Together Magazyn » Aktualności » Nie(d)oceniona siła zaangażowania

Nie(d)oceniona siła zaangażowania

Intuicyjnie rozumiemy i wyczuwamy, czym jest zaangażowanie. Każdy pracodawca deklaratywnie ceni tę cechę pracowników i chciałby, by jego zespół charakteryzował się aktywną postawą, choć nie do końca wie, dlaczego. Co gorsza, nie bardzo rozumie, że to on ma kluczowy wpływ i na wzrost, i na spadek poziomu zaangażowania…

Skoro pracodawca nie w pełni jest świadomy, dlaczego miałoby mu zależeć na utrzymaniu zaangażowania, to nie bierze osobistej odpowiedzialności za kreowanie angażującego środowiska pracy. Firmy często i chętnie mówią o zaangażowaniu, ale ich pracownicy nie odczuwają żadnych efektów tej teorii. W związku z tym przestają wierzyć pracodawcom, powoli tracąc zaufanie do swoich szefów. Deficyt zaufania powoduje z kolei brak zaangażowania, a finalnie – niszczenie wartości całego przedsiębiorstwa. Efekt kuli śnieżnej z dramatycznym zakończeniem. Jak mu przeciwdziałać?

Zaangażowanie pracowników równe strategii firmy

Przede wszystkim szefowie muszą uczciwie uderzyć się w pierś i zdać sobie sprawę, że zaangażowanie dotychczas mylnie traktowano jako temat typowo ulotny. A przecież bezpośrednio przekłada się ono na wynik finansowy firmy. Powinno więc być traktowane na równi ze strategią firmy. Zaangażowanie jednoznacznie koreluje z wydajniejszą pracą i przywiązaniem pracownika do pracodawcy, a jego brak – ze spadkiem przychodów operacyjnych i przychodów netto.

Czym jest zaangażowanie?

Zaangażowanie jest racjonalną i emocjonalną gotowością człowieka do ponadprzeciętnego poświęcania swojego czasu i energii do pracy, chęcią dawania z siebie wszystkiego. To wszystko leży w ludzkiej naturze. Dobrze wykonana praca podnosi poczucie sprawczości i samoocenę, w konsekwencji motywując do dalszego działania.

Mówiąc o zaangażowaniu, trzeba uwzględnić dwa aspekty, które są składowymi zaangażowania: racjonalność i emocjonalność. To dwa odrębne i konieczne obszary. Działanie racjonalne pracownika odnosi się do pojmowania, w jaki sposób jego praca przyczynia się do sukcesu firmy oraz jaki związek ma jego rola z celami i kierunkiem rozwoju organizacji. Sprowadza się to do jednego: człowiek musi widzieć swoje zadania służbowe w szerszym kontekście, nie sprowadzając ich tylko do poziomu funkcjonowania na danym stanowisku. Z kolei działanie emocjonalne odnosi się, w dużym skrócie, do stwierdzenia, że człowiek jest wystarczająco inspirowany, zainteresowany pracą, finansowo usatysfakcjonowany i dumny z pracy w danej firmie. Wówczas łączy on powodzenie przedsiębiorstwa z sukcesem osobistym.

Elementy zwiększające zaangażowanie

Badania pracowników na rynku ogólnoeuropejskim wykazały, że istnieją kluczowe aspekty, nad którymi pracodawca powinien się pochylić, by skutecznie i trwale zwiększyć zaangażowanie swojego zespołu. Kierownictwo wysokiego szczebla interesuje się problemami pracowników, jest dla nich godną zaufania inspiracją. Kierownicy i pracownicy szanują się wzajemnie, a firma ma reputację dobrego pracodawcy, u którego są uczciwe i spójne kryteria zarobków. System świadczeń spełnia oczekiwania pracowników, podstawowe wartości firmy są jasne i możliwe do zrealizowania, natomiast pracownicy mają realną możliwość podnoszenia swoich kompetencji oraz wpływają na procesy decyzyjne w swoim dziale.

Powyższe elementy zależą od kierownictwa firmy i umiejętnie zbudowanej strategii zarządzania. Pracownik może więc być osobą pełną pasji, chcącą przyczyniać się do sukcesu firmy. W pewnym momencie kończy się jednak każda automotywacja. Jeśli więc firma nie wspiera pracowników w tym zapale, traci ich – albo przez faktyczne odejście, albo nieco w przenośni (poprzez utratę zaangażowania). Warto pamiętać, że ludzie zaczynają pracę dla firmy, ale rzucają ją z powodu kierownictwa…

Tekst: Marika Kłuskiewicz

Oceń
Szanowni Państwo,
Together Magazyn

W dniu 25 maja 2018 r. weszło w życie Rozporządzenie o Ochronie Danych Osobowych (RODO), czyli Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE. Jego celem jest unowocześnienie oraz ujednolicenie regulacji dotyczących ochrony danych osobowych obowiązujących na terenie Unii Europejskiej.

Niezbędne pliki cookies

Aby strona działała poprawnie pliki cookie powinny być włączone przez cały czas.

Pliki cookie innych firm

Włączenie tych plików cookie pomaga nam ulepszać naszą stronę.