Together Magazyn » Aktualności » Powiedz STOP przemocy w komunikacji!

Powiedz STOP przemocy w komunikacji!

Powiedz STOP przemocy w komunikacji!

Porozumienie Bez Przemocy (Nonviolent Communication) – wywiad z Bożeną Szymulą

Wywiad: Marta Wach

Akademia Świadomego Człowieka powstała z potrzeby stworzenia wyjątkowego i komfortowego miejsca z dobrą atmosferą dla ludzi, którzy chcą wziąć odpowiedzialność za swoje życie i zdrowie. Jedną ze specjalistek tworzących Akademię jest Bożena Szymula — trenerka i mediatorka, która prowadzi warsztaty, konsultacje i mediacje na podstawie metody „Porozumienia Bez Przemocy” NVC dla wszystkich zainteresowanych samorozwojem, poprawą jakości życia i relacji interpersonalnych.

Na czym polega Porozumienie Bez Przemocy?

Metodę opracował amerykański psycholog, Marshall Rosenberg. Jednym z głównych założeń NVC jest przekonanie, że wszystko, co robimy, jest sposobem na zaspokojenie naszych potrzeb. To właśnie potrzeby są uniwersalnymi, wspólnymi dla wszystkich motywatorami działania i wyznacznikami uczuć. Jeżeli będziemy potrafili dostrzec, że za działaniem drugiego człowieka kryje się jakaś ważna dla niego potrzeba, to będziemy w stanie go zrozumieć, nawet w sytuacji, kiedy jego zachowanie jest dla nas nieprzyjemne. W Porozumieniu Bez Przemocy uczymy się również empatycznego stosunku do samego siebie — obserwujemy, jaki wpływ na nas ma to, co się wydarza, zatrzymujemy się na swoich uczuciach i wtedy opracowujemy strategię działania. Kiedy używamy języka NVC, poprawia się jakość naszej komunikacji, a dzięki temu również nasze relacje stają się bardziej satysfakcjonujące.

Jakie zajęcia na podstawie NVC Pani prowadzi?

Podstawowym warsztatem jest cykl 10 spotkań „Słowa jak mosty”, który jest wstępem do metody NVC. Na warsztatach uczestnicy poznają wszystkie narzędzia Porozumienia Bez Przemocy, które są pomocne w życiu prywatnym, jak i zawodowym. Na spotkaniach ćwiczymy słuchanie, wyrażanie swoich emocji i próśb czy rozwiązywanie konfliktów. Uczymy się, jak w empatyczny sposób odmawiać, przyjmować krytykę, reagować na trudne komunikaty oraz radzić sobie ze złością. Oprócz zajęć warsztatowych oferuję sesje empatyczne, coaching i mediacje. Podczas spotkań coachingowych pomagam klientowi dotrzeć do jego najgłębszych potrzeb. W mediacjach skupiamy się głównie na tym, by skonfliktowane strony wzajemnie się usłyszały i zrozumiały. Rosenberg uważa, że jeśli uda nam się zidentyfikować i usłyszeć potrzeby obu stron, to każdy konflikt można rozwiązać w 20 minut.

Oceń