Elektryczna rewolucja wkracza na ulice miast z niespotykaną dotąd elegancją i mocą. Najnowsze modele Audi z serii GT to pokaz technologicznego kunsztu niemieckiej marki, który rzuca wyzwanie tradycyjnym wyobrażeniom o samochodach elektrycznych. Połączenie imponujących osiągów z przełomowymi rozwiązaniami elektromobilności sprawia, że zarówno Audi S e-tron GT, jak i RS e-tron GT fascynują kierowców swoimi możliwościami. Chociaż oba modele zaprojektowano jako Gran Turismo, do pokonywania długich dystansów, coraz więcej właścicieli wykorzystuje je do codziennej miejskiej jazdy.
Technologiczne serce – czym różnią się oba modele?
Nowy model S e-tron GT reprezentuje najmocniejszą wersję S w historii Audi, oferując kierowcom aż blisko 680 KM. Ta imponująca moc przekłada się na przyspieszenie od 0 do 100 km/h w zaledwie 3,3 sekundy przy wykorzystaniu systemu launch control. Technologia Audi e tron gwarantuje, że wynik ten jest o pół sekundy lepszy niż w przypadku poprzedniej generacji. Moc przekazywana jest na wszystkie cztery koła dzięki zaawansowanemu systemowi napędu quattro. Pneumatyczne zawieszenie automatycznie dostosowuje się do warunków drogowych, eliminując nierówności typowe dla miejskich dróg.
Z kolei flagowy Audi e tron RS wyznacza nowe standardy w gamie producenta z Ingolstadt, będąc najszybciej przyspieszającym samochodem produkcyjnym w historii marki. Model ten dysponuje zawrotną mocą ponad 900 KM dostępną przy wykorzystaniu systemu launch control, co przekłada się na przyspieszenie od 0 do 100 km/h w oszałamiających 2,8 sekundy. Podczas normalnej jazdy kierowca ma do dyspozycji ok. 750 KM, ale może skorzystać z przycisku boost, który na 10 sekund dodaje dodatkową moc. Pozwala to na błyskawiczne wyprzedzanie nawet w krótkich lukach w ruchu miejskim, co w polskich warunkach komunikacyjnych bywa nieocenione. Oba modele korzystają z udoskonalonej baterii o pojemności 105 kWh, co stanowi wzrost o ponad 10% w porównaniu z poprzednią generacją e-tron GT.
Czy elektryczne Gran Turismo sprawdzi się w zakorkowanym mieście?
Poruszanie się po zatłoczonych ulicach miasta stanowi wyzwanie dla każdego samochodu, a szczególnie dla pojazdów o dużych gabarytach. Zarówno S e-tron GT, jak i RS e-tron GT Performance to stosunkowo masywne samochody, ważące około 2,3 tony, jednak dzięki zastosowaniu tylnej skrętnej osi charakteryzują się zaskakująco dobrą zwrotnością. System ten znacząco poprawia promień skrętu i ułatwia manewrowanie w ciasnych przestrzeniach miejskich, takich jak wielopoziomowe parkingi czy wąskie uliczki. Nisko położony środek ciężkości, będący zasługą umieszczenia baterii w podłodze, dodatkowo poprawia stabilność pojazdu podczas dynamicznej jazdy po mieście.
W warunkach miejskich imponujące przyspieszenie obu modeli zapewnia niezwykłą elastyczność. Audi RS e-tron GT Performance oferuje oczywiście lepsze osiągi, jednak w codziennym użytkowaniu miejskim różnica w przyspieszeniu między modelami nie jest aż tak istotna, jak mogłoby się wydawać. Warto natomiast docenić natychmiastową dostępność maksymalnego momentu obrotowego, co w praktyce miejskiej jest znacznie ważniejsze niż absolutne wartości przyspieszenia. Dzięki temu oba modele e tron GT gwarantują błyskawiczną reakcję na każde wciśnięcie pedału przyspieszenia, pozwalając na płynne włączanie się do ruchu czy wyprzedzanie innych pojazdów.
Zasięg i ładowanie – kluczowe aspekty miejskiej elektromobilności
Oba modele e tron wykorzystują identyczne baterie o pojemności 105 kWh, co przekłada się na zwiększony zasięg. Zarówno S e-tron GT, jak i RS e-tron GT zużywają między 18 a 20 kWh na 100 km w cyklu mieszanym, co w warunkach miejskich może być nawet niższe. Ulepszona rekuperacja pozwala odzyskiwać energię z mocą do 400 kW, dzięki czemu podczas jazdy miejskiej znaczna część energii wraca do baterii.
Szczególnie istotnym atutem obu modeli jest możliwość szybkiego ładowania prądem stałym o mocy do 320 kW. Dzięki temu uzupełnienie energii od 10% do 80% zajmuje około 18 minut. Już 10-minutowe ładowanie zapewnia energię na około 280 km, co w praktyce miejskiej oznacza kilka dni użytkowania bez konieczności ponownego ładowania!
Nowoczesna mobilność elektryczna to więcej niż bezemisyjna jazda. Nowe modele Audi e tron GT oferują kompleksowe rozwiązania, sprawiające, że poruszanie się po miejskiej dżungli staje się przyjemnością. Niezależnie od tego, czy wybierzemy dynamicznego S e-tron GT, czy potężnego RS e-tron GT, możemy liczyć na połączenie sportowych osiągów i zaawansowanych technologii. Oba modele udowadniają, że elektryfikacja premium może być e-kscytująca i doskonale dostosowana do wymogów współczesnego życia miejskiego.