Together Magazyn » Aktualności » Festiwale gier w Trójmieście. Dlaczego są tak popularne?

Festiwale gier w Trójmieście. Dlaczego są tak popularne?


Trójmiejskie festiwale gier planszowych, odbywające się pod szyldem Gramy
, oraz Targi Gra i Zabawa to cykliczne wydarzenia, na których pojawia się wielu dorosłych, dzieci, a także młodzieży szkolnej i akademickiej. W tym roku w hali AmberExpo obok gier planszowych, logicznych i karcianych pojawią się także puzzle, klocki, zabawki i modele kolejek. Równolegle odbywać się będzie także Festiwal Czytamy, promujący książki dla dzieci i młodzieży.

Śmiało można postawić tezę, że gry planszowe pojawiły się wraz z powstaniem naszej cywilizacji. Archeolodzy pod każdą szerokością geograficzną odkrywają starożytne plansze, pionki oraz kostki sześcienne. Wspomnieć można choćby Królewską Grę z Ur, rozpowszechnioną pięć tysięcy lat temu w Mezopotamii (zapisy o niej pojawiają się na tabliczkach klinowych), czy będące narodową grą Japonii – Go, którą wymyślił podobno chiński cesarz Yao, żyjący 2300 lat p.n.e.

gry
Targi GRA I ZABAWA oraz festiwale GRAMY, CZYTAMY i DZIECIOSFERA odbędą się w dniach 21-22 listopada 2015 w Centrum Wystawienniczo-Kongresowym AMBEREXPO w Gdańsku, ul. Żaglowa 11. Bilet jednodniowy – 15 zł, dwudniowy – 20 zł, bilet rodzinny w cenie 10 zł/os./dzień (dla grupy liczącej minimum 3 osoby – w tym minimum 1 dziecko w wieku szkolnym).

Współczesne, popularne gry planszowe to jednak nie tylko ciekawa mechanika rozgrywki, ale też kolorowe plansze, karty, żetony oraz plastikowe figurki. Aby nadążyć za czasami, w których żyjemy, gry są także bardziej dynamiczne i emocjonujące. Dzięki temu coraz częściej stanowią alternatywę dla gier komputerowych.

– Absolutnym hitem ostatnich lat są gry Dobble i Splendor – mówi Artur Jedliński, koordynator festiwalu. – Pierwsza z nich to prosta, ale niezwykle wciągająca gra na szybkość i spostrzegawczość, druga to lekka gra ekonomiczna o bardzo intuicyjnych zasadach.

Wśród innych popularnych tytułów gier, w które można pograć z rodziną i dziećmi (mniej więcej od 8. roku życia) wymienić warto Wsiąść do Pociągu, Dixit, Takenoko oraz Carcassone (wydane także w wersji dla jeszcze młodszych graczy jako Dzieci z Carcassone). Każda z tych gier to właściwie klasyka, która stanowić może także intelektualne wyzwanie dla dorosłych w każdym wieku. We wspomnianych Splendor czy Wsiąść do pociągu organizowane są nawet Mistrzostwa Polski.

 

Nie tylko gry

Listopadowym targom w AmberExpo towarzyszyć będzie bogaty program o charakterze edukacyjno-rozrywkowym: prezentacje nowości rynkowych (także zza granicy), turnieje, warsztaty dla autorów gier, spotkania autorskie, bitwy i warsztaty komiksowe, rozstrzygnięcie branżowego konkursu na Grę Roku, strefa zabaw i edukacji dla dzieci oraz na zakończenie – wielkie losowanie nagród wśród wszystkich gości targów.

Najważniejszą atrakcją Festiwalu Gramy jest jednak olbrzymia wypożyczalnia gier planszowych, w której znajduje się ponad 700 tytułów – od wspomnianych gier rodzinnych przez imprezowe, aż po zaawansowane strategie wojenne czy skomplikowane gry ekonomiczne. Ponieważ ich reguły bywają trudne do opanowania, na sali spotkać można wolontariuszy w charakterystycznych żółtych koszulkach, którzy mogą nas tego nauczyć. Jest to także dobra okazja, by przekonać się, czy doceniane na rynku tytuły nam także przypadną do gustu.

W Dzieciosferze natomiast najmłodsze dzieci będą mogły pobawić się między innymi na dmuchanych zjeżdżalniach i trampolinach.

 

Co jest grane?

takenoTAKENOKO – stosunkowo prosta i sympatyczna gra rodzinna

Gracze mają za zadanie zadbanie o bambusowy ogród i regularne karmienie żyjącej w nim pandy. Nawadniają pola, uprawiają trzy rodzaje bambusa (zielony, żółty i różowy), na zmianę kierują też figurkami ogrodnika, który pielęgnuje pola uprawne oraz misia, który pędy bambusa podjada. Grę wygra ten, kto wykona najwięcej zadań związanych z odpowiednią uprawą bambusa, tworzeniem ogrodu i karmieniem pandy. Dość prosta mechanika i mała losowość sprawiają, że zbyt łatwo można wygrać z młodszymi graczami, zaś kolorowy świat ogrodu i pastelowe kolory bardziej zachęcają do gry dziewczynki niż chłopców.

 

smallwordSmallWorld – dobra, stosunkowo prosta gra rodzinna

Fantastyczne plemiona o losowo dobranych cechach specjalnych (Podziemne Amazonki, Latające Trolle) mieszkają w świecie, który jest zbyt mały, by pomieścić wszystkich, szczególnie że na ich miejsce chcą już przyjść kolejni mieszkańcy. Mechanika jest prosta, rozgrywka dynamiczna, oprawa graficzna efektowna, elementy losowości i strategii równomiernie rozłożone. Dochodzi do tego poczucie humoru twórców, a ponadto bystry dziesięciolatek może przy odrobinie szczęścia ograć dorosłych. Młodszym dzieciom bywa natomiast bardzo przykro, gdy ich ulubione plemię musi wymrzeć.

 

 

Oceń