Together Magazyn » Aktualności » Zgiń i znów się przemień! Sztuka i nauka jako możliwość domniemana

Zgiń i znów się przemień! Sztuka i nauka jako możliwość domniemana

ul. Jaskółcza 1, Gdańsk – Dolne Miasto

25.11.2016 – 29.01.2017

Wernisaż: 25.11.2016 (piątek), godz. 18.00

Artyści: James Auger i Jimmy Loizeau, Dmitry ::vtol:: Morozov, Louise-Philippe Demers, Where Dogs Run: Olga Inozemtseva, Natalia Grekhova i Alexey Korzukhin, Thomas Feuerstein, Heather Dewey-Hagborg, Pedro Lopes, Verena Friedrich

Kurator: Dmitry Bulatov

Koordynacja: Jolanta Woszczenko

Projekt Art+Science Meeting, realizowany od 2011 roku przez Centrum Sztuki Współczesnej Łaźnia w Gdańsku, jest przedsięwzięciem, które łączy świat nauki i sztuki. Wielu wydaje się, że są to dziedziny całkowicie oddzielne, tymczasem projekt A+SM uświadamia, że często są sobie pokrewne i wzajemnie inspirujące.

Tegoroczną koncepcję wystawy prezentowanej w CSW Łaźnia, w ramach projektu Art+Science Meeting oraz towarzyszącego mu programu edukacyjnego opracował Dmitry Bułatow – rosyjski kurator. Na wystawie będą prezentowane prace artystów z całego świata. Współczesna nauka stara się jednocześnie zrozumieć i przezwyciężyć szereg praw natury, co przywodzi na myśl słynną maksymę Goethego „Stirb und werde” – umrzyj i przeżyj odnowę, zaniknij i stań się.

dmitry_morozov_aka_vtol_metaphase_sound_machine

W ramach tegorocznej edycji projektu widzowie będą mogli zobaczyć między innymi rzeźbę Thomasa Feuersteina – Pancreas z 2012. Rzeźba przekształca książki w cukier (glukozę), którą karmią się ludzkie komórki mózgowe. Papier, z którego wykonane są książki, po przejściu przez niszczarkę jest zanurzany w wodzie i wtłaczany do sztucznego jelita, w którym bakterie rozkładają celulozę na glukozę. Po przefiltrowaniu i oczyszczeniu glukoza jest następnie podawana hodowli komórek („mózgu”) w szklanym zbiorniku. Sztuczny mózg przestrzega ścisłej diety – jest karmiony wyłącznie „Fenomenologią ducha” Hegla.

Wśród prezentowanych prac znajdzie się również rzeźba transmedialna „Dziwniejsze wizje” Heather Dewey-Hagborg. Artystka tworzy rzeźby-portrety na podstawie analizy materiału genetycznego pobranego w miejscach publicznych. Korzystając ze śladów nieświadomie pozostawionych przez obce osoby, Dewey-Hagborg zwraca uwagę na impuls kierujący się w stronę genetycznego determinizmu i możliwość wytworzenia się kultury inwigilacji biologicznej.

Ciekawą instalację transmedialną zaprezentuje Verena Friedrich. Jej „Maszyna vanitas” odpowiada na chęć wiecznego życia i potencjał środków mających przedłużyć życie człowieka. W oparciu o świeczkę, która – dzięki technicznym manipulacjom – spala się bardzo powoli, „Maszyna vanitas” tworzy współczesną analogię do starań o przedłużenie ludzkiego życia za pomocą nauki i technologii.

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

dmitry_morozov_reading_my_body

Oceń