Together Magazyn » Aktualności » Zgiń i znów się przemień! Sztuka i nauka jako możliwość domniemana

Zgiń i znów się przemień! Sztuka i nauka jako możliwość domniemana

ul. Jaskółcza 1, Gdańsk – Dolne Miasto

25.11.2016 – 29.01.2017

Wernisaż: 25.11.2016 (piątek), godz. 18.00

Artyści: James Auger i Jimmy Loizeau, Dmitry ::vtol:: Morozov, Louise-Philippe Demers, Where Dogs Run: Olga Inozemtseva, Natalia Grekhova i Alexey Korzukhin, Thomas Feuerstein, Heather Dewey-Hagborg, Pedro Lopes, Verena Friedrich

Kurator: Dmitry Bulatov

Koordynacja: Jolanta Woszczenko

Projekt Art+Science Meeting, realizowany od 2011 roku przez Centrum Sztuki Współczesnej Łaźnia w Gdańsku, jest przedsięwzięciem, które łączy świat nauki i sztuki. Wielu wydaje się, że są to dziedziny całkowicie oddzielne, tymczasem projekt A+SM uświadamia, że często są sobie pokrewne i wzajemnie inspirujące.

Tegoroczną koncepcję wystawy prezentowanej w CSW Łaźnia, w ramach projektu Art+Science Meeting oraz towarzyszącego mu programu edukacyjnego opracował Dmitry Bułatow – rosyjski kurator. Na wystawie będą prezentowane prace artystów z całego świata. Współczesna nauka stara się jednocześnie zrozumieć i przezwyciężyć szereg praw natury, co przywodzi na myśl słynną maksymę Goethego „Stirb und werde” – umrzyj i przeżyj odnowę, zaniknij i stań się.

dmitry_morozov_aka_vtol_metaphase_sound_machine

W ramach tegorocznej edycji projektu widzowie będą mogli zobaczyć między innymi rzeźbę Thomasa Feuersteina – Pancreas z 2012. Rzeźba przekształca książki w cukier (glukozę), którą karmią się ludzkie komórki mózgowe. Papier, z którego wykonane są książki, po przejściu przez niszczarkę jest zanurzany w wodzie i wtłaczany do sztucznego jelita, w którym bakterie rozkładają celulozę na glukozę. Po przefiltrowaniu i oczyszczeniu glukoza jest następnie podawana hodowli komórek („mózgu”) w szklanym zbiorniku. Sztuczny mózg przestrzega ścisłej diety – jest karmiony wyłącznie „Fenomenologią ducha” Hegla.

Wśród prezentowanych prac znajdzie się również rzeźba transmedialna „Dziwniejsze wizje” Heather Dewey-Hagborg. Artystka tworzy rzeźby-portrety na podstawie analizy materiału genetycznego pobranego w miejscach publicznych. Korzystając ze śladów nieświadomie pozostawionych przez obce osoby, Dewey-Hagborg zwraca uwagę na impuls kierujący się w stronę genetycznego determinizmu i możliwość wytworzenia się kultury inwigilacji biologicznej.

Ciekawą instalację transmedialną zaprezentuje Verena Friedrich. Jej „Maszyna vanitas” odpowiada na chęć wiecznego życia i potencjał środków mających przedłużyć życie człowieka. W oparciu o świeczkę, która – dzięki technicznym manipulacjom – spala się bardzo powoli, „Maszyna vanitas” tworzy współczesną analogię do starań o przedłużenie ludzkiego życia za pomocą nauki i technologii.

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

dmitry_morozov_reading_my_body

Oceń
Szanowni Państwo,
Together Magazyn

W dniu 25 maja 2018 r. weszło w życie Rozporządzenie o Ochronie Danych Osobowych (RODO), czyli Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE. Jego celem jest unowocześnienie oraz ujednolicenie regulacji dotyczących ochrony danych osobowych obowiązujących na terenie Unii Europejskiej.

Niezbędne pliki cookies

Aby strona działała poprawnie pliki cookie powinny być włączone przez cały czas.

Pliki cookie innych firm

Włączenie tych plików cookie pomaga nam ulepszać naszą stronę.