Together Magazyn » Aktualności » Czy gry wideo są sztuką współczesną?
mateo-nCUyqxDEQ-unsplash

Czy gry wideo są sztuką współczesną?

Zajmując się tak złożonym pytaniem, oczywistą odpowiedzią dla wielu jest „tak, oczywiście, że tak”, ale niektórzy ludzie muszą być o tym przekonani. Szczerze mówiąc, nie jest to zaskakujące. Kiedy kino i telewizja pojawiły się po raz pierwszy, również nie były uważane za sztukę i musiało minąć kilkadziesiąt lat, zanim zaczęto je za taką uważać. Podobnie jak poprzednicy,
kasyno online dla polaków, gry wideo i ogólnie cały przemysł hazardowy nie są traktowane poważnie przez większość nastolatków. I to jest w porządku; z czasem przychodzi mądrość. A tymczasem zastanówmy się: czy gry wideo są sztuką? I raz na zawsze wyjaśnić sprawę.

Definicja

Aby stwierdzić, czy gry są sztuką czy nie, należy zdefiniować sztukę, co samo w sobie jest dość skomplikowane. Pojęcie sztuki jest analizowane przez artystów i filozofów od przełomu wieków i nikt nie doszedł do uniwersalnego wniosku, czym ona jest. Żeby stwierdzić, czy gry są sztuką czy nie, trzeba wiedzieć, czym jest sztuka, a ponieważ dla każdego sztuka jest czymś innym, trudno to jednoznacznie stwierdzić. Eric Zimmerman, projektant gier, który jest zmęczony całą tą debatą pomiędzy grami a sztuką, powiedział w wywiadzie, co następuje:

„Tym, co czyni coś sztuką, nie jest sam obiekt. Nie można rozszczepić atomu Picassa i znaleźć w nim dzieła sztuki. Duża część współczesnej sztuki to zawłaszczanie i rekontekstualizacja – umieszczanie reklamy na płótnie lub komercyjnego produktu w galerii. Nie chodzi o sam przedmiot”.

Zimmerman ma rację. W związku z tym, o ile nie chcemy szukać znaczenia sztuki i rozszyfrowywać jej fragmentów, nie możemy powiedzieć, czym jest sztuka dla każdego, zwłaszcza dla tych bardziej pretensjonalnych. Ale mimo wszystko… Jak internet definiuje sztukę?

To idzie tak. Najkrócej rzecz ujmując, wydaje się, że sztuką jest wszystko, co zostało stworzone i wytworzone przez ludzką wyobraźnię. W rzeczywistości każda gra pasuje do tego opisu. Każda gra zaczyna się jako pomysł, zanim rozkwitnie w coś namacalnego, a fakt, że gry są połączeniem powszechnych form sztuki (sztuki wizualnej, animacji, pisania i muzyki) wzmacnia ich miejsce w świecie sztuki… lub teoretycznie powinien ją wzmocnić.

Czy to takie proste?

Jeśli chcemy spojrzeć dalej, pomysł, że gry nie są sztuką pochodzi od tych, którzy wierzą, że sztuka musi być „tradycyjna”, aby nią być. Znany krytyk Roger Ebert napisał kiedyś, że ze względu na swoją interaktywną naturę, gry wideo nigdy nie staną się sztuką, a przynajmniej nie za naszego życia:

„Jedną z wyraźnych różnic między grami a sztuką jest to, że grę można wygrać. Ma on zasady, punkty, cele i wyniki. Santiago mógłby podać przykład gry immersyjnej bez punktów i zasad, ale można też dodać, że wtedy przestaje ona być grą, a staje się częścią opowieści, powieści, sztuki, tańca, filmu. To są elementy, których nie da się wygrać, można je tylko przeżyć.”

Po tym jak gracze skrytykowali go za tę opinię, a Santiago zagrał w kilka gier, które mu doradzono w nadziei na zmianę zdania krytyka, takich jak Cosmology of Kyoto i kilka slotów z https://casino-online24.pl/darmowe-sloty-owocowe/, Ebert napisał kontynuację swojego poprzedniego artykułu. W sequelu stwierdził, że choć jego opinia pozostaje niezmienna, Santiago nadal przyznaje, że nie jest w stanie uznać wszystkich gier wideo za non-fiction, ponieważ nie zna wszystkich zawiłości świata gier i jednocześnie ilustracji.

Przyznaje też, że gracze potrafią wyczuć sztukę w grach, w które grają:

„Kim jestem, by mówić, że gry wideo nie mają potencjału, by stać się sztuką? Któregoś dnia? Gracze mogą mieć doświadczenia, które są dla nich sztuką. Nie wiem, czego mogą się w ten sposób nauczyć o drugim człowieku, niezależnie od tego, jak wiele dowiedzą się o ludzkiej naturze. Nie wiem, czy można ich zainspirować do wyjścia poza siebie. Być może mogą. Co mogę powiedzieć? Może się mylę. Ale jeśli nie chcę grać w grę wideo, aby się o tym przekonać, muszę to powiedzieć. Mam książki do przeczytania i filmy do obejrzenia. Byłem głupcem, że wspomniałem w ten sposób o grach wideo”.
O ile wielu szanuje zdanie Eberta, o tyle takie stwierdzenie z jego strony wydaje się głupie i niestosowne, bo wystarczy spojrzeć na niesamowite artystyczne światy, które otwierają się przed graczami uruchamiającymi swoje ulubione gry. Istnieją tysiące postaci, które są realizowane wyłącznie przez ludzką wyobraźnię, a także piękne dzieła artystów, narratorów itd.

Wniosek

Oczywiście, wiele osób nie ma racji, aby odnieść gry wideo do czegoś drugorzędnego, bezużyteczne i nie intrygujące, to głupie, ponieważ gry wideo mogą być zdecydowanie przypisane do sztuki współczesnej. Wystarczy spojrzeć na to, ile ciężkiej pracy, wyobraźni, fantazji i talentu jest w takich grach. Nic na tym świecie wydaje się mieć tyle sztuki w jednym miejscu niż gry wideo, wystarczy pomyśleć, jak intensywne i bogate sztuki naprawdę jest. To szaleństwo, ludzie są z gruntu źli i mam nadzieję, że ten kawałek może pokazać przynajmniej niektórym z was, jak bardzo się myliliście.

Oceń