Od czasu do czasu słyszymy, że grafika może być wektorowa lub rastrowa. Jednak nie każdy potrafi wyjaśnić różnicę między nimi. Jeśli jesteś w sposób pośredni lub bezpośredni związany ze światem designu, zdecydowanie warto rozumieć, czym są te rodzaje grafiki, a także z której z nich warto korzystać w Twoim przypadku.
Zasadnicze różnice pomiędzy grafiką wektorową i rastrową
Pojęcia obrazów wektorowych i rastrowych są dobrze znane projektantom i nawet jeśli nie masz nic wspólnego z grafiką komputerową – także na pewno słyszałeś o tym, że są różne sposoby na tworzenie obiektów graficznych.
Obrazy wektorowe są budowane za pomocą tzw. punktów kontrolnych, które łączą się w całość za pomocą krzywych linii tworzonych na podstawie wskazywanych przez programistę algorytmów matematycznych. Tego typu grafika cieszy się popularnością przede wszystkim ze względu na to, że można ją łatwo edytować – zarówno podczas korekt całości, jak i poszczególnych elementów jakość obrazu nie jest zakłócana. Wśród atutów można wymienić też mały rozmiar pliku i możliwość szybkiej konwersji grafiki wektorowej na rastrową. Z kolei zmiana rastrowej grafiki na wektorową nie jest możliwa). Ponadto wektorowe rysunki można łatwo powiększyć lub zmniejszyć, natomiast ich jakość nadal pozostanie niezmienna.
Grafika rastrowa składa się z poszczególnych kropek lub pikseli. Im jest ich więcej, tym bardziej szczegółowy i jakościowy jest obraz. Zaletą grafiki rastrowej jest fotograficzna jakość powstałego obrazu, a główną wadą takich obrazów jest zauważalne pogorszenie ich jakości podczas skalowania. Głównym zastosowaniem grafiki bitmapowej są fotografie i obrazy o dużej głębi kolorów i wielu szczegółach. Zdjęcia to zawsze grafika rastrowa. Ze względu na przeznaczenie grafikę rastrową dzieli się na trzy grupy:
- Przeznaczona do Internetu. Są to obrazy średniej jakości w rozdzielczości maksymalnie do 200 dpi. Rozmiar grafiki tego typu nie przekracza 1440 pikseli. Takie charakterystyki umożliwiają szybkie otwarcie obrazów w różnych przeglądarkach i na różnych urządzeniach, w tym z małym ekranem.
- Do archiwum zdjęć. Zdjęcia powinny być przechowywane i wykorzystywane w jak najlepszej jakości (RAW) i jeśli to możliwe – w najlepszym formacie (JPEG).
- Do skanowania. Skanowane dokumenty zazwyczaj mają rozdzielczość do 600 dpi, czarno-białe zapisywane są w formacie TIFF lub GIF, kolorowe – w JPEG.
Wektoryzacja: czym jest i w jakim celu może być stosowana?
Procesem wektoryzacji nazywa się zmianę charakterystyk zdjęcia rastrowego w taki sposób, by zostało ono przekształcone na wektorowe. Stosowanie takiego podejścia sprawdza się w przypadku pracy z obiektem posiadającym dobrze zauważalne linie, na przykład – planami). Obraz wektorowy można zwiększać dowolną ilość razy, co nie oddziałuje na jego jakość, więc pojawi się możliwość dokładnie zobaczyć i przeanalizować wszystkie ważne niuanse. Z kolei wektoryzacji nie da się zrealizować, jeśli na obrazie rastrowym istnieją płynne przejścia kolorów. Z tego powodu obecnie nie jest możliwe przekształcenie zdjęć na obrazy wektorowe, a obrazy rastrowe cieszą się większą popularnością.
Jakie wymogi powinny spełniać elementy graficzne przeznaczone do sieci społecznościowych?
Po podjęciu decyzji odnośnie tego, jakiego typu elementy graficzne chcesz wykorzystywać, należy je dostosować do wymagań sieci społecznościowych. Każda z nich ma swoje własne zasady dotyczące zamieszczanych obrazów, warto wziąć je pod uwagę, jeśli chcesz, by stworzone przez Ciebie dobrej jakości treści wizualne były odpowiednio widoczne dla klientów. Występują nie tylko ogólne wymagania obowiązujące wobec wszystkich obrazów publikowanych w konkretnej sieci społecznościowej, ale także w odniesieniu do różnych ich rodzajów: obrazów do postów, do stories, zdjęcia profilowego itp. Jednocześnie żadna z sieci społecznościowych nie ogranicza w wyborze rodzaju grafiki – może ona być zarówno rastrowa, jak i wektorowa.
Jak zoptymalizować obrazy rastrowe i wektorowe?
Pomimo występowania dość skutecznych algorytmów kompresji informacji graficznych, większość programów komputerowych sprawia, że jednocześnie są zapisywane także informacje zaśmiecające, które nie tylko mogą przeszkadzać w poprawnym odbiorze grafiki, ale także utrudniać analitykę i tym samym nie pozwolić na skuteczną promocję. Warto zatem systematycznie dbać o właściwą optymalizację grafiki rastrowej i wektorowej. Istnieją dwa sposoby dodatkowej kompresji plików graficznych: za pomocą specjalnych narzędzi, tzw. optymalizatorów graficznych oraz ręcznie. Najwygodniejszym i najbardziej funkcjonalnym optymalizatorem przeznaczonym do zmniejszania rozmiaru obrazów graficznych zamieszczanych w Internecie, w tym banerów reklamowych, jest oprogramowanie specjalnie do tego przeznaczone.
Poza optymalizacją techniczną, należy także zadbać o optymalizację SEO. Wybierając nazwy dla swoich obrazów pamiętaj, że będą one również dostępne dla botów wyszukiwania, dlatego lepiej nazywać ilustracje na podstawie tego, co jest napisane w artykule (możesz też skupić się na słowach kluczowych).
Zatem zarówno grafika wektorowa, jak i rastrowa może być bardzo przydatna do tworzenia treści dla stron i sieci społecznościowych. Każdy z rodzajów takiej grafiki ma wady i zalety, a dodatkowo żeby jej wykorzystanie było maksymalnie opłacalne, należy nie zapominać o systematycznej optymalizacji.