Jednym z koniecznych (ale jakże przyjemnych!) punktów przygotowań do świąt Bożego Narodzenia jest wybór i zakup prezentów dla naszych najbliższych. Wszyscy głowimy się i staramy, aby trafić w gust i upodobania obdarowanych. Jednak sprostanie temu wyzwaniu nie zawsze jest łatwe. Niestety, zdarzają się prezenty zupełnie nietrafione. W tej sytuacji warto znać odpowiedź na pytanie, czy można zwrócić taki podarunek.
Trzeba wiedzieć, że uprawnienia konsumentów mogą się kształtować różnie, w zależności od tego, czy zakup towaru nastąpił w sklepie stacjonarnym, czy też w sklepie internetowym.
Na pierwszy rzut oka w gorszej sytuacji znajdują się konsumenci, którzy przedświąteczne zakupy zrobili w sklepach stacjonarnych. Wynika to z faktu, że w świetle obowiązujących obecnie przepisów prawa sprzedawca, co do zasady, nie ma obowiązku przyjmowania zwrotu towaru, o ile nie jest on wadliwy. Jest to równoznaczne z tym, że jeżeli prezent nie spodoba się obdarowanemu (a nie ma wad), to nie będzie możliwy jego zwrot.
Na szczęście, zwrotu niewadliwego towaru można dokonać jeszcze w jednym przypadku, a mianowicie – kiedy sprzedawca w swoim regulaminie przewidział możliwość dokonania zwrotu towaru przez kupującego w określonym terminie (np. 30 dni) i pod określonymi warunkami (np. po okazaniu paragonu). Robiąc zakupy, koniecznie trzeba zatem sięgnąć do treści regulaminu sklepu, ponieważ, chcąc przyciągnąć klientów, sklepy coraz częściej przewidują bardzo korzystne warunki dokonywania zwrotów, np. określają bardzo długie terminy zwrotów lub zakładają możliwość zwrotu bez paragonu, jeśli zakupy są zarejestrowane na karcie stałego klienta. Ostatecznie może się zatem okazać, że klient kupujący w sklepie stacjonarnym będzie w znacznie korzystniejszej sytuacji niż konsument robiący zakupy przez internet.
No właśnie – jakie uprawnienia przysługują konsumentom robiącym przedświąteczne zakupy przez internet? Odstąpienie od umowy i zwrot zakupionego towaru może nastąpić bez podawania przyczyny. Co do zasady, zwrot pełnowartościowego towaru zakupionego przez internet może nastąpić w terminie 14 dni kalendarzowych liczonych od momentu faktycznego otrzymania towaru (a nie od czasu jego zakupu).
Koniecznym warunkiem dokonania skutecznego zwrotu jest złożenie przez nabywcę oświadczenia od odstąpieniu od umowy w ww. terminie. Następnie konsument ma obowiązek niezwłocznie zwrócić rzecz przedsiębiorcy, jednak nie później niż 14 dni od dnia, w którym odstąpił od umowy. Do zachowania terminu wystarczy odesłanie rzeczy przed jego upływem. Należy przy tym pamiętać, że złożenie takiego oświadczenia o odstąpieniu od umowy i zwrot towaru to dwie zupełnie różne czynności – konsument nie musi ich dokonywać jednocześnie (można to zrobić osobno). Co ciekawe, sklep internetowy nie może uzależniać skorzystania przez konsumenta z prawa do odstąpienia od dokonania zwrotu towaru w oryginalnym opakowaniu (od tej zasady są jednak pewne wyjątki).
Warto także wiedzieć, iż nie wszystkie towary zakupione przez internet podlegają zwrotowi. Niestety, przepisy przewidują pewne kategorie rzeczy, w odniesieniu do których nie jest to możliwe; będą to np. nagrania dźwiękowe lub wizualne czy też programy dostarczane w zapieczętowanym opakowaniu, jeżeli opakowanie zostało otwarte po dostarczeniu. A zatem nie będziemy mogli dokonać zwrotu płyty CD po zdjęciu z niej foliowego opakowania. Jest to także przykład towarów, które muszą zostać zwrócone w oryginalnym opakowaniu.
Maja Małecka
Aplikant radcowski w kancelarii Buszan Augustyniak Suchecka Adwokat Radcowie Prawni SPP w Sopocie. Absolwentka Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu, Wydziału Prawa i Administracji, kierunku Prawo. Specjalizuje się w prawie gospodarczym.]