Gdańsk ma najnowocześniejsze tramwaje
Od lutego po gdańskich torach jeździ 5 nowych tramwajów Jazz Duo 128NG, zaś w marcu wyruszy na nie pierwszy z 16 nowo zakupionych tramwajów Duewag N8C. Stolica Pomorza jest krajowym liderem pod względem ilości taboru niskopodłogowego.
Oficjalny wyjazd z zajezdni nowych Jazzów odbył się pod koniec stycznia. – Zakład Komunikacji Miejskiej konsekwentnie modernizuje tabor od wielu lat – cieszył się Paweł Adamowicz, prezydent Gdańska. – Dzięki tym pięciu nowym tramwajom Gdańsk uzyska poziom 76 proc. taboru niskopodłogowego, co umacnia nasze miasto na pozycji lidera pod tym względem. Gdańszczanie jeżdżą już znacznie bardziej komfortowo niż kiedykolwiek wcześniej. W dodatku jeżdżą bardzo punktualnie.
Wszystko, co najlepsze w technice
Tramwaje Jazz Duo to pod wieloma względami perełki. Produkuje je bydgoska firma Pesa. Każdy z nich mierzy 30 metrów i mieści 203 pasażerów. Mogą poruszać się po mieście z prędkością 70 km/h. Wyróżniają je przede wszystkim dwie kabiny motorniczego na obu końcach pojazdów. Oznacza to, że nie potrzebują pętli do zawracania. Motorniczy po prostu przechodzi na drugą stronę, wsiada do kabiny i jedzie w odwrotnym kierunku.
– To najnowocześniejsze tramwaje w kraju – mówi z podziwem dla producenta Jerzy Zgliczyński, prezes ZKM Gdańsk. – Wyposażono je we wszystko, co najlepsze w technice tramwajowej. Według mnie są też najładniejsze ze wszystkich jeżdżących po polskich torach.
Klimatyzacja, wentylacja, ogrzewanie to już standard w nowo produkowanych tramwajach. Ale Jazzy są też wyjątkowo dobrze przystosowane do przewozu niepełnosprawnych, którzy mogą się łatwo dostać do środka i podróżować w komfortowych warunkach.
– Zgodnie z obowiązującymi standardami każdy pojazd jest przygotowany do przewozu osób z niepełnosprawnością ruchową – podkreśla Alicja Mongird, rzecznik prasowy ZKM. – Gdańskie tramwaje PESA Jazz Duo mają także wiele udogodnień dla osób niewidomych i niedowidzących. Wszystkie przyciski zostały opisane w języku Braille`a. Każdy pojazd ma też system komunikacji głosowej. Lektor podaje informacje na jakim przystanku zatrzymał się tramwaj, a także czyta nazwę przystanku następnego.
Do tego dochodzi monitorowane wnętrze i bezpieczeństwo, bowiem system wykrywania i likwidacji poślizgów pomoże kontrolować pojazdy we wszystkich fazach rozruchu i hamowania. Natomiast nowoczesny system informacji pasażerskiej oprócz nazw przystanków wyświetla także mapki i zdjęcia okolic poszczególnych przystanków.
Zakupu 5 tramwajów kosztował 54 mln zł i był dofinansowany z pieniędzy unijnych w ramach realizacji Gdańskiego Projektu Komunikacji Miejskiej. Nowe Jazz Duo na razie będą kursować najdłuższą w mieście linią tramwajową nr 6, łączącą Śródmieście z Żabianką. Docelowo będą jednak obsługiwać nową linię tramwajową Piecki Migowo.
Podróże z historią
Zgodnie z nowym gdańskim zwyczajem każdy z nowych tramwajów otrzymał imię zasłużonej dla miasta osoby. Swoje propozycje na patronów mogli zgłaszać mieszkańcy, a listę wybitnych gdańszczan pomogli opracować profesorowie Edmund Kizik i Andrzej Januszajtis.
Podczas wsiadania do najnowocześniejszych w kraju tramwajów warto więc zwrócić uwagę na napis, który znajduje się na górze pojazdu, od jego zewnętrznej strony, blisko kabiny motorniczego. Pierwszy z Jazzów dostał imię jeszcze w grudniu: Arama Rybickiego. To zasłużony opozycjonista solidarnościowy, a później radny Gdańska i poseł na Sejm. Zginął pięć lat temu w katastrofie smoleńskiej.
Pozostała czwórka patronów to postaci z odleglejszej historii: zmarły w 1975 r. architekt Erich Volmar, XVIII-wieczny twórca wielkich organów oliwskich Jan Wulff, XIX-wieczny kupiec pochodzenia żydowskiego Lesser Giełdziński oraz Willi Drost, który w czasach Wolnego Miasta był miejskim konserwatorem zabytków. Podróż komunikacją publiczną może być więc dobrą lekcją bogatej i wielonarodowej historii Gdańska.
Niemiec płakał jak sprzedawał
W lutym podpisano umowę na sprzedaż wysłużonych wagonów 105Na, które jeździły po gdańskich torach od 40 lat. 32 wysłużone tramwaje trafią do podtoruńskiej firmy, która zamierza je zezłomować. Pasażerowie jednak powinni się cieszyć, bo zastąpią je lepsze pod względem technicznym pojazdy.
Do końca września gdańska flota ma się powiększyć o 16 tramwajów Duewag N8C z niemieckiego miasta Kassel. Pierwszy ma dotrzeć do stolicy Pomorza w marcu i wyruszyć na tory po pomyślnym przejściu testów homologacyjnych. Te ponad 34-letnie pojazdy zostały zakupione po bardzo atrakcyjnej cenie (ok. 2,8 mln zł) i przechodzą obecnie gruntowną modernizację. Nie dość, że również są dwukierunkowe i wciąż są w niezłym stanie, to jeszcze mają otrzymać niskopodłogowe człony. Na ich pożegnanie do Kassel przybyli fani tramwajów z najodleglejszych zakątków Niemiec, co samo za siebie mówi, że naszym zachodnim sąsiadom nie było łatwo się z nimi rozstać.
– Nowością w tych pojazdach będzie klimatyzacja w przedziale pasażerskim oraz wykładane rampy dla niepełnosprawnych – mówi Alicja Mongird. – Oprócz tego wszystkie pojazdy zyskają nowe czoła z obu stron oraz nowe szyby. Tramwaje będą miały także nowe siedzenia oraz zostaną pomalowane na zewnątrz i wewnątrz.
Dzięki temu zakupowi Gdańsk będzie mógł poszczycić się jednym z najlepszych taborów w kraju – w ciągu ostatnich 8 lat kupiono aż 105 tramwajów. W dodatku może pochwalić się dużą ilością kobiet na stanowiskach motorniczych – na 270 zatrudnionych jest ich aż 66. Łącznie 125 gdańskich tramwajów przewozi dziennie 230 tys. pasażerów. Możliwe, że ta liczba wzrośnie po ostatnich zakupach, dzięki którym komfort i bezpieczeństwo podróży znacznie się poprawiły.
Tramwaje w Gdańsku w liczbach
5 nowych tramwajów PESA Jazz Duo obsługuje gdańskie linie
16 zmodernizowanych N8C trafi w tym roku do Gdańska
19,1 km ma najkrótsza linia tramwajowa w Gdańsku – nr 10
32 wagony 105Na zostały sprzedane w ostatnim przetargu
35,3 km ma najdłuższa linia tramwajowa w Gdańsku – nr 6
44 tramwajów ZKM jest wyposażonych w klimatyzację
47 motorniczych jest już przeszkolonych do obsługi tramwajów PESA Jazz Duo
66 kobiet pracuje na stanowisku motorniczej
125 pojazdów liczy flota tramwajowa ZKM w Gdańsku
150 km to łączna długość tras tramwajowych w Gdańsku
230 000 pasażerów dziennie przewożą gdańskie tramwaje
14 000 000 km przejeżdżają rocznie gdańskie tramwaje