aby ustawienie wszystkich parametrów i ich późniejsze śledzenie nie sprawiało ci kłopotu; dodatkową zaletą będzie możliwość połączenia się ze smartfonem, przekazywania informacji o treningu, niektóre bieżnie dają już także możliwość podłączenia do Internetu lub TV.

Nie zapominaj także o uwzględnieniu wymiarów bieżni i dopasowaniu ich do miejsca, jakim dysponujesz w domu. Warto znaleźć takie ustawienie, które pozwoli ci np. w czasie treningu oglądać telewizję albo kontemplować piękny widok za oknem.