W dzisiejszych czasach, gdy świat stawia przed nami coraz to nowe wyzwania, a nieustanny pośpiech sprzyja ciągłemu zmęczeniu, umiejętność zadbania o  swoje zdrowie i dobre samopoczucie jest sprawą priorytetową. Wszyscy  przecież chcemy żyć długo, tryskać energią, cieszyć się pełnią sił fizycznych oraz psychicznych. Wydaje się to oczywiste. A jednak, w natłoku spraw  i obowiązków, często zapominamy tak zatroszczyć się o swoje ciało,  by mogło być sprzymierzeńcem, a nie przeszkodą na drodze do osiągnięcia celów, jakie przed sobą stawiamy.

To błąd.  Zdrowotne zaniedbania skutkują nie tylko obniżeniem sprawności psychofizycznej, przewlekłym zmęczeniem i rozdrażnieniem. Mogą mieć też dużo groźniejsze konsekwencje. Należą do nich, między innymi: szybsze starzenie się, częstsza zapadalność na depresję oraz osłabienie systemu odpornościowego organizmu. Wiąże się to z większą podatnością na choroby. W tym także te bardzo poważne, takie jak:  nadciśnienie tętnicze, nowotwory, cukrzyca oraz choroby serca. Aby temu zapobiec, ważna jest codzienna dbałość o  zdrowy tryb życia.

Zdrowy – znaczy jaki?

Mianem zdrowego można określić  taki tryb życia, który opiera się na zaspokajaniu wszystkich potrzeb, koniecznych do prawidłowego funkcjonowania organizmu.  Stąd  nie sprowadza się on do jednego konkretnego działania. Przeciwnie.  Na zdrowy tryb życia będzie się składało wiele czynników takich jak: regularna aktywność fizyczna, umiejętność regenerującego siły relaksu, odpowiednia ilość snu oraz unikanie długotrwałego stresu. Niezwykle istotna jest również dostosowana do indywidualnych potrzeb, zrównoważona dieta

Z czym to się je?

“Jesteś tym, co jesz” mówi znane powiedzenie i trudno się z nim nie zgodzić. Składniki odżywcze, które dostarczamy ciału stanowią przecież jego budulec oraz źródło energii niezbędnej do życia. Gdy w naszym pożywieniu  znajdują się wszystkie potrzebne substancje, organizm  może sprawnie funkcjonować, szybko się regenerować i aktywnie bronić się przed czynnikami chorobotwórczymi.  Z tego powodu, w codziennym pożywieniu każdego z nas  powinny być obecne odpowiednie proporcje pełnowartościowego białka, złożonych węglowodanów i  dobrych tłuszczy. Warto pamiętać również o solidnej porcji witamin i minerałów. Co zatem jeść, aby być zdrowym? Ważne jest, by w diecie znalazły się produkty takie jak: pełnoziarniste pieczywo, kasze, tłuste ryby, chude mięso i nabiał, dobre tłuszcze (oliwa z oliwek, olej lniany), warzywa oraz owoce. Unikać należy natomiast produktów wysoko przetworzonych i “fast foodów”.  Poleca się także ograniczenie ilości spożywanych  słodyczy, wyrobów mącznych i  czerwonego  mięsa. Należy zwrócić uwagę również  na sposób przyrządzania posiłku – ten ugotowany na parze lub upieczony w piekarniku będzie  o wiele zdrowszy od usmażonego w głębokim tłuszczu.

Mniej stresu – więcej ruchu, snu i …uśmiechu

Tym czego nie powinien pomijać każdy chcący zachować zdrowie i dobre samopoczucie, jest  codzienna dawka ruchu. Myliłby się jednak ten, kto sądziłby, że  konieczne jest wyczynowe uprawianie sportu, czy intensywne treningi. Przeciwnie. Lepszy będzie umiarkowany, regularny wysiłek. Dłuższy spacer, przejażdżka na rowerze, czy  pół godziny dość intensywnego pływania w zupełności wystarczą i dadzą się wpisać w grafik najbardziej zapracowanej osoby. Tym zresztą, co zwiększa efektywność w pracy, jest, paradoksalnie, odpoczynek. Umiejętność zrelaksowania się i oderwania od codziennych kłopotów niweluje stres  oraz zapobiega “syndromowi wypalenia się”.  Jeśli dodamy do tego wszystkiego przynajmniej siedem godzin, które każdej doby przeznaczymy na głęboki regenerujący sen oraz codzienną porcję uśmiechu, odnajdziemy sekret zdrowego trybu życia. A kto wie, czy nie samego szczęścia…

Artykuł powstał przy współpracy z PrimaLife.pl/



Zdrowy tryb życia – czym się charakteryzuje?
Oceń ten post

Zostaw odpowiedź

Twój e-mail nie zostanie opublikowany