Together Magazyn » Styl życia » Ewolucja grafiki w grach wideo
dziewczyna grająca w gry na komputerze

Ewolucja grafiki w grach wideo

Grafika w grach wideo zmieniła się tak bardzo w ciągu ostatnich 20 lat, że obecni nastolatkowie mogą się dziwić swoim starszym znajomym, którzy grali w gry w latach 80-tych lub 90-tych w gry wideo z tak niskim poziomem graficznym. Ewolucja grafiki w grach wideo w ostatnich latach jest imponująca, a dynamizm zmian jest aż nadto zauważalny.

Widać to także nie tylko w branży gier wideo na komputery czy popularne konsole, ale także w branży gier hazardowych, w które możesz zagrać w Hitnspin casino. Dlatego w tym artykule sprawdzimy, jak w przekroju czasu wyglądał wzrost poziomu jakości grafiki. Cofnijmy się zatem w czasie do historii i przyjrzyjmy się, jak ewoluowała grafika w grach.

Wczesna grafika gier zręcznościowych

Wczesna grafika w grach z lat 80-tych czy 90-tych nie jest zbyt przyjemna w odbiorze, biorąc pod uwagę nasze wysokie, współczesne standardy. Nigdy wcześniej na ekranie nie pojawiło się tyle kolorów i atrakcyjnych animacji. To była swego rodzaju rewolucja. Na tamte odległe czasy, moc obliczeniowa potrzebna do uzyskania imponującej grafiki była niewielka, więc programiści musieli zadowolić się tym, co mieli. Jednak zdarzały się wyjątki.

Tak na przykład gra Gwiezdne Wojny, w których wykorzystano niesamowitą, kolorową grafikę wektorową 3D, a nawet klipy audio z niezwykle popularnych filmów, okazały się hitem. Gry takie jak Star Wars ostatecznie utorowały drogę grom konsolowym i innym innowacjom graficznym.

Wczesna grafika gier konsolowych

Po zwiększeniu mocy procesora twórcy gier mogli przełamać ograniczenia narzucane przez starsze systemy do gier. Gry wideo nie tylko na stałe zagościły w domach i stawały się coraz bardziej dopracowane, a także lepiej się na nie patrzyło i grało — przynajmniej jak na standardy z lat 80-tych.

Komputer Atari 2600 wyprowadził gry zręcznościowe z głośnej sali gier w klubach i kasynach i przeniósł je do salonu w zaciszu domowym. Podczas gdy salony gier odniosły z tego powodu straty finansowe, gracze uzyskali wszystkie korzyści związane z możliwością grania o każdej porze dnia i nocy i to bez wychodzenia ze swojego domu.

Kilka lat później stworzono pierwszą konsolę Nintendo przez firmę Nintendo Entertainment System, w skrócie NES. Ta konsola miała fantastyczną grafikę w grach wideo. Warto tu w tym momencie wspomnieć o takich słynnych tytułach gier jak Punch-Out!!, Kirby’s Adventure i Castlevania III: Dracula’s Curse. Dzięki tym grom znane gry z lat 70-tych. i 80-tych, wyglądały jakby były amatorskie.

Potem na rynku pojawia się niekwestionowana potęga swego czasu wśród konsol, a mianowicie jest to Super Nintendo. Konsola ta nadal jest uznawana za jedną z najlepszych, jakie kiedykolwiek wyprodukowano na świecie. Dzięki temu gry takie jak Donkey Kong Country, Super Mario RPG i Star Fox stały się dostępne dla graczy na całym świecie. Te gry w zasadzie przyspieszyły znacznie rozwój grafiki gier wideo.

Rozwój grafiki na osi czasu

Podzielmy teraz rozwój grafiki gier wideo na różne epoki, szczególnie zajmując się pojęciem ery 16, 32 i 64-bitowej.

Era 16-bitowa

Era 16-bitowa, czyli czwarta generacja konsol do gier wideo, to okres, w którym królowały konsole takie jak na przykład:

  • Sega Mega Drive/Genesis,
  • Super Nintendo,
  • Neo Geo,
  • Compact Disc Interactive.

Ta era rozpoczęła się w 1987 roku i obejmowała rozwój grafiki w grach wideo, takich jak ta dla nowo wydanego GameBoya, i zakończyła się dość późno, bo na początku lat dwutysięcznych. Neo Geo, ostatni produkt w erze 16-bitowej, został wycofany dopiero w 2004 roku. Przez prawie 20 lat twórcy gier wideo tworzyli kultowe gry tej generacji konsol.

Era 32-bitowa i 64-bitowa

Era konsol 32-bitowych, 64-bitowych lub konsol piątej generacji rozpoczęła się w 1993 roku i trwała do 2006 roku. Era 32-bitowa, choć nie tak trwała jak era 16-bitowa, wyniosła grafikę w grach na nowy wyższy poziom przez krótki okres czasu. To tutaj wielokątna grafika 3D, lepsze rozdzielczości, kontrolery analogowe i pamięć CD ROM z grami były ulepszane, a niektóre gry stawały się wręcz kultowymi.

Głównymi konsolami 32-bitowymi i 64-bitowymi były:

  • Atari Jaguar,
  • Sony PlayStation,
  • Sega Saturn,
  • Nintendo 64 T.

To właśnie w tej erze, innowacje w grafice gier wideo gwałtownie wzrosły. Po raz pierwszy można było zagrać w gry w technologii 3D. Popularne tytuły gier jak Silent Hill, Super Mario 64 i The Legend of Zelda: Ocarina of, stały się wtedy klasykami. Chociaż Nintendo 64 cieszyło się ogromną popularnością, wyraźnym zwycięzcą ery 32-bitowej była konsola Sony PlayStation, która sprzedała się w ponad 100 milionach egzemplarzy.

Współczesna grafika gier

Po piątej generacji konsol do gier wideo pojawiły się kolejne 4 konsole PlayStation, Nintendo Wii, Switch, Xbox, Xbox 360 i inne. Nie trzeba dodawać, że grafika gier wideo na tych konsolach była imponująca. Wraz z pojawieniem się jeszcze potężniejszych konsol, grafika stała się z kolei bardziej imponująca.

Najbardziej wymagająca graficznie gra

Wraz z pojawieniem się wysoko jakościowej grafiki pojawili się także pionierzy tworzenia gier, którzy chcieli jeszcze bardziej podnieść jej poziom w grach wideo. Przy całej obecnej technologii, w tym w sztucznej inteligencji, możemy mieć nadzieję na jeszcze lepsze produkty niż w przypadku gier takich jak Crysis, Wiedźmin 3: Dziki Gon, Grand Theft Auto V i Red Dead Redemption 2, które doprowadziły konsole i komputery PC do granic możliwości.

Przyszłość grafiki do gier

Przy obecnych możliwościach produkowania i tworzenia nowych gier, z pewnością możemy liczyć na ciekawe propozycje twórców gier i programistów pracujących nad fenomenalnymi grafikami. Wsparcie nowych technologii, takich jak na przykład sztuczna inteligencja, z pewnością przełoży się na dalszą ewolucję grafiki w grach wideo. Na pewno za jakiś czas przekonamy się w jakim kierunku rozwoju grafiki w grach wideo, pójdą twórcy i programiści gier z najlepszych studiów gamingowych na świecie.

5/5 – (1 głosów)